    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ewidencja przebiegu pojazdu (znowu)
    Date: Fri, 5 Mar 2004 12:50:24 +0100

    On Fri, 5 Mar 2004, Mieczyslaw wrote:
    [...]
    >+ Witaj Gotfryd - liczyłem na to że się odezwiesz ;)

    Przyjąłem ;)

    >+ Ale do rzeczy.
    ...]
    >+ > się to pośrednio (przez Ordynację i "dowody") ale powołując się na
    >+ > art. 21 trzeba albo uznać że muszą być dowody albo uznać iż zbieranie
    >+ > dowodów jest niepotrzebne :)
    >+
    >+ A czy ja twierdzę, że bez DOWODU. *Dowodem* w tym przypadku jest ewidencja
    >+ przebiegu pojazu - przecież jest ona dopuszczona jako dowód

    Poproszę o przepis uznający ją za dowód KOSZTÓW.
    Ewidencja jest tylko dowodem LIMITU !
    [...tu Ordynacja - thx. za cytaty porządkowe :)...]
    >+ "Art. 180. § 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się
    >+ do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

    Oczywiście.
    [...]
    >+ Ustawa o PDoOF dopuszcza uznanie za koszt stawki za jeden kilometr
    >+ przebiegu pojazdu określone w odrębnych przepisach wydanych przez
    >+ właściwego ministra.

    Kiedy właśnie powiadam że NIE DOPUSZCZA !
    Jedynie OGRANICZA.
    Na zasadach ogólnych mógłbyś wliczyć w koszt "sumę z wszystkich
    faktur".
    Art. 23.1.46 stanowi że coś co jest wieksze niż wartość z ewidencji
    NIE jest kosztem: tyle i tylko tyle. NIE MA zapisu iż wartość
    z EPP jest kosztem !

    >+ A skoro tak to wskaż mi z czego wywodzisz zakaz zaliczenia w koszty
    >+ wielkości wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu x stawka z km .

    Nie ma takiego.
    Wielkość wynikająca z EPP po prostu nie spełnia wymogu bycia
    kosztem wg zasad z art. 21 !

    >+ > W takim układzie patrzymy na przepis szczegłowy:
    >+ > [...]
    >+ >>+ "46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    >+ > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ > |||||||||||||||||||||
    >+ > [...]
    >+ > No, jak dla mnie to ustawa wcale w tym miejscu nie zwalnia od
    >+ > udokumentowania PONIESIENIA wydatku !

    Podtrzymuję.

    >+ Udokumentowaniem poniesienia kosztu ( nie każdy koszt musi być wydatkiem)
    >+ jest ewidencja przebiegu pojazdu i stawka za km.

    Nie jest.

    >+ Który przepis mówi, że taki dokument nie jest dowodem ?

    Par.12 i par.13 rozp. o prowadzeniu KPiR.
    Tam są literalnie wymienione dokumenty (łącznie z DW !) które
    mogą być dowodami. OCZYWIŚCIE, jakby istniał jakiś przepis
    ustawowy ustanawiający "coś" za dokument księgowy to musi on
    być uznany: dla przykładu skoro *istnieje* przepis iż bilet
    *może* być fakturą (pod warunkiem że na 'nabity NIP' itp)
    to taki bilet IMHO *można* wpisać do KPiR bez delegacji.
    Ale przepisu stanowiącego iż EPP *jest* kosztem - jak na
    mój gust *nie ma*.
    Może tak: jeśli chcesz powoływać się na art.23.1.46 jako
    "stanowiący" iż EPP jest kosztem to IMHO jest to nieporozumienie
    i dalszej dyskusji nie podejmuję bo się nie przekonamy.
    Jak znasz INNY przepis... to co innego.

    >+ Poza tym nie podkreśliłeś słowa "zaliczonych".

    Po prostu: skoro zapisano "poniesionych zaliczonych" to
    muszą być zarówno PONIESIONE jak i ZALICZONE.
    Skoro podważalny jest fakt PONIESIENIE to wystarczy żeby
    uznać iż dalej nie ma co dywagować. Nieważne czy wykażesz
    nieprawidlowość poniesienia czy zaliczenia: JEDEN z zarzutów
    wystarczy aby przepis nie miał zastosowania.
    On nie ma zastosowania nie dlatego jak piszesz:
    [...]
    >+ w ten sposób : jeżeli zaliczyłeś to nie możesz więcej. Jeżeli nie
    >+ zaliczyłeś - to ten przepis nie ma zastosowania.

    ...tylko że to nadal NIE JEST KOSZT.
    Nie zaliczyłeś - wolno ci nie zaliczać.

    >+ A jak sam zauważyłeś
    >+ wcześniej nie ma przepisu nakazującego "zaliczanie".

    ..czegoś co NIE JEST KOSZTEM ? Na pewno :)

    >+ > Jeśli nie trzeba zbierać faktur "do kilometrówki" - to również
    >+ > nie trzeba zbierać f-r do żadnych kosztów ogólnych, np. za telefon,
    >+ > czynsz,.... :)
    >+ >
    >+ A co ma piernik do wiatraka ? To są zupełnie inne sprawy.

    IMHO błąd.
    Podstawą zaliczenia kosztów do KPiR jest udokumentowanie
    wydatku (należnego bądź faktycznego, zależy czy ktoś memoriałem
    czy kasowo się rozlicza).
    "Kilometrówka" jest dodatkowym utrudnieniem "po drodze" ograniczającym
    kwotę *z faktur* tak aby *być może* NIE DAŁO się wpisać całej kwoty.
    Być może da się podważyć prawomocność prowadzenia "kilometrówki"
    i jakiś sąd orzeknie że jak podatnik chce to może sobie "gdzieś"
    (na boku :]) wyznaczać limit wg ustawy i nie musi prowadzić kilometrówki.
    Ale to zupełnie co innego niż uznanie że kilometrówka może być
    dowodem wydatku !

    [...]
    >+ > Zgoda. Bo regulacja jest w ustawie :)
    >+ Ja też tak uważam - dlatego MF nie może ustalać innej regulacji.

    I nie ustanowił :) IMO
    Minister tylko "uregulował" wymóg z 23.1.46.

    >+ > Daj znać o wyniku :) !
    >+ Nie omieszkam.

    Będziemy czekać :)

    --