    From: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: etat--dg--kwota wolna
    Date: Tue, 21 Dec 2004 09:43:39 +0100

    svobo wrote:

    > z lektury postów wynika, że jest obowiązek poinformowania pracodawce o
    > prowadzonej przez pracowniaka dg. Chodzi zapewne o to zeby nie
    > odliczał *kwoty wolnej*.
    > Ale sa sytuacje kiedy informowanie pracodawacy o prowadzonej dg jest
    > *niewskazane* bo jest przez pracodawce *zle widziane*.
    > Czy mozna w takiej sytuacji pozostawic pracodawcy do odliczania te
    > *kwote wolna* a samemu wyliczajac zaliczki (PIT-5) ja pomijać.

    Nie można

    > Czy takiej postepowanie jest zgodne z ustawa pdof.???
    > Prosze podpowiedziec w którym miejscu ustawy pdof o tym jest napisane

    W ustawie jest napisane jak oblicza się zaliczki z DG i to wystarczy.

    Można zrobić trzy rzeczy:

    1. Zawiadomić, że pracodawca ma nie rozliczać kwotu wolnej nie podając
    przyczyny. Gdy pracodawca zapyta o przyczynę odpowiedzieć ustnie np.
    "Mam zamiar wynająć pokój studentowi" Dochody rozliczane na PIT-5 to
    nie tylko dochody z DG ale także np z najmu.

    albo

    2. Rozliczać podatek z DG według skali liniowej 19%. Wtedy nie ma
    obowiązku informowania pracodawcy, ale traci sie np możliwość wspólnego
    rozliczenia. Oprócz tego i paru innych ograniczeń, które znajdziesz w
    ustawie, podatkowo wychodzi to równoważnie albo nawet korzystniej

    albo

    3. Jeśli to możliwe płacić podatek z DG w formie zryczałtowanej (karta
    albo ryczałt ewidencjonowany)