    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dochód zagraniczny - jak rozliczyć?
    Date: Mon, 22 Apr 2013 13:28:22 -0500

    Piotrek wrote:
    > Serdecznie dziękuję za obszerną, wyczerpującą odpowiedź,
    > aż miło się ją czytało. Odniosę się jeszcze do tego
    > fragmentu:

    > Byłem dość blisko granicy, ale zmieściłem się w 2000 dolarów. Pozwolę
    > sobie
    > zadać jeszcze 2 pytania.
    >
    > 1. Mój przychód to kwota w złotówkach (nie mam konta walutowego),
    > która
    > faktycznie wylądowała na moim koncie, tzn. już pomniejszona o koszty
    > przelewów,
    > mam rację?

    Teoretycznie twoim przychodem do opodatkowania jet brutto w USD
    zamienione na zlotowki po kursie banku z ktorego uslug korzystales.

    Pytanie tylko czy koszty przelewow mozesz sobie wrzucic w pozycje koszty
    uzyskania przychodu.
    Albo jeszcze glebiej, czy gdyby to byla umowa zlecenie czy moglbys tam
    wrzucic 20% jako koszty uzyskania.

    Szczerze mowiac nie wiem. Po mojemu tak, ale czy dla tych parku zlotych
    jest sens ryzykowac potyczke z US?
    Policz jaka roznica w podatku ci wyjdzie z kosztami przelewow i bez i
    zstanow sie czy warto sie szarpac.

> [...]
    > to X dolarów,
    > ale regulamin z góry określa, że zostanie ona pomniejszona o Y dolarów
    > (koszt przelewu),
    > to z podatkowego punktu widzenia zarabiam X czy X-Y dolarów?

    > Ja
    > wygrałem akurat tyle, że
    > nawet po dodaniu tych 20 dolarów mieszczę się w 2000, ale co gdybym w
    > którymś roku
    > wygrał "na papierze" 2010 dolarów, ale po odjęciu kosztów na moje
    > konto wpłynęłoby
    > np. 1980 dolarów? Mieściłbym się w 2000 czy nie?

    Nie.
    Przepisy w USA sa troche bardziej luzne i pozwalaja na to na co nie
    pozwala prawo w Polsce. Czyli o ile nie jestes pracownikiem to wyplacic
    ci do reki brutto i to juz twoja sprawa czy i jak zaplacisz od tego
    podatek. Firmy placacej to nie interesuje.

    > Drugie pytanie zadałem z czystej ciekawości, bo wydaje mi się, że po
    > "tamtej stronie"
    > jednak i tak nie jest to przychód opodatkowany, tak przynajmniej
    > wynika z tego zdania
    > na ich stronie, odnoszącego się do typu konkursów, w których
    > startowałem:
    >
    > "Under current IRS guidance (See (1) below), foreign persons
    > performing services outside of the U.S. are not subject to income tax
    > withholding."

    income tax withholding oznacza tylko tyle, ze firma nie jest zobowiazana
    do potracenia ci zaliczki, co nie znaczy ze ty nie bedziesz z jakis inny
    powodow podpadal pod koniecznosc rozliczenia sie z podatku w USA.

    > Dla porządku dodam, że konkursy organizowane są również w kilku innych
    > kategoriach i wygrane w niektórych z nich są opodatkowane, ale wtedy
    > sprawa
    > jest prosta - organizator sam płaci podatek i wysyła do uczestnika
    > jakiś formularz z ich IRS.

    MISC-1099, odpowiednik pit-11
    Dla ciekawosci podam ze zaliczka jest potracana w wysokosci 33% :)
    Odzyskac ja mozna jak sie czlowiek rozliczy na koniec roku.

    > Na koniec jeszcze bardziej ogólne pytanie. Skoro, jak sam piszesz,
    > prawidłowy sposób
    > rozliczenia może się okazać dla pań z US czarną magią, to generalnie
    > czym można podpierać
    > się w rozmowach z nimi, żeby udowodnić swoje racje?

    znaczkiem pocztowym.
    Nie isc do US, tylko wyslac poczta.
    Jak beda musili wyslac pytanie na pismie to sie 10 razy zastanowia czy
    maja racje.

    A najlepiej rozliczyc sie przez internet. Komputery nie zadaja glupich
    pytan.

    > Można się powołać na jakiś konkretny przepis prawny,

    mozna.
    http://bi.gazeta.pl/im/0/13210/m13210810,Pit-37--201
    2-broszura-informacyjna.pdf

    FORMULARZ JEST PRZEZNACZONY dla podatników [...] i którzy w roku
    podatkowym:
    1) WYŁĄCZNIE za pośrednictwem płatnika uzyskali przychody ze źródeł
    położonych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające opodatkowaniu na ogólnych
    zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej [...]

    jakikolwiek dochod uzyskany w inny sposb niz wymieniony powyzej nie
    kwalfikuje sie na pit-37.

    np slynna akcja ze zwrotem kasy przez spoldzienie mieszkaniewe za
    wymiane okien i wystawienie za to pit-8c.

    Samo otrzymanie pit-8c gdzie spoldzielnia nie pobrala zaliczki na
    podatek kwalifikuje sie na pit-36 mimo, ze spokojnie mozna to bylo
    rozliczyc na pit-37 w rubryce inne.
    Tym, ktorym spoldzielnia zaliczki pobrala mogli rozliczyc sie na pit-37

    Ale wowczas fajne boje toczylem z US :)

    > ewentualnie wymóc
    > na nich pisemne potwierdzenie, że zeznanie podatkowe uznają za
    > prawidłowo

    ha ha, sprobuj. Do tego sluzy kontrola skarbowa. Po jej przeprowadzeniu
    takie zaswiadczenie ci wystawia. Pytanie tylko czy bedziesz jeszcze zyl :)