    From: "piotr0707" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna na zakup mieszkania
    Date: 5 Apr 2006 10:25:00 -0700

    Witek widze ze jestes obeznany odnosnie darowizn, prosze o pomoc!!

    w lutym kupilem mieszkanie i teraz zaczalem miec watpliwosci
    odnosnie mojej decyzji. Poniewaz jestem studentem i nigdzie nie
    jestem zatrudniony, nie wykazuje dochodu na pewno nadejdzie taki dzien
    kiedy to Urzad Skarbowy zapuka do drzwi z pytaniem "skad mialem
    pieniadze na zakup nieruchomosci?". Kupilem je za pieniadze
    otrzymane od rodziców i zarobione w USA. Mam oczywiscie umowy
    darowizn od rodziców i innych czlonków rodziny ale obawiam sie, ze
    moglem popelnic pewne bledy merytoryczne i chcialbym sie
    upewnic w rozumowaniu.

    1. Czy darowizne nieopodatkowa zgodnie z art.9 ust 1 ustawy z dnia 28
    lipca 1983 r. o podatku od spaków i darowizn mozna otrzymac raz na 5
    lat?? i jak jest to liczone czy chodzi o date czy o koniec roku?? (np.
    jezeli w 01.01.2000 otrzymalem darowizne to czy kolejna od tej
    samej osoby moge otrzymac 02.01.2005 czy 01.01.2006 bo liczy sie
    koniec roku i od tego jest liczony okres 5 lat??)

    2. Czy darowizne mieszkaniowa zgodnie z art.4 ust 1 pkt 5 tej samej
    ustawy o spodatku od spadków i darowizn mozna otrzymac tylko raz w
    zyciu na laczna sume darowizn 19274zl czy co 5 lat i jak wyglada
    to datowo??

    3. Najwazniejsze pytanie!
    Posiadam z Urzedu Celnego zgloszenie przywozu do Polski z USA
    dolarów i czy powinienem zaplacic od tej kwoty podatek dochodowy?
    Poniewaz jezeli chce sie opierac na tym zgloszeniu przed Urzedem
    Skarbowym jako, ze z tych srodków sfinansowalem zakup mieszkania to
    czy nie musialem zlozyc deklaracji i zaplacic podatku?? Zgodnie z
    prawem dewizowym nie podlega opodatkowaniu przywóz do kraju srodków
    platniczych do 10000 euro lub równowartosc w innej walucie.

    Prosze o pomoc bo sie zakrecilem a jest to dla mnie bardzo istotne
    aby nie popelnic bledu i nie miec problemów z Urzedem Skarbowym.

    Pozdrawiam
    p...@o...pl
    Piotr