    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ewidencja przebiegu pojazdu (znowu)
    Date: Thu, 4 Mar 2004 07:40:57 +0100

    On Thu, 4 Mar 2004, Mieczyslaw wrote:

    >+ Wed, 3 Mar 2004 21:10:50 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, Adam@@@
    [...]
    >+ > wyjazdow po towar. W koszty wliczalem kilometrowke, czy obowiazkiem moim,
    >+ > bylo wykazywanie kosztow eksploatacji pojazdu [...]
    >+ Zapewne narażę się wielu na tej grupie - ale zaprezentuję pogląd inny niż
    >+ powszechnie stosowany. Miom zdaniem *nie było obowiązkiem*.

    Literalnie do tego co napisałeś się nie przyczepię: obowiązku
    nie ma. Zupełnia inna sprawa czy to czego nie "spisze" może uznać
    za koszt. Jedziemy:
    >+ Istnieje co prawda zapis pkt. 14. objaśnień do prowadzenia KPiR o treści:

    OK.
    >+ Treść takiego postanowienia IMO *rażąco narusza prawo*.

    Sprecyzuj zarzut: mi się *wydaje* iż chcesz powiedzieć iż
    w KUP można zaliczyć "po prostu limit" (bez wykazania kosztów)
    i z tym stanowiskiem popolimeryzuję :) ((C) wiadomo kto).

    >+ Ustawa o PDoOF w art. 21 stanowi, że "Kosztami uzyskania przychodów z
    >+ poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia
    >+ przychodów..."

    Oczywiście. I z tego wywodzi się powszechny pogląd jakoby trzeba było
    wszelkie koszty uznawane za KUP *dokumentować* ! Znaczy - może wywodzi
    się to pośrednio (przez Ordynację i "dowody") ale powołując się na
    art. 21 trzeba albo uznać że muszą być dowody albo uznać iż zbieranie
    dowodów jest niepotrzebne :)
    Oczywiście - zgoda iż jeśli przepis szczegolny dopuszcza zaliczenie
    kwoty bez dowodu (a tak jest z "ryczałtem delegacyjnym") to wolno
    to zrobić - ale tylko wtedy ! (nie wymaga się DOWODU poniesienia
    jakiegokolwiek kosztu: wystarczy iż byłeś na wyjeździe "związanym
    z" - co już może trzeba uzasadnić :) - i już możesz wpisać 21 zł
    z KUP).

    W takim układzie patrzymy na przepis szczegłowy:

    >+ Z kolei art 23 ust.1 pkt. 46 stanowi, że nie zalicza się do kosztów
    >+ uzyskania przychodów :
    >+ "46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów

    No, jak dla mnie to ustawa wcale w tym miejscu nie zwalnia od
    udokumentowania PONIESIENIA wydatku ! Zapis jak dla mnie jest jasny:
    MIMO że "poniosłeś" to jak przekracza limit nie można wydatku
    uznać za KUP.
    Ale ów zapis nie daje uprawnienia do wyciągania wniosku iż nie
    trzeba "ponieść", a tym samym mieć dowodu poniesienia !
    [...]
    >+ A więc *nie zabrania* zaliczać w koszty kwoty wynikającej z przemnożenia
    >+ liczby kilometrów oraz stawki za 1 km.

    Oczywiście że nie zabrania. Art. 23 jest od zabraniania a nie od
    pozwalania :] 23.46 zabrania zaliczyć *przekraczające* limit.
    Ale *nic* nie stanowi w sprawie "pozwolenia" na uznawanie za koszt !
    To że musisz ponieść (i udokumentować) wynika z ogólnej zasady
    art. 21 !
    Jeśli nie trzeba zbierać faktur "do kilometrówki" - to również
    nie trzeba zbierać f-r do żadnych kosztów ogólnych, np. za telefon,
    czynsz,.... :)

    >+ W żadnym art. ustawy nie jest nałożony na podatnika obowiązek
    >+ ewidencjonowania wydatków na utrzymanie nie wprowadzonego do EŚT samochodu
    >+ osobowego.

    Ależ jest.
    Jest w *ogólnej* zasadzie uznawania za koszt !
    To co przytoczyłeś tylko *limituje* wydatki, *mimo* iż są udokumentowane.

    >+ Ustawa nie upoważnia MF do określenia odrębnych zasad

    Zgoda. Bo regulacja jest w ustawie :)
    [...]
    >+ Powszechne przestrzeganie zasad określonych przez MF wynika MZ z chęci
    >+ uniknięcia długotrwałych sporów z organami skarbowymi.
    >+ Ale ja podjąłem takie wyzwanie - czekam na orzeczenie NSA - już 3 rok.

    Daj znać o wyniku :) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)