  • 1. Data: 2002-01-17 16:28:48
    Temat: auto na DG
    Od: "adach" <a...@p...onet.pl>

    Witam,

    chce kupic auto na firme, co bede mogl wrzucic w koszty przy zakupie oraz
    przy eksploatacji. Samochod to Ford Mondeo kombi.

    z gory dziekuje za informcje

    Adam
    a...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2002-01-19 12:26:11
    Temat: Re: auto na DG
    Od: "Paweł Kajewski" <k...@2...pl>

    Przy zakupie auta i wpisaniu go do ST można wpisawać jako koszt uzyskania
    przychodu:
    1) amortyzację: liniowa 20% rocznie czyli 20/12% m-cznie wartości
    początkowej; degresywna max. 2x większa od liniowej (chyba, że urzędujesz na
    terenach objętych strukturalnym bezrobociem -> tam 3x);
    2) koszt ubezpieczenia pojazdu (cały pakiet);
    3) koszt zainstalowania zabezpieczeń (alarm, blokady);
    4) koszt paliwa (według rachunków ze stacji paliw);
    5) koszt przeglądów i napraw (nie tylko obowiązkowych);
    6) koszt kredytu (tylko odsetki) jeśli takowy zaciągnąłeś;
    7) a jeśli już Tobie ukradną ten ładny samochód to możesz zaliczyć do
    kosztów różnicę pomiędzy wartością pojazdu (po uwzdlędnieniu odliczonej
    amortyzacji) a odszkodowaniem od ubezpieczyciela.

  • 3. Data: 2002-01-19 13:54:36
    Od: "adach" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Kajewski" <k...@2...pl> napisał w wiadomości
    > Przy zakupie auta i wpisaniu go do ST można wpisawać jako koszt uzyskania
    > przychodu:

    Hi,

    dzieki za wyczerpujaca odpowiedz.

  • 4. Data: 2002-01-20 11:17:39
    Od: "Marek Bondaruk" <b...@s...pl>

> [...]
    > kosztów różnicę pomiędzy wartością pojazdu (po uwzdlędnieniu odliczonej
    > amortyzacji) a odszkodowaniem od ubezpieczyciela.
    ------------
    Prawie wszystko to prawda ale:
    1) grupa 7 (samochody) nie podlegaja amortyzacji degresywnej
    2) oczywiscie jezeli samochod jest tanszy niz 20000EUR
    3) jezeli przed przyjeciem do uzytkowania to nie w koszt ale zwieksza
    wartosc srodka trwalego
    4) OK, przy osobowych brutto
    5) OK
    6) OK
    7) ale tylko gdy jest objety dobrowolnym ubezpieczeniem (AC)
    Pozdrawiam i zycze milej jazdy
    Marek

  • 5. Data: 2002-01-20 13:09:02
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Paweł Kajewski wrote:
> [...]
    > kosztów różnicę pomiędzy wartością pojazdu (po uwzdlędnieniu odliczonej
    > amortyzacji) a odszkodowaniem od ubezpieczyciela.

    Jeżeli samochód jest osobowy, to nie można stosować amortyzacji
    degresywanej, amortyzować można tylko do artości 20000euro i w takiej samej
    części zaliczac w koszty ubezpieczenie, nie można też odliczać VAT od
    paliwa oraz oczywiście odliczyć VAT przy zakupie.
    O warunkach uznania samochodu za ciężarowy był osobny wątek.
    Generalnie jeżeli nie masz świadectwa homologacji, to samochód jest osobowy.
    Marka i model nie maja znaczenia (no chyba że to ciągnik siodłowy:-))
    Nie napisałeś czy samochód ma być osobowy czy ciężarowy, a jak widzisz
    róznice są znaczne.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-01-20 18:52:48
    Od: "adach" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > 5) OK
    > 6) OK
    > 7) ale tylko gdy jest objety dobrowolnym ubezpieczeniem (AC)

    Hi,

    jeszcze 2 pytanka:

    4) przy ciezarowym, netto w koszty, Vat do odliczenia,
    przy osobowym cala faktura brutto w koszty - czy tak?

    7) jezeli auto nie ma AC, nie mozna remontu wrzucic
    w koszty- tak?

    Pozdrawiam
    Adam

  • 7. Data: 2002-01-20 19:56:31
    Od: "adach" <a...@p...onet.pl>

    Hi,

    wiem, ze roznice sa znaczne /uzywam juz w firmie auta ciezarowego/, auto
    sprowadzone zza granicy, tam bylo zarejestrowane
    jako PKW /osobowe/, to chyba przesadza, ze u nas tez mozna zarejestrowac
    jako osobowke.
    Slyszalem, ze auto moze posiadac homologacje, czy mozna wydostac od np.
    przedstawiciela producenta
    takie potwierdzenie?

    Pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2002-01-20 20:49:06
    Od: "adach" <a...@p...onet.pl>

    Hi,

    przepraszam za mala precyzje sformulowanych pytan:

    > Nie, brutto jako podstawa amortyzacji (20% /12 miesięcznie w koszty), ale
    > tylko do równowartości 20000EURO. Jeżeli samochód jest droższy, części
    > powyżej 20000 się nie amortyzuje a więc "nie idzie w koszty".

    Chodzilo mi tu tylko o koszt paliwa, nie zakupu pojazdu.

    > Oj... radio erewań sie kłania: nie, ale...
    > Remont i naprawę jako takie możesz wrzucic w koszty, np. jak zacznie ci
    > karoseria rdzewieć, chłodnica nawali czy zerwie sie jakis sznurek do
    > sprzęgła (a może linka...są tam jakies linki, nie?). Nie bedzie kosztem
    > wszystko to, co mogłoby być pokryte z polisy AC gdybyś ją miał, a więc np.
    > naprawy powypadkowe.

    Tu myslalem tylko o wypadku oczywiscie, nie o okresowych naprawach
    wynikajacych
    z zuzywania sie czesci.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 9. Data: 2002-01-20 22:20:07
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    adach wrote:

> [...]

    wszystko to, co mogłoby być pokryte z polisy AC gdybyś ją miał, a więc np.

    ja również

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2002-01-21 15:35:21
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jan 2002, Magdalena Woloszyk wrote:
    [...dużo słuszności...]
    >+ części zaliczac w koszty ubezpieczenie, nie można też odliczać VAT od
    >+ paliwa

    ...taki drobiazg, ale wydawało mi się że ustawie o VAT (art25.1.3)
    jest "paliw...*benzynowych*" - jeśli się mylę to skrzyczeć ale nie
    bić ;), jednak wynikało by z tego że "ropniak" albo LPG paliwo MOŻE
    odliczyć !

    >+ Maddy

    Pozdrowienia, Gotfryd