    From: Mieczyslaw <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ewidencja przebiegu pojazdu (znowu)
    Date: Thu, 4 Mar 2004 04:47:55 +0100
    Sender: m...@o...pl@81.210.63.241

    Wed, 3 Mar 2004 21:10:50 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, Adam@@@
    napisał(a):

    > W 2003 roku prowadzilem DG. Wykozystywalem swoj prywatny samochod do
    > wyjazdow po towar. W koszty wliczalem kilometrowke, czy obowiazkiem moim,
    > bylo wykazywanie kosztow eksploatacji pojazdu takich jak: paliwo, oleje,
    > naprawy, ogumienie, akumulator ?
    >
    > z gory dzieki !

    Zapewne narażę się wielu na tej grupie - ale zaprezentuję pogląd inny niż
    powszechnie stosowany. Miom zdaniem *nie było obowiązkiem*.
    Stanowisko swoje przedstawie na podstawie przepisów z 2004 r - ale w tym
    zakresie nie uległy one zasadniczej zmianie w stosunku do lat poprzednich.

    Istnieje co prawda zapis pkt. 14. objaśnień do prowadzenia KPiR o treści:
    " Wydatki z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych
    samochodu, [...] w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej
    działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika,
    należy wpisywać w tej kolumnie po zakończeniu miesiąca na podstawie
    miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków wynikających z faktur
    zawierających numer rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków zaliczonych
    do kosztów uzyskania przychodów, w poszczególnych miesiącach, ustalona od
    początku roku podatkowego, nie może przekraczać kwoty wynikającej z
    ewidencji przebiegu pojazdu za ten sam okres, to jest kwoty wynikającej z
    przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za
    jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach przez
    właściwego ministra."

    Treść takiego postanowienia IMO *rażąco narusza prawo*.

    Ustawa o PDoOF w art. 21 stanowi, że "Kosztami uzyskania przychodów z
    poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia
    przychodów..."
    Z kolei art 23 ust.1 pkt. 46 stanowi, że nie zalicza się do kosztów
    uzyskania przychodów :
    "46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, z
    zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z
    pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1
    km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego
    ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest
    obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu,"

    A więc *nie zabrania* zaliczać w koszty kwoty wynikającej z przemnożenia
    liczby kilometrów oraz stawki za 1 km.

    W żadnym art. ustawy nie jest nałożony na podatnika obowiązek
    ewidencjonowania wydatków na utrzymanie nie wprowadzonego do EŚT samochodu
    osobowego.

    Ustawa nie upoważnia MF do określenia odrębnych zasad ( w poprzednich
    latach upoważniała MF do określenia wzoru ewidencji). Żaden przepis ( o ile
    "Objaśnienia ..." można w ogóle traktować jako przepis) nie może zmnieniać
    postanowień ustaw bez wyraźnej delegacji tych ustaw. A właśnie - co
    usiłowałem wykazać wyżej - "Objaśnienia..." zmieniają postanowienia Ustawy.

    Powszechne przestrzeganie zasad określonych przez MF wynika MZ z chęci
    uniknięcia długotrwałych sporów z organami skarbowymi.
    Ale ja podjąłem takie wyzwanie - czekam na orzeczenie NSA - już 3 rok.

    --
    Mieczysław
    ----