  • 21. Data: 2004-02-15 02:06:01
    Temat: Re: darowizna, babcia daje mi 140 tys zl (na mieszkanie, samochod, zycie)
    Od: "margaritka" <m...@p...onet.pl>

    > przez 60 lat mogla nazbierac duzo nawet jak malo zarabiala, ale byla
    > oszczedna, miala kase w zlocie, walutach i teraz chce sprzeda ci dac mi
    > co o tym myslicie? us nie zglosi zastrzezen?

    nie zakwestionuje. Babc i dziadkow sie nie czepiaja, chocby w skarpetce kase
    trzymali, maja prawo zarobic 140tys przez cale zycie

  • 22. Data: 2004-02-15 15:36:19
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik margaritka napisał:

    > 3. Pozyczka moze miec charakter darmy, czyli byc oprocentowana 0%, ale
    > Urzedy skarbowe zle na to patrza. Lepiej oprocentowac choc 0,5%, a na
    > ewentualne pytania US "dlaczego tak malo", mowic "bo tak mi sie chcialo", a
    > nie "bo to rodzina".

    Dlaczego nie może byc nieoprocentowana i dlaczego nie wspominać że to
    rodzina? Co to znaczy że "źle patrzą"? I co z tego patrzenia wynika?

    Bo mam dziwne wrażenie że pleciesz...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 23. Data: 2004-02-15 17:22:52
    Od: "margaritka" <m...@p...onet.pl>

    > Dlaczego nie może byc nieoprocentowana i dlaczego nie wspominać że to
    > rodzina? Co to znaczy że "źle patrzą"? I co z tego patrzenia wynika?
    > Bo mam dziwne wrażenie że pleciesz...

    Moze byc niepprocentowana o charakterze darmy, ale US nabiera podejrzen, czy
    nie traktowac tej pozyczki nieco jak darowizny tylko do oddania. Jezeli
    plote, to nie ja, ale moj doradca podatkowy, z ktorym sie widzialam w piatek
    i ktory ma chyba wieksze doswiadczenie. Sory za chec pomocy.

  • 24. Data: 2004-02-15 19:09:49
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Moze byc niepprocentowana o charakterze darmy, ale US nabiera podejrzen, czy
    > nie traktowac tej pozyczki nieco jak darowizny tylko do oddania. Jezeli

    Jeżeli do oddania to nie może byc to darowizna.
    Darowizna z zasady jest bezzwrotna. I oświadczenie woli stron sie liczy.

    US musiałby *udowodnić* że obie strony od początku *zgodnie* zakładały
    iz suma nie zostanie zwrócona.
    Czyli udowodnic co strony szeptały pomiędzy sobą spisując umowę.
    Bo intencja jednej ze stron nie wystarczy. Jeżeli ktos mi pożycza a ja
    od razu w duchu zakładam że mu nie oddam to to nie jest darowizna, to ja
    oszukuję pożyczkodawcę.

    To że pozyczka była w rzeczywistości darowizna można udowodnic
    najszybciej w momencie gdy nie zostamnie spłacona w terminie, a i to
    tylko gdy strony nie zawrą np. aneksu przedłużającego termin spłaty.

    > plote, to nie ja, ale moj doradca podatkowy, z ktorym sie widzialam w piatek
    > i ktory ma chyba wieksze doswiadczenie. Sory za chec pomocy.

    Jeżeli to doradca to bardzo mętnie uzasadnia. Mnie nie przekonał.
    "Źle patrzy"... jakież to profesjonalne stwierdzenie.
    "Potraktowac nieco..." to jak "jajeczko częściowo nieświerze."

    US nie może niczego potraktowac troche tak a troche tak.
    Jeżeli uważa że strony poświadczyły nieprawdę (bo taki zarzut nalezy
    postawic gdy uważamy że pozyczka jest w rzeczywistości darowizną, i jest
    to zarzut powazny) to musi to udowodnić.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 25. Data: 2004-02-18 13:07:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Feb 2004, margaritka wrote:

    >+ > czy taka pozyczke od babci trzeba gdzies zglaszac?
    >+ > czy wystarczy tylko umowa miedzy mna a babcia?
    >+ > a co bedzie jak babcia po roku umrze?
    >+
    >+ Pare spraw:
    >+ 1. Na pozyczke tez sa limity, zeby byla zwolniona z podatku. Od nadwyzki
    >+ ponad 9637 placisz 2%.

    Czekaj. Gdzie w ustawie o PCC jest wymienona owa kwota, możesz podać ?
    Coś mi szukanie słabo działa ;)
    [...]
    >+ 5. Musisz miec zdolnosc splacania rat pozyczki wraz z odsetkami. Jak nie
    >+ masz pracy, to jak to zrobisz?...

    Zarzut wygląda rozsądnie.
    Ale jak to wygląda w świetle np. wyroków alimentacyjnych biorących
    pod uwagę nie realnie możliwe dochody a "zdolność zarobkową" ? :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 26. Data: 2004-02-18 13:45:28
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Ale jak to wygląda w świetle np. wyroków alimentacyjnych biorących
    > pod uwagę nie realnie możliwe dochody a "zdolność zarobkową" ? :]

    Ale przeciez BABCI SIE NIE SPIESZY...
    Moze poczekaz z oddaniem pare lat....
    a bez odsetek tez sie obejdzie ..
    Przeciez nie bedzie "zdzierac z wnuka"..
    Boguslaw

  • 27. Data: 2004-02-19 10:26:33
    Od: "margaritka" <m...@p...onet.pl>

    > Czekaj. Gdzie w ustawie o PCC jest wymienona owa kwota, możesz podać ?
    > Coś mi szukanie słabo działa ;)

    USTAWA z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
    (Dz. U. z dnia 17 października 2000 r.) ze zmianami
    Art. 7. 1. Stawki podatku wynoszą:
    4) od umowy pożyczki oraz depozytu nieprawidłowego 2%,

    Art.9
    10) pożyczki udzielane:
    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na zasadach
    określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,
    d) na podstawie umowy zwartej między innymi podmiotami niż osoby, o
    których mowa w lit. c), jeżeli łączna kwota lub wartość pożyczek otrzymanych
    od tego samego podmiotu nie przekracza w ciągu kolejnych 12 miesięcy 1.000
    zł,

    > Zarzut wygląda rozsądnie.
    > Ale jak to wygląda w świetle np. wyroków alimentacyjnych biorących
    > pod uwagę nie realnie możliwe dochody a "zdolność zarobkową" ? :]

    no idea ;-)
    Pozdrawiam - margaritka

  • 28. Data: 2004-02-19 11:19:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2004, margaritka wrote:
    [...]
> [...]
    >+ podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na zasadach
    >+ określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,

    O, thx. Bo już zacząłem wątpić :)

    pozdrowienia, Gotfryd