    From: "Nixe" <n...@f...peel>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura + umowa o dzieło
    Date: Fri, 26 May 2006 20:57:41 +0200

    W wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0605261142340.2012@athlon>
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> pisze:

    > A to przyjdzie taki dzień, kiedy będziesz zgrzytał zębami że nie
    > masz umowy.

    Ja będę zgrzytać czy wykonawca usługi/wystawca faktury? ;-)

    > Primo: jak to jest umowa "wykonywania" to podpada pod umowę
    > "wykonywaną na zasadach umowy zlecenia".
    > Umowa o dzieło ma miejsce jeśli jej końcowym wytworem jest "dzieło"
    > właśnie - czyli pilnowanie placu przez 3 dni "dziełem" nie jest,
    > nagwintowanie 100 rurek jak najbardziej.

    A np. wynajem?

    > Od kiedy?
    > Przepis poproszę...
    > Wypłacasz pieniadze *na podstawie umowy*?

    Na podstawie umowy wystawia się przecież fakturę.
    Z kolei sama faktura, bez zawartej umowy - jak już ktoś zauważył - nie jest
    podstawą do rozliczenia.
    O to mi chodziło. Może trochę za bardzo skróciłam.

    > Czyli jak umówimy się, że coś ci zrobię za 1000zł to mi wypłacisz,
    > tak? Nawet jak nie zrobię? ;)

    A jak mi wystawisz fakturę na 1000 zł, to jestem zobowiązana Ci zapłacić?
    Nawet jeśli nie było m-dzy nami umowy? :)

    > A rozliczasz bez rachunku?
    > Bez żadnego innego "papiera"?
    > Ciekawe skąd zaliczka na pdoatek się bieże...

    Na koniec miesiąca wysyła się do księgowości dane do listy płac z tytułu
    umów o pracę i ew. dzieło, zlecenia.
    Księgowe przygotowują listę płac, na podstawie której wykonuje się przelewy
    do ludzi. Koniec kropka.
    Jak to one sobie wewnętrznie "przerabiają", żeby im zaliczka na podatek
    wyszła, to już ich problem.
    Ja nie jestem księgową, nie znam się :)
    Nie wiem, czy tu po drodze występuje coś takiego, jak rachunek.
    W umowie jest tylko zapis, w jaki sposób i kiedy zostaną przekazane
    pieniądze.

    > Ale podstawą do rozliczeń jest protokół przekazania

    Przekazaniem_czego_?
    Co się przekazuje np. w przypadku umowy najmu bądź ochrony nieruchomości?

    > Przecież to jest norma...

    Cóż więc dziwnego widzi w tym fakcie autorka wątku?

    > Tak sobie myślę (np. patrząc na fakt że f-ry VAT kojarzysz wyłącznie
    > z działalnością gospodarczą

    Nie ukrywam, że nie spotkałam się dotąd z osobą fizyczną będącą vatowcem.
    Co trzeba zrobić, żeby kimś takim zostać?

    > Dałeś kiedyś swoje "papiery" do przejrzenia doradcy podatkowemu?

    Moje "papiery" na bieżąco przegląda biuro rachunkowe.
    Ja się w to aż tak nie zagłębiam, bo mam "nieco" inne wykształcenie :)

    --
    Nixe