  • Data: 2009-11-20 20:40:00
    Temat: Re: faktura pdf - absurdalnie sprzeczne interpretacje
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 20 Nov 2009, Tomek wrote:

    > Prawdziwe zagadnienie jest takie - jaka jest maksymalna długość przewodu
    > przez który może 'przejść' PDF, aby wydruk mógł być uznany za fakturę,

    Stanowczy sprzeciw :)
    Prawne zagadnienie jest oczywiste: kiedy można przyjąć, że wydruk
    "sporządził wystawca".
    Można pewnie do tego zadać kilka innych pytań na inne wersje "obejścia",
    ale moje jest proste:

    Czy istnieje jakikolwiek przepis, zabraniający *powierzenia* odbiorcy
    wykonania wydruku *w imieniu* wystawcy, pozwalający na udzielania
    takiego upoważnienia jednorazowo (w odniesieniu do każdej f-ry oddzielnie,
    aby odbiorca nie poczuł się upoważniony do drukowania "lewych" faktur :>),
    w sposób nie powodujący przy tym obowiązku sporządzania pisemnego
    dokumentu.

    IMO - nie widać!

    Regulacje prawne (np. z KC) prowadzą do wniosku (lub wprost nakazują,
    zależnie od śledzonej "drogi") że pisemne upoważnienie jest potrzebne
    TYLKO w odniesieniu do dokumentów, które same muszą być w formie
    pisemnej.
    "Zwykła" faktura *nie jest* dokumentem pisemnym, więc to obostrzenie
    jej nie dotyczy.
    Z tego wniosek, że do udzielenia upoważnienia wystarczy forma
    ustna, "sporządzenie tekstu", takoż DOWOLNA postać "wyrażenia
    woli" (tak, jak dajmy na to przy kupowaniu gazety w kiosku
    poprzez pokazanie jej palcem i położenie stosownej kwoty na
    blacie, bez słowa).

    > ew. kto musi pierwszy dotknąć ten wydruk, aby nie stracił on waloru bycia
    > fakturą.

    Dotknięcie się "nie liczy".
    Zastanów się chwilę - czy wydrukowanej f-ry musi "dotknąć" najpierw
    członek zarządu bądź upoważniona przez niego osoba, czy jednak
    wydruku może dokonać "byle jaki pracownik", o ile osoby o których
    mowa udzieliły mu *ustnego* upoważnienia (zobowiązanie poleceniem
    stanowi automatycznie upoważnienie) do sporządzenia wydruku?

    IMO - to jest podstawa, przyjęcie *takiej* ścieżki rozumowania,
    że wystawca *upoważnia* odbiorcę do sporządzenia f-ry w *jego*
    imieniu.
    Jest zgodnie z literą prawa, litera prawa (w przepisach o VAT)
    zobowiazuje do uzyskania pisemnego upoważnienia jedynie do
    wystawiania "f-r odwrotnych", ale wymóg ten NIE dotyczy
    wystawiania "zwykłych" faktur!
    A tym samym obowiązują przepisy ogólne, z wnioskami jak wyżej.

    Niestety, z tego co widziałem, nikt nie dał *takiego* pytania
    w interpretacji.
    A że problem mnie nie dotyczy :) to sam chęci nie miałem :)

    pzdr, Gotfryd