eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkifaktura za targi - kiedy można odliczyć naliczony VAT? › Re: faktura za targi - kiedy można odliczyć naliczony VAT?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura za targi - kiedy można odliczyć naliczony VAT?
    Date: Fri, 11 Jul 2003 10:11:30 +0200

    On Fri, 11 Jul 2003 r...@p...onet.pl wrote:
    [...]
    >+ Nie jestem przeciw, te uwagi są bardzo cenne. Ale oto reklamacja: fakturę
    >+ wystawiono 24.06 z terminem płatności 30.06 (tj. późniejszym niż jej
    >+ wystawienie). Czy można uznać, że jest to faktura p o t w i e r d z a j ą c a
    >+ dokonanie przedpłaty,

    Mniemam że faktura została wystawiona błędnie. Może jeszcze ktoś
    powie co o tym sądzić - IMHO należałoby po pierwsze wiedzieć czy
    masz dowód płatności opiewający na *przepisowe* wystawienie
    faktury, czyli czy zgodnie z ustawą najpierw zapłaciłeś; krótko
    mówiąc: a jaki jest stan faktyczny ??
    Niby skąd mamy wiedzieć, jak nie zeznajesz nawijając wyłącznie
    tekst o fakturze :)
    *JEŚLI* rzeczywiście wpłata była to IMHO można by rozpatrzeć:
    - [...hm..."podmienianie faktury na dobrze napisaną" nie jest
    przewidziane w przepisach, AFAIK, czyli odpada :>...]
    - notę korygującą, bo IMHO nie jest to "zmiana kwot i innych
    takich których nie można zmieniać notą"; w nocie (jakbym musiał)
    napisałbym jasno że "jest: termin płatności 30.06,
    powinno być: zapłata nastąpiła 23.06 [czy kiedy tam była
    faktycznie]"
    - ... A, chyba mi brakło pomysłów :)

    Jeśli wystawcy faktury podpisał ją z datą wcześniejszą niż
    data przedpłaty - to faktura jest "niesłuszna" i nie mam
    pomysłu jak toto odkręcić :[

    >+ czy a n t y c y p u j ą c a dokonanie przedpłaty? Czy jej
    >+ wystawca potwierdza fakt dokonania przedpłaty, czy dopiero wyznacza termin, w
    >+ którym odbiorca faktury ma zapłacić?

    Weź ty sobie kawę, usiądź wygodnie i przeczytaj drugi raz
    zacytowany tekst. Jak dla mnie - czarno na białym że dopiero
    *po zapłacie*.
    Zrozumiałe zresztą, biorąc pod uwagę miejsce gdzie określono
    obowiązek podatkowy (VATu) - skoro obowiązek powstaje dopiero
    *po* zapłacie przedpłaty, to dziwnym byłoby jakby Skarb Państwa
    dopuszczał taką myśł że kogoś skredytuje ;> !

    >+ Druga wątpliwość, związana ze słowem przedpłata - czy przedpłatą może być
    >+ całość należności, czy tylko jej część? (Tu mamy do czynienia z zapłatą
    >+ całości).

    Daj ty się namówić na przeczytanie ustawy o VAT. *W całości* ! :)
    Co ci mamy po jednym artykule pykać ;), przykładowo:
    +++++++
    Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy [...]
    8. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi pobrano co najmniej
    połowę ceny (przedpłata, zaliczka, zadatek, rata), obowiązek podatkowy
    powstaje z chwilą przyjęcia zapłaty, z zastrzeżeniem ust. 7b, ust. 8b pkt
    2-4, 7 i 9-13 oraz ust. 8c i 8d.
    ------

    Tłumacząc na polski: nie można otrzymać prawidłowej faktury
    jak nie było obowiązku, więc to samo dotyczy strony wpłacającej
    zaliczki/zadatki/przedpłaty i inne takie.

    Sprawdź 8b.1.c, bo nie chciało mi się przeglądać załącznika czy tam
    przypadkiem "imprezy targowe" nie są wyłączone (7b to nieruchomości
    a 8b to usługi telekomunikacyjne). Nie sądzę ale mogę się mylic !

    >+ I jeszcze - czy oni (sprzedawca i nabywca) nie mogliby udokumentować tej
    >+ operacji w ten sposób: czerwiec - faktura pro forma

    Zapodaj groups.googlowi hasło "pro forma OR proforma" dla grup:
    *.prawo* i ostatnich 2 lat.
    AFAIK dawniej zdarzały się awantury, bo....USy próbowały traktować
    f-ry proforma jako f-ry VAT ! (jest tekst: "faktura VAT" ? Jest.
    No to zapłacić VAT. O, a druga faktura też jest ? - to też zapłacic :>).
    Zdaje się że któryś z wysokich sądów (NSA lub SN) dokonywał później
    wykładni że "od faktury nie dokumentującej zdarzenia VAT się nie
    należy", ale... właśnie nie wiem, czy f-ry proforma są nadal popularne :),
    ja dawno takiej nie widziałem (chodzi o f-ry wystawiane przez *polskie*
    podmioty, dla jasności !).
    W koszty i w VAT i tak takiej proformy nie wliczysz, więc po co ona ?
    Do udokumentowania obrotu kasowego ? To może na podstawie *umowy*
    wystawić jakiś dokument wewnętrzny *nie będący dokumentem księgowym*
    z p. widzenia podatkowego ?

    BTW: już mi wyparowało: spółka czy DG OF, KPiR czy PK ? Bo jeśli
    PK - to pytać doświadczonych księgowych i doradzców czym
    dokumentować, są tu tacy :)
    Ale z VATem - IM*H*O nie ma to *nic* wspólnego :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)