    From: "Arkadiusz Lipiec" <a...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ... falstart DG - czy i jak zamknac ... ?
    Date: Tue, 18 May 2004 20:56:57 +0000 (UTC)

    > Pracodawca namowil (...) Niestety splot
    > "nieprzewidzianych" okolicznosci (...)

    To jest coraz częstszy scenariusz w obecnych czasach i w tym kraju. I pewnie
    przez najbliższych kilka lat nie będzie lepiej.

    > Teraz pytanie: czy warto utrzymywac DG (VAT. KPiR, skala podatkowa - wspolne
    > rozliczenie malzonkow), czy oplacac ZUS.

    Zawieszaj jak najszybciej się da. Nie płacisz ZUS, nie warto. Chyba, że
    zamierzasz osiągnąć jakiś dochód. Jednak to, że założyłeś DG skutkuje tym, że
    w najbliższym czasie nie zarejestrujesz się jako bezrobotny...

    > Skoro nie mam przychodu to na razie
    > moge gromadzic koszty i nie place podatku.

    Pamiętaj jednak o tym, że wiele rzeczy niestety mogą zostać zgodnie z prawem
    zawestionowane przez US (tam jest taka samowola, że szkoda gadać, w dwóch US
    tego samego miasta można uzyskać dwie sprzeczne ze sobą informacje). Wiele
    ludzi cieszy się, że np. biorą na firmę jedzonko, AGD i inne rzeczy....
    Wszystko do pierwszej kontroli...

    > Jesli znajde jakas prace to moze
    > sie okazac ze nowy pracodawca tez bedzie chcial bym mial DG - wtedy jak
    > znalazl. Po za tym oplacajac ZUS zachowuje prawo do jakichs tam swiadczen
    > zdrowotnych dla siebie i rodziny.

    Jeśli twoja żona nie pracuje to pewnie tak... Co to się porobiło, w tym kraju
    trzeba mieć DG bo inaczej jest się traktowanym jako tania siła robocza...
    Jednak nie ma się urlopów, żadnych świadczeń socjalnych jak się nie zapłaci
    oraz żadnych praw z tytułu KP...

    > Zaplacenie 2 czy 3 miesiecznych skladek
    > minimalnych nie jest dla mnie jakims wyrzeczeniem odbijajacym sie na
    > standardzie zyciowym - pytanie czy warto ...
    > Jakie sa koszty zamkniecia DG? W jakim trybie/terminie mozna to zrobic? Wiem
    > ze jest mozliwosc zawieszenia DG - co wtedy?

    Koszty zamknięcia? Jeśli nie kupowałeś środków trwałych na firmę to koszty są
    zerowe. Po prostu zgłaszasz US, UG oraz ZUS-owi informację o zamknięciu z
    dniem takim a takim i robisz remanent końcowy. Jak ci wyjdzie ujemny to nic
    nie tracisz. Jak coś masz "na firmę", to niestety będzie trzeba dopłacić.

    Aluś