  • 1. Data: 2009-11-20 14:03:21
    Temat: faktura pdf - absurdalnie sprzeczne interpretacje
    Od: "Piotr " <p...@N...gazeta.pl>

    Czytam i czytam i głupieję

    Tutaj piszą, że nie wolno odliczać faktury otrzymanej w PDF:
    http://tnij.org/exrq

    .a tutaj, że faktura nie musi mieć pidpisu ani pieczęci
    http://tnij.org/elye
    http://tnij.org/elym

    czy to oznacza, że ważność takiej faktury zależy od tego czy się przyznam, że
    ją wydrukowałem sam bądź też nie? Przecież pocztą otrzymuję również faktury
    bez pieczęci i podpisu więc niczym nie różnią się od tych które sam
    wydrukuję. Jak to więc jest, kolejny absurd?

  • 2. Data: 2009-11-20 14:10:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:
> [...]
    > http://tnij.org/exrq
    >
    > .a tutaj, że faktura nie musi mieć pidpisu ani pieczęci

    Żadnej sprzeczności w tym nie ma.

> [...]
    > bez pieczęci i podpisu więc niczym nie różnią się od tych które sam
    > wydrukuję. Jak to więc jest, kolejny absurd?

    Absurd. Przy czym niebezpieczeństwem jest nie tylko samo się Twoje
    przyznanie, ale udowodnienie przez US, że wystawca nie wysłał do Ciebie
    takiej faktury.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-11-20 14:22:34
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.11.2009 15:03), Piotr wrote:
> [...]
    > http://tnij.org/elym
    >
    > czy to oznacza, że ważność takiej faktury zależy od tego czy się przyznam, że

    Nie. Taka "faktura" jest zawsze nieważna. Zakładając że nie jest to
    faktura elektroniczna zgodnie z przepisami takimi i takimi.

    > Przecież pocztą otrzymuję również faktury
    > bez pieczęci i podpisu więc niczym nie różnią się od tych które sam
    > wydrukuję.

    Różnią się tym że ich nie wydrukowałeś sam. Inaczej mówiąc - te które
    przyszły do ciebie pocztą są wystawione, a te które sobie wydrukowałeś
    to są tylko obrazy faktur przygotowanych do druku - być może
    wystawionych, być może nie. Ale nawet jak są wystawione - to to co sobie
    sam wydrukujesz nie jest fakturą, tylko coś w rodzaju xero faktury.

    > Jak to więc jest, kolejny absurd?

    Zdecydowanie absurd. Ale większy niż ci się wydaje.

    p. m.

  • 4. Data: 2009-11-20 14:27:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mvoicem wrote:
> [...]
    > wystawionych, być może nie. Ale nawet jak są wystawione - to to co sobie
    > sam wydrukujesz nie jest fakturą, tylko coś w rodzaju xero faktury.

    Aczkolwiek warto zauważyć całkiem świeży jeszcze (i nie zawierający
    uzasadnienia) wyrok NSA http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/0D2A99DDB9.

    Uzasadnienia jeszcze nie ma, jednakowoż "NSA przyjął, że wystawienie
    faktury to zgromadzenie informacji do ich sporządzenia, a nie
    wydrukowanie dokumentu."

    Piotrek

  • 5. Data: 2009-11-20 14:30:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Piotr pisze:
> [...]
    > http://tnij.org/elym
    >
    > czy to oznacza, że ważność takiej faktury zależy od tego czy się przyznam, że

    Jak sie nie przyznasz (i wystawca sie nie przyzna) a faktura nie będzie
    wzbudzała podejrzeń to przejdzie.

    Bo np. faktury za komórkę dostaję kolorowe pocztą, ale mogę sobie tez
    sama wydrukować z systemu operatora. Drukarkę mam czarno-białą i jak
    drukuję z komputera dziwnie wyglądają te obrazki - podpada na pierwszy
    rzut oka. A można założyć, że kontroler widział już stos faktur od tego
    operatora i wie że ma tam być kolorowo.

