    From: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura VAT marża - pytanie
    Date: Mon, 08 May 2006 20:13:24 +0200

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Poszło o wątpliwości co do "używania". Czy nowy, załóżmy że nawet
    > oryginalnie zapakowany telefon, w skrajnym przypadku - z jeszcze
    > nie "podbitą" gwarancją, może być uznany za "używany" tylko
    > dlatego ze został nabyty od OF nie prowadzącej DG?

    Artykuł 120 posługuje się własną definicją towarów używanych...

    Ustawa o ptu:
    "Art. 120. 1. Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
    [...]
    4) przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do
    dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone
    w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne [...]"

    > Bo mi wychodzi że "używanie" jest warunkiem zwolnienia - samo
    > nabycie od OF nie wystarczy...

    Pytającenu nie chodziło o zwolnienie a o możliwość wystawienia faktury VAT
    marża.
    IMHO może stosować opodatkowanie marży (i wystawiać faktury VAT marża):

    "Art.120
    [...]
    4. W przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie
    towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków
    nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności
    lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest
    marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca
    towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
    [...]
    10. Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki,
    przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
    1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej
    niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art.
    15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
    [...]"

    Tak na marginesie - okres używania pół roku zgodnie z art.43 ust.2 ustawy o
    ptu dotyczy sprzedającego - ale w tym przypadku pewnie nie jest on
    podatnikiem VAT.

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~