  • 1. Data: 2003-09-23 11:11:10
    Temat: dzierżawa samochodu a odliczenia, VAT,
    Od: "Robert Steward" <o...@w...onet.pl>

    Witam,
    przegladalem grupe, ale nigdzie nie znalazlem informacji opisujacej podobny
    przypadek...

    w DG uzywam samochodu osobowego na podstawie umowy dzierzawy od osoby
    fizycznej (spokrewnionej)to, ze nie moge odliczac VAT od paliwa to sprawa
    oczywista...

    mam natomiast pytanie dotyczace innych materialow eksploatacyjnych, opony
    zimowe, serwisowanie itp.
    jak to wyglada w swietle rozporzadzenia MF z 22 marca 2002, (par. 10 ust. 1)
    ?

    "Usługobiorcom użytkującym samochody osobowe lub inne samochody o
    dopuszczalnej ładowności do 500 kg na podstawie umowy najmu, dzierżawy,
    leasingu lub umowy o podobnym charakterze nie przysługuje prawo do obniżenia
    podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego
    od czynszu (raty) i innych odpłatności wynikających z zawartej umowy."

    chodzi mi w szczegolnosci o ostatnie zdanie "... i innych odpłatności
    wynikających z zawartej umowy."

    druga kwestia to wysokosc ewentualnych odliczen.
    rozumiem, ze moge odliczyc VAT od pelnej sumy kosztow poniesionych w zwiazku
    z uzytkowaniem samochodu, niezaleznie od obliczonej "kilometrowki"...
    (wnioskuje na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 + art. 25 ust. 2 pkt 3 ustawy
    VAT)
    czy tak jest faktycznie ?

  • 2. Data: 2003-09-23 11:51:27
    Temat: Re: dzierżawa samochodu a odliczenia, VAT,
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    > od czynszu (raty) i innych odpłatności wynikających z zawartej umowy."
    > chodzi mi w szczegolnosci o ostatnie zdanie "... i innych odpłatności

    Wynikajace z umowy miedzy dzierzawodawca i dzierzawobiorca

> [...]
    > z uzytkowaniem samochodu, niezaleznie od obliczonej "kilometrowki"...
    > (wnioskuje na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 + art. 25 ust. 2 pkt 3 ustawy

    Tu bede strzelal
    Wydaje mi sie, ze nie jest norma kilomatrowka, lecz wymogiem okreslajacym
    zwiazek kosztowy z prowadzona dzialalnoscia. Zalozmy ze jezdzisz samochodem
    prywatnie. Robisz szczatkowa klimetrowke bo nie zalezy ci na kosztach. (np
    jestes na ryczalcie) a czesto wymieniasz opony, robisz przeglady, wymieniasz
    oleje i inne kosztowne akcesoria. Oczywiscie w limicie sie nie miescisz. i
    chcesz odliczyc VAT. Wydaje mi sie, ze bedzie to ryzykowne. Sam jestem
    ciekaw co grupa odpowie.

    Adam

  • 3. Data: 2003-09-23 13:09:03
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Adamski napisał:

> [...]
    > oleje i inne kosztowne akcesoria. Oczywiscie w limicie sie nie miescisz. i
    > chcesz odliczyc VAT. Wydaje mi sie, ze bedzie to ryzykowne. Sam jestem

    Jak dotąd "normy" wymienione w ustawie o PTU to były wszelkiego rodzaju
    limity, w tym kilometrówka.
    VAT od zakupów przekraczających normę wyznaczoną kilometrowką można
    spokojnie odliczać jeżeli tylko inne przepisy tego nie zabraniają.
    Co w tym ryzykownego?
    Czy ustawa o VAT nakłada obowiązek prowadzenia kilometrówki?
    Powina, jeżeli kilometrówka miałaby ograniczać odliczenia VAT bo inaczej
    tacy np. ryczałtowcy czy kartowicze byliby bezpodstawnie uprzywilejowani
    - ich ustawa o PDoF nie dotyczy.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-09-23 20:57:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2003, Adamski wrote:
    [...]
    >+ Wynikajace z umowy miedzy dzierzawodawca i dzierzawobiorca

    wKF: wnoszę o nie bicie za czepialstwo ! - "dzierżawca"
    i "wydzierżawiający", KC 693 :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    ("wszyscy i tak wiedzą co chciałeś napisac" :), ale
    za wyjątkiem rozróżnienia stron: dzierżawodawca daje
    *przedmiot* dzierżawy czy *zapłatę* dzierżawy ?)