  • 1. Data: 2002-01-30 13:03:30
    Temat: artykul prasowy specjalistyczny na fakture VAT
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Czy ktoś ma doświadczenie, jakie nadać SWW i stawkę VAT na fakturze
    wystawionej dla czasopisma sepcjalistycznego (informatycznego) za to, że
    napisałem artykuł.
    Nie chcę brać umowy o dzieło (różne dziwne powody), choć jest może i
    atrakcyjniejsza...

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 2. Data: 2002-01-30 13:21:58
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XYZ" <x...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:a38qno$2m$1@korweta.task.gda.pl...
    > Czy ktoś ma doświadczenie, jakie nadać SWW i
    stawkę VAT na fakturze
    > wystawionej dla czasopisma sepcjalistycznego
    (informatycznego) za to, że
    > napisałem artykuł.

    A czy to nie podlega pod sprzedaż praw autorskich
    (czyli IMO nie podlega w ogóle VAT) ?
    Kiedyś też napisałem artykuł (ale jako autor-osoba
    fizyczna a nie człowiek firma :-) i z redakcji
    dostałem potem Pita w którym to wynagrodzenie było
    w tej rubryczce "sprzedaż praw autorskich i
    pokrewnych" czy coś w tym stylu. Oni też opłaci;i
    zaliczke na podatek (musisz podac wszyskie dane
    wcześniej). Zadnych umów nie podpisywałem

    Sark

  • 3. Data: 2002-01-30 13:36:48
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pokrewnych" czy coś w tym stylu. Oni też opłaci;i
    > zaliczke na podatek (musisz podac wszyskie dane
    > wcześniej). Zadnych umów nie podpisywałem

    To niestety inna sprawa. Ja nie mogę wziąć umowy o dzieło, czyli muszę dać
    fakturę VAT jako S.C. Chciałbym znać powód, z którego mogę korzystać ze
    zwolnienia... Praw autorskich w ustawie o VAT nie ma ;-)

    Kuba

  • 4. Data: 2002-01-30 13:40:36
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "XYZ" <x...@p...pl> [...]

    > To niestety inna sprawa. Ja nie mogę wziąć umowy o dzieło, czyli muszę dać
    > fakturę VAT jako S.C. Chciałbym znać powód, z którego mogę korzystać ze
    > zwolnienia... Praw autorskich w ustawie o VAT nie ma ;-)

    No wlasnie.
    Ustawa o podatku od towarow i uslug... (zwana popularnie VAT),
    mowi o tym, co PODLEGA.
    reszta nie.

    > Kuba

    Boguslaw

  • 5. Data: 2002-01-30 13:43:35
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak"
    <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
    > No wlasnie.
    > Ustawa o podatku od towarow i uslug... (zwana
    popularnie VAT),
    > mowi o tym, co PODLEGA.
    > reszta nie.

    Kiedyś na tej grupie były takie rozważania i
    wnioski że w związku z powyzszym to nie nalezy
    wystawiać faktury tylko rachunek (tak coś kojarzę
    :-)

    Sark

  • 6. Data: 2002-01-30 13:58:25
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

> [...]
    >
    > Kiedyś na tej grupie były takie rozważania i
    > wnioski że w związku z powyzszym to nie nalezy
    > wystawiać faktury tylko rachunek (tak coś kojarzę

    Nie, rachunku na pewno nie mogę. Jestśmy płatnikiem VAT - mamy faktury i
    ewentualnie możemy pokazać, dlaczego VAT = 0% lub zw.

    Kuba

  • 7. Data: 2002-01-30 15:54:54
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jan 2002, Sark wrote:
    [...]
    >+ Kiedyś na tej grupie były takie rozważania i
    >+ wnioski że w związku z powyzszym to nie nalezy
    >+ wystawiać faktury tylko rachunek (tak coś kojarzę
    >+ :-)

    ...to musiało być dawno.
    Teraz za wszytko jest faktura VAT (VATowcy nie mają rachunków !)
    tylko mogą byc pozycje "zwolniony", "0%" (ale to nieosiagalne :().
    Również nie ma rachunków dla osób fizycznych (też faktura).

