  • 1. Data: 2006-05-05 20:44:37
    Temat: faktura VAT marża - pytanie
    Od: "dropsec" <d...@i...pl>

    Witam,
    Czy jeśli skupuje telefony od osob prywatnych (fizycznych) i sprzedaje je
    drożej - czy moge wystawiać "fakture VAT marża" ?

    Jesli tak to czy jesli te telefony ktore skupuje sa nowe, ale maja wedlug
    daty ich zakupu z przedluzenia umowy z operatorem telefoni, z przed np. 20
    dni, czy nadal obowiązuje ten rodzaj faktury? bo tak naprawde to ten telefon
    juz nie jest nowy bo kilka dni lezal u kogos w szafce.

    dziekuje z gory.

  • 2. Data: 2006-05-06 08:18:13
    Temat: Re: faktura VAT marża - pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 May 2006, dropsec wrote:

> [...]
    > dni, czy nadal obowiązuje ten rodzaj faktury? bo tak naprawde to ten telefon
    > juz nie jest nowy bo kilka dni lezal u kogos w szafce.

    Tak sobie gdybam czy nie da się przypasować przepisu:
    +++
    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że
    w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    [...]
    [...]
    2. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:
    1) budynki i budowle [...]
    2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania
    przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
    ---

    Krócej chyba będzie "nieużywane w rozumieniu VAT"... i pytanie
    KTO miał używać!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-06 15:59:03
    Od: "dropsec" <d...@i...pl>

    Czyli jednym zdaniem, nie moge takiego rodzaju opodatkowania stosowac?

    Wiem ze sporo osob z tego rodzaju handlem stosuje ta forme.

    (a gdyby umowe kupna sprzedazy od dostawcy wypisac z data o 6 m-cy wczesniej
    to wtedy wszystko bylo by ok?)

    dzieki

  • 4. Data: 2006-05-06 19:57:02
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Tak sobie gdybam czy nie da się przypasować przepisu:
    > +++
    > Art. 43.
    [..]
> [...]
    > ---
    >
    > Krócej chyba będzie "nieużywane w rozumieniu VAT"... i pytanie

    Ale żeś skomplikował :-) Rozdział 4 Szczególne procedury w zakresie
    dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i
    antyków, art. 120

    M.

  • 5. Data: 2006-05-06 21:13:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 May 2006, dropsec wrote:

    > Czyli jednym zdaniem, nie moge takiego rodzaju opodatkowania stosowac?

    Raczej potraktuj "gdybanie" dosłownie: ale w przepisie zapisano
    co zapisano :)
    W tym co przedstawiasz wątpliwości wzbudza kto jest tym naruszającym
    "zasadę sprzedaży używanego" - bo być może ta OF która sprzedaje
    swój *nowy* telefon ją narusza.

    > Wiem ze sporo osob z tego rodzaju handlem stosuje ta forme.

    Może. Raczej prowokuję do dyskusji :)
    Rzuć okiem na specsygnaturkę (celowo bez separatora) ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    O: No bo normalnie to każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Co należy do bardziej wkurzajšcych obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 6. Data: 2006-05-08 07:28:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 May 2006, Maciej Bebenek wrote:

    > Ale żeś skomplikował :-)

    :)

    > Rozdział 4 Szczególne procedury w zakresie dostawy
    > towarów używanych,

    Poszło o wątpliwości co do "używania". Czy nowy, załóżmy że nawet
    oryginalnie zapakowany telefon, w skrajnym przypadku - z jeszcze
    nie "podbitą" gwarancją, może być uznany za "używany" tylko
    dlatego ze został nabyty od OF nie prowadzącej DG?
    Bo mi wychodzi że "używanie" jest warunkiem zwolnienia - samo
    nabycie od OF nie wystarczy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-05-08 09:03:41
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > dlatego ze został nabyty od OF nie prowadzącej DG?
    > Bo mi wychodzi że "używanie" jest warunkiem zwolnienia - samo

    Zdaje się, że cała koncepcja faktury VAT - marża wzięła się z chęci
    opodatkowania prowizji, niezależnie od tego, czym handlujemy. Pamiętaj,
    że wcześniej stosowano skomplikowane metody umów
    komisowo-cywilno-prawnych. Zakładam więc, że pośrednictwo w przypadku,
    gdy nie występuje prawo do odliczenia podatku zapłaconego, a całość
    transakcji ma być opodatkowana, posługuje się tymi samymi procedurami.

    M.

  • 8. Data: 2006-05-08 18:13:24
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

> [...]

    > nie "podbitą" gwarancją, może być uznany za "używany" tylko
    > dlatego ze został nabyty od OF nie prowadzącej DG?

    Artykuł 120 posługuje się własną definicją towarów używanych...

    Ustawa o ptu:
    "Art. 120. 1. Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
    [...]
    4) przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do
    dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone
    w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne [...]"

    > Bo mi wychodzi że "używanie" jest warunkiem zwolnienia - samo
    > nabycie od OF nie wystarczy...

    Pytającenu nie chodziło o zwolnienie a o możliwość wystawienia faktury VAT
    marża.
    IMHO może stosować opodatkowanie marży (i wystawiać faktury VAT marża):

    "Art.120
    [...]
    4. W przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie
    towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków
    nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności
    lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest
    marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca
    towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
    [...]
    10. Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki,
    przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
    1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej
    niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art.
    15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
    [...]"

    Tak na marginesie - okres używania pół roku zgodnie z art.43 ust.2 ustawy o
    ptu dotyczy sprzedającego - ale w tym przypadku pewnie nie jest on
    podatnikiem VAT.

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 9. Data: 2006-05-08 20:56:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 May 2006, Maciej Bebenek wrote:

    > Zdaje się, że cała koncepcja faktury VAT - marża wzięła się z chęci
    > opodatkowania prowizji, niezależnie od tego, czym handlujemy.

    No dobra - ale ja patrzę w literę przepisu.
    Jak to SN w orzeczeniach powiadał: "triuzmem jest"... (że najpierw
    liczy się LITERA przepisu, dopiero później pozostałe wykładnie).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-05-08 23:36:25
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > No dobra - ale ja patrzę w literę przepisu.

    No to przeczytaj artykuł 120 :-)

[...]

    I koniec. Żadnego pół roku :-)

    > Jak to SN w orzeczeniach powiadał: "triuzmem jest"... (że najpierw
    > liczy się LITERA przepisu, dopiero później pozostałe wykładnie).

    Byleby tak było zawsze, a nie na wyrywki ;-(

    M.