    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: e-faktury
    Date: Mon, 2 Oct 2006 11:05:54 +0200

    On Sun, 1 Oct 2006, 'Tom N' wrote:

    > Podstawę prawną poproszę ;)

    Nie ma :)
    Logika wyłącznie: brak oznaczenia oryginału lub kopii jest
    sprzeczny z przepisem, a nieskreślenie pozwala zmanipulować
    dokument tak że z oryginału "ORYGINAŁ" zrobić oryginał
    z napisem "KOPIA".
    Na przykład - komuś na złość (poszukać w archiwum, takie przypadki
    się zdarzają).

    > A nabywca, który otrzymał numer identyfikacyjny XXX to co zrobi z faktura
    > wystawiona przez podmiot YYY?

    Cokolwiek - może chcieć się podetrzeć ;), może chcieć dać komuś do ręki,
    może chcieć odliczyć VAT :> (zaraz, powoli) - ja nie wskazuję po co
    chce mieć, dlaczego stajesz na pozycji większości urzędników, którzy
    na żądanie petenta odpowiadają "a po co to Panu"?
    Pytam grzecznie co stoi na przeszkodzie żeby miał?

    > Vat chce zapłacić od tej faktury,
    ..odliczyć...
    > czy do przychodów zaliczyć?
    ...do kosztów.
    Jest taki wyrok NSA - że skoro przepisy są jakie są, to w razie zakupu
    np. na współwłasnosć przez dwu podatników VAT, skoro nie wolno wystawić
    dwu f-r z napisem "oryginał" to wystarczy jak jeden z nich będzie prze-
    chowywał kopię a w razie kontroli umie wskazać gdzie jest przechowywany
    oryginał.

    > Żarówę poproszę :)

    ++ Kodeks Cywilny +++
    DZIAŁ IV. ZASTAW
    Rozdział I
    Zastaw na rzeczach ruchomych
    Art. 306.
    § 1. W celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelnoœci można rzecz
    ruchomš obcišżyć prawem, na mocy którego wierzyciel będzie mógł
    dochodzić zaspokojenia z rzeczy bez względu na to, czyjš stała
    się własnoœciš, i z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi
    właœciciela rzeczy, wyjšwszy tych, którym z mocy ustawy przysługuje
    pierwszeństwo szczególne.
    Art. 311.
    Nieważne jest zastrzeżenie, przez które zastawca zobowišzuje się
    względem zastawnika, że nie dokona zbycia lub obcišżenia rzeczy
    przed wygaœnięciem zastawu.
    ---

    Chcesz kupić towar na licytacji - więc "teraz albo nigdy", a masz
    jednocześnie wierzyciela który stoi nad głową i mówi że jak dziś
    nie zapłacisz to idzie do sądu.
    Jak towar jest niepsujący się, to mozesz go namówić żeby przyjął
    towar w zastaw: *TY* go kupisz, ale prosto z licytacji pojedzie
    (towar) do jego magazynu.
    Zastawca musi mieć na wypadek kontroli skarbowej dokument skąd
    ten towar, czyj i po co.
    W omawianym przypadku najlepiej umowę zastawu (jakiś PCC się chyba
    należy) oraz... kopię faktury nabycia przez właściciela.
    "Oryginalna kopia" jest dobra - nie ma potrzeby pisania poświadczeń
    że ktoś ręczy iż ksero oryginału jest "rzetelne".

    > Czyli, że dokładnie te same dane wpisane? Po to chyba są kontrole krzyżowe,
    > a to, że a priori kontrolujący coś zakłada...

    Nie zakłada, ma przed nosem dokument który spełnia wymogi oryginału:
    jest napis "FAKTURA VAT ORYGINAŁ".

    > No ale wracając od podpisu elektronicznego, ile można "oryginałów"
    > znakowanych czasem, jednego dokumentu wystawić? Patrz, znika problem
    > oryginał/duplikat -- każdy następny jest duplikatem,

    Nie widzisz kuriozum: do duplikatu TEŻ musi być "kopia" w rozumieniu
    rozp. MF!

    pzdr, Gotfryd