  • 11. Data: 2004-02-12 19:28:19
    Temat: Re: darowizna, babcia daje mi 140 tys zl (na mieszkanie, samochod, zycie)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Feb 2004, R6 wrote:
    [...]
    >+ > > Babcia da mi 140 tys zl na samochod, mieszkanie itd... uzbierala przez
    >+ > > cale zycie. ma 87 lat
    >+
    >+ czy taka pozyczke od babci trzeba gdzies zglaszac?

    Na razie nie widzę w cytacie słowa o pożyczce :)

    >+ czy wystarczy tylko umowa miedzy mna a babcia?
    >+ a co bedzie jak babcia po roku umrze?

    To prawo do otrzymania zwrotu przejdzie na spadkobierców,
    przynajmniej "na mój rozum" (prawnikiem nie jestem)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2004-02-12 20:02:23
    Od: "sp9lwh" <s...@a...pl>

    Użytkownik "R6" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    > czy taka pozyczke od babci trzeba gdzies zglaszac?

    Czy Urząd od razu zafunduje babci "trzepanie" ????
    Będzie babcia miała okazję podreperować budżet państwa ????

  • 13. Data: 2004-02-13 01:17:01
    Od: "Marcin" <m...@t...pl>

    mysle ze chyba us nie bedzie kwestionowac skad babcia ma 140 tys

    babcia ma 87 lat

    i przez 60 lat mogla nazbierac duzo nawet jak malo zarabiala, ale byla
    oszczedna, miala kase w zlocie, walutach i teraz chce sprzeda ci dac mi

    co o tym myslicie? us nie zglosi zastrzezen?

  • 15. Data: 2004-02-13 01:30:41
    Od: grynio001<t...@o...pl>

    Powazna sprawa. Jak juz masz te 140 tys. to chyba warto udac sie do
    doradcy podatkowego i wydac 100-200 zlotych i sie wszystkiego dobrze
    wywiedziec. Na forum to chyba nikt dokladnie ci nie doradzi w tej
    sprawie. Moja rada udac sie do doradcy podatkowego.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 16. Data: 2004-02-13 09:55:34
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    > To prawo do otrzymania zwrotu przejdzie na spadkobierców,
    > przynajmniej "na mój rozum" (prawnikiem nie jestem)

    zgadza się, ale ciekawe co byłoby w sytuacji jeżeli on byłby jedynym
    spadkobiercą..;-)

  • 17. Data: 2004-02-13 10:00:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Slayer napisał:

    > zgadza się, ale ciekawe co byłoby w sytuacji jeżeli on byłby jedynym
    > spadkobiercą..;-)

    O ile sie nie myle kwota pozyczki byłaby spadkiem ;-)

    maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 18. Data: 2004-02-13 11:07:31
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> napisał(a):

    > O ile sie nie myle kwota pozyczki byłaby spadkiem ;-)

    zapewne tak, ale jakoś mi to nie pasuje...:-)

  • 19. Data: 2004-02-13 21:48:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2004, Slayer wrote:

> [...]
    >+ > O ile sie nie myle kwota pozyczki byłaby spadkiem ;-)
    >+
    >+ zapewne tak, ale jakoś mi to nie pasuje...:-)

    Alternatywą miałby być przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia
    (zwolnienie od zwrotu pozyczki) ? Hm...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2004-02-15 02:01:50
    Od: "margaritka" <m...@p...onet.pl>

    > czy taka pozyczke od babci trzeba gdzies zglaszac?
    > czy wystarczy tylko umowa miedzy mna a babcia?
    > a co bedzie jak babcia po roku umrze?

    Pare spraw:
    1. Na pozyczke tez sa limity, zeby byla zwolniona z podatku. Od nadwyzki
    ponad 9637 placisz 2%.
    2. Musisz miec umowe z babcia spisana w domu, idziesz z nia do urzedu
    skarbowego i wypelniasz PCC1. Placisz w ciagu 14 dni.
    3. Pozyczka moze miec charakter darmy, czyli byc oprocentowana 0%, ale
    Urzedy skarbowe zle na to patrza. Lepiej oprocentowac choc 0,5%, a na
    ewentualne pytania US "dlaczego tak malo", mowic "bo tak mi sie chcialo", a
    nie "bo to rodzina".
    4. Z odsetek od pozyczki babcia musi sie rozliczyc w comiesiecznych pitach
    (czyli odprowadzac 19% podatku od odsetek), chyba ze w umowie zastrzezesz,
    ze chcesz sie rocznie rozliczac z odsetek.
    5. Musisz miec zdolnosc splacania rat pozyczki wraz z odsetkami. Jak nie
    masz pracy, to jak to zrobisz?...
    6. Pozyczka zaklada, ze ja zwrocisz, a babcia jest wiekowa. Jezeli w
    testamencie babcia nie napisze, ze umarza pozyczke wraz ze smiercia, to
    nadal zwracasz pozyczke spadkobiercom. Jesli babcia testament wykona
    (50zl) - przy podpisaniu umowy pozyczki, to po smierci babci pozyczka staje
    sie darowizna, ktora niestety podchodzi juz pod oporcentowanie i to dosyc
    wysokie, bo az 7% (bo przypuszczam, ze od sporej kwoty).
    7. Ja bym zalatwila sprawe darowizna od wszelakich ozliwych osob z 1,2 i
    3ciej grupy spadkowej, a na nadwyzke podpisala umowe darowizny juz
    oprocentowana. Rozlozylabym na pare osob, to wtedy nadwyzka od osoby po ok
    10tys podchodzi jeszcze pod 3% podatku.
    Pozdr.
    margaritka