    >+ Sark

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-01-30 16:04:02
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jan 2002, XYZ wrote:
    [...]
    >+ zwolnienia... Praw autorskich w ustawie o VAT nie ma ;-)

    Prostestuję ! Są ! (art.21)
    Nie ma w znaczeniu TWOJEGO PYTANIA (tj. stwierdzenia: "na
    to i tamto VATu się nie nalicza").
    Są jednak przywołane jako "wartości niematerialne i prawne"
    (zupełnie bez sensu, *przynajmniej na dziś* - bo skoro nie ma
    VATu przy zakupie to i do amortyzacji niejak nie przystaje; ale
    być może jest to zapis "na przyszłość" !).

    >+ Kuba

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-01-31 14:17:03
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

> [...]
    > tylko mogą byc pozycje "zwolniony", "0%" (ale to nieosiagalne :().
    > Również nie ma rachunków dla osób fizycznych (też faktura).

    Mylisz dwie różne rzeczy: rachunek jako taki i rachunek uproszczony VAT.
    Rzeczywiście, rachunki uproszczone już nie istnieją ale nawet kiedy
    istniały, dotyczyły tylko przedmiotów objętych VAT. Jeżeli sprzedajesz coś,
    co "nie podlega" VAT - tzn. nie zostało wymienione w ustawie o VAT ani jako
    opodatkowane ani jako zwolnione, bo nie jest towarem ani usługą - np. prawa
    majątkowe - to wystawiasz po prostu rachunek. Nie rachunek uproszczony, ale
    taki jak wystawiają nie-VATowcy.
    Fakturę VAT masz obowiązek wystawi przy sprzedaży przedmiotu objętego
    ustawą o VAT. Przepisy ustawo o PTU nie dotycza przedmiotów których VAT w
    ogóle nie dotyczy.
    Zwróc uwagę że określenie "zwolniony" dotyczy tych towarów i usług, które
    został wymienione w ustawie jak zwolnione z VAT, a okreslenie "nieobjęty"
    lub "nie podlegający" VAT dotyczy przedmiotu transakcji, który nie został w
    żaden sposób w ustawie o PTU wymieniony - w chwili obecnej coś co nie jest
    towarem ani usługą nie podlega VAT i do jego sprzedaży przepisy ustawy o
    PTU nie mają w ogóle zastosowania, a więc nie maja też zastosowania
    przepisy określające sposoby wystawiania faktur.
    Dlatego vatowiec może, a nawet powinien, wystawić zwykły rachunek "nie
    -vatowy" na przedmiot transakcji nie podlegający VAT.
    Oczywiście, można ująć na fakturze VAT przedmiot nie podlegający VAT,
    jeżeli jest sprzedawany z towarem lub usługą, które są obciążone tym
    podatkiem.
    Teoretycznie mógłbyś wystawić Fakturę tylko na przemdiot ze stawką "nie
    podlega" ale na jakiej podstawie?
    Ustawa o PTU nie przewiduje takiej stawki.
    A czegos co nie podlega VAT nie możesz sprzedać ze stawką "zwolnione"
    ponieważ stawka ta dotyczy tylko i wyłącznie wyszczególnionych w przepisach
    towarów i usług. A więc pozostaje rachunek bez VAT, ew. umowa kupna -
    sprzedaży.
    Q.E.D.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2002-01-31 22:16:54
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jan 2002, Magdalena Woloszyk wrote:
    [...]
    >+ Mylisz dwie różne rzeczy: rachunek jako taki i rachunek uproszczony VAT.

    Tak to wygląda :]

    [...]
> [...]
    >+ żaden sposób w ustawie o PTU wymieniony - w chwili obecnej coś co nie jest

    Wiesz co ?
    Rzeczywiście nie byłem świadom ! Thx za oświecenie z języka polskiego :)
    Dla porządku: nie miałem przyjemności sprzedawania czegoś co się
    nie mieści w VATach :)
    [...]
> [...]
    >+ Ustawa o PTU nie przewiduje takiej stawki.
    >+ A czegos co nie podlega VAT nie możesz sprzedać ze stawką "zwolnione"

    Acha.
    Co do "podstawy" do "niepodlegania" to chyba w ustawie nic nie
    było o sankcjach za wystawienie niepoprawnej faktury
    *oprócz* sankcji za "niedopłatę" *oraz* konieczności zapłacenia
    zadeklarowanej stawki VAT, "również o ile towar nie podlega"
    - czyli (IMHO) "zw" zamiast "np" :) przynajmniej nie byłoby
    karalne :]

    >+ Q.E.D.

    Mhm... :)

    >+ Maddy

    Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: nikt mnie nie skrzyczał za obronę kioskarza d.s. prasy
    z paragonem ;), czyżbym miał (wyjątkowo) kawałek racji ??