    From: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura elektroniczna bez podpisu
    Date: Thu, 28 Jul 2005 14:57:00 +0200
    Sender: v...@p...onet.pl@212.191.72.230

    "Paszczak" <s...@h...pl> wrote in message
    news:dc8u82$fd1$5@proxy.provider.pl...
    > AlterNative <n...@g...wytnij.pl> wrote:

    > Wiesz, to _miało_ być ułatwienie, ale nasze osiołki z Wiejskiej są
    > wyjątkowo
    > zdolne, jeśli chodzi o utrudnianie życia.

    To jest rozporzadzenie MF. Chociaż w $6.2 wspomnienie o "krajach
    członkowskich" bez podania czego maja byc członkami świadczy o pewnym
    pospiechu ...

    > Korzyścią z e-faktury jest to, że nie musisz przepisywać do ksiąg
    > danych kontrahenta, kwot z faktury, itd. - wszystko może się zrobić
    > automatycznie.

    Jest kilka zalet, ale wiekszość z nich się pojawi tylko wtedy, gdy firma
    emitująca dokumenty może całkowicie przejść np. do archiwizacji
    elektronicznej wystawianych faktur, niezaleznie od tego, czy odbiorca dostał
    e-fakturę czy tez duplikat drukowany. A czegoś takiego rozporzadzenie na
    przykład nie przewiduje.

    > Wydaje mi się, że obejściem przeszkód stawianych e-fakturom byłoby
    > ustalenie
    > specjalnego format faktury - np. w XMLu, np. dokładnie zgodnego z wymogami
    > e-faktur - z którego drukowana byłaby faktura papierowa. Programu księgowe
    > operowałyby na tych XMLach, sprzedawcy z nabywcami wymienialiby takie
    > właśnie XMLe, ale w księgach byłby wydruk - oczywiście bez podpisu. W
    > efekcie - wilk syty i owca cała :)

    Gdyby ta grupa zajmowałaby się sprawą od strony informatycznej, to
    bym Ci odpisał, że nic nie stoi na przeszkodzie (od strony
    technologii) by posługiwać się takim formatem e-faktury, który
    zawiera i XML (dla automatów) i .PDF, .doc lub .txt (dla zwykłego
    czytelnika co chce papierową postać wspinać do segregatora) objety
    wspólnym podpisem cyfrowym (multipart/alternative w kopercie PGP lub
    S/MIME). Podobnie jak masz na przykład w e-mailach tą samą treść
    przesłaną w tej samej wiadomości i w plaintext i w html. Na dodatek
    można te faktury tak skonstruować, by Ci, co nie chcą sie zajmować
    jakimś podpisem cyfrowym nawet się nie dowiedzieli, że mają do
    czynienia jakimś nowym wynalazkiem (no możwe bez przesady : dowedza
    się , ale żadnych dodatkowych kosztów ponieść nie muszą, ani nie
    musza specjalnych kursów ukończyć).
    Taką fakturę teoretycznie mozna wysyłać juz od dziś, ale (zauważ)
    że rozporzędzenie w zasadzie ZABRANIA.
    Żeby wysyłac musisz miec ZGODĘ odbiorcy, co w zasadzie uniemozliwia
    wykorzystać e-faktury tam, gdzie rzeczywiście byłoby to atrakcyjne
    (sprzedaż on-line, bez uprzedniego kontaktu z odbiorcą).
    Podejrzewam, że własnie ta sprawa (brak mozliwości jednostronnego
    stosowania e-faktury) może byc przeszkodą, jesli chodzi o
    jego popularność.

    Vizvary Istvan
    http://www.cryptigo.com

    PS (Wysłałem rano tą odpowiedż z google, ale nie ukazało si.e Gdyby nagle
    sie pojawiło sie 2 razy to przepraszam)