    From: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: emeryt i umowa zlecenie/o dzielo
    Date: Fri, 24 Jun 2005 11:29:05 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@pi228.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Harry" <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:d9gfcs$nu0$1@nemesis.news.tpi.pl...
    >z tego co napisales wnioskuje ze i tak beda pobierane te skladki, ale co w
    >takim razie zrobic zeby tych pieniedzy nie zabieralo panstwo do wlasnej
    >kieszeni tylko je jakos odzyskac, przez "aktualizacje" wysokosci emerytury
    >czy moze gdzies w pitach odliczac??

    Od umowy zlecenia trzeba płacić wszystkie składki ZUS jeżli nie opłca się
    składek z umowy o pracę (mni. 849zł),
    ale przy umowie o dzieło nie trzeba.
    Zastanów się czy nie można zmenić przedmiotu umowy tak aby zrobić z tego
    wyłącznie umowęo dzieło i wtedy skłądek się nie płaci (z wyj. oczywiście -
    jak zayważył Gotfryd - sytuacji gdy podpisuje się umowy o dzieło z własnym
    pracodawcą).
    Jeśli chodzi o twoje drugie pytanie to w rozlczneniu rocznym w żadem sposób
    nie odzyska się zapłaconych składek. Mogą być jednak one do podstawą do
    podwyższenia emerytury o ile płatnik wysyła do ZUS informację o
    odprowadzanych składkach emerytalno-rentowych za emerytów. Ja takie
    informacje wysyłam co kwartał i na koniec roku emeryci dostają "groszową"
    podwyżkę.
    Pozdrawiam
    MB