    Jeden z moich stałych dostawców zawsze przysyła mi pdfa z fakturą (żeby
    już termin płatności leciał) a pocztą dostaję ją na papierze później.
    Poza zagnieceniami ta z koperty nie różni się nawet kropką od tej
    wydrukowanej z pdfa.

    Innymi słowy - nie wolno odliczać VAT z faktur drukowanych przez
    nabywcę, jeżeli US potrafi udowodnić, że ją nabywca sam wydrukował.
    Jak nie potrafi, to można odliczać.

    Paranoja. I jakiego to uczy stosunku do prawa - "wolno jak nikt nie
    patrzy"? Przedszkole...

    Przecież pocztą otrzymuję również faktury
    > bez pieczęci i podpisu więc niczym nie różnią się od tych które sam
    > wydrukuję. Jak to więc jest, kolejny absurd?

    Kolejny, wielki, napuchnięty bezsens.
    Tłumaczą to bezpieczeństwem obrotu - że niby jak nabywca sam drukuje to
    może coś pozmieniać.
    Jaka jest szansa, że jak wyślę mojemu odbiorcy PDFa z fakturą to on tego
    PDFa otworzy do edycji i poprzestawia dane? A poza tym po co?
    Cyba dla jaj, bo takie "oszustwo" to samobój.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2009-11-20 14:47:10
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-11-2009 o 15:22:34 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Nie. Taka "faktura" jest zawsze nieważna. Zakładając że nie jest to
    > faktura elektroniczna zgodnie z przepisami takimi i takimi.

    Skoro faktura to jest albo dokument papierowy, albo podpisany podpisem
    kwalifikowanym, to PDF fakturą nie jest, w związku z tym większość tych
    wyroków i interpretacji można rozbić o kant "d", bo dotyczą wirtualnego
    zagadnienia "czy PDF jest fakturą".

    Prawdziwe zagadnienie jest takie - jaka jest maksymalna długość przewodu
    przez który może 'przejść' PDF, aby wydruk mógł być uznany za fakturę,
    ew. kto musi pierwszy dotknąć ten wydruk, aby nie stracił on waloru bycia
    fakturą.

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2009-11-20 14:50:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > przez który może 'przejść' PDF, aby wydruk mógł być uznany za fakturę,
    > ew. kto musi pierwszy dotknąć ten wydruk, aby nie stracił on waloru

    No, panowie, niech 5 osób zrobi zrzutkę po 15zł i napisze podanie o
    oficjalną interpretację :)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-11-20 14:57:11
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-11-2009 o 15:50:48 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > No, panowie, niech 5 osób zrobi zrzutkę po 15zł i napisze podanie o
    > oficjalną interpretację :)

    Teraz to wystarczą 4 osoby po 10zł :)

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2009-11-20 14:58:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Liwiusz pisze:

    > No, panowie, niech 5 osób zrobi zrzutkę po 15zł i napisze podanie o
    > oficjalną interpretację :)

    Mnie korci. Zwłaszcza to zapytanie od dopuszczalną długość przewodu i o
    to, czyja ręka czyni z wydruku fakturę VAT pełną gębą :-)

    Ale to do panów był... prawie nie zauważyłam... :-p

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2009-11-20 15:00:37
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:
    > Prawdziwe zagadnienie jest takie - jaka jest maksymalna długość przewodu
    > przez który może 'przejść' PDF, aby wydruk mógł być uznany za fakturę,

    I rozumiem, że to podatnik będzie musiał udowodnić (licząc zapewne trasy
    pakietów), że mieści się poniżej maksimum :-P

    > ew. kto musi pierwszy dotknąć ten wydruk, aby nie stracił on waloru
    > bycia fakturą.

    Tak na marginesie to zawsze mnie zadziwiała zdolność naszych wybrańców /
    urzędników do komplikowania najprostszych spraw.

    Nie będę oryginalny przywołując tu choćby dość debilny w samym zamyśle
    podział egzemplarzy faktury na oryginał i kopię. Zamiast zgodnie z
    logiką i zdrowym rozsądkiem nazwać to właśnie egzemplarzem faktury.

    Piotrek