  • 11. Data: 2009-01-24 11:44:51
    Temat: Re: historyczna ciekawostka o podatkach ;)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2009, witek wrote:

    > zaraz zaraz
    > równie dobrze mógłbyś do tego wrzucić jeszcze koszt benzyny bo przecież do
    > pracy trzeba dojechać.

    A nie można się zgodzić.
    Zauważ, że w *żadnym* przypadku nie policzył żadnego podatku
    podwójnie. I nie liczył "kosztów" lecz same podatki i parapodatki
    kasowane z *różnych* powodów.
    VAT przedstawił tak jak jest - formalnie VAT płaci kupujący
    (zwolniony z VATu), firma jest tylko płatnikiem (pośrednikiem
    między kupującym a US).
    Czyli fakt policzenia VATu po stronie kupującego jest prawidłowy,
    zresztą *jakbyś* chciał policzyć po drugiej stronie (czyli
    "źródła pieniędzy") to po prostu do tych 7000 zł trzeba doliczyć
    VAT i wyjdzie na jedno.

    I z resztą pozycji jest tak samo.

    > Nie porównej tego wówczas do tych 10%, bo to też nie były wszystkie koszty.

    Ale przecież nie pisze o *kosztach* lecz o *obciążeniach*.
    Czyli przy zakupie czegoś wartego 122 zł:
    - liczy 22% VAT, bo *nie był* policzony przy "kwocie początkowej"
    - *nie liczy* podatku dochodowego który jest zawarty w cenie towaru,
    bo ten już *jest* policzony (w rozliczeniu od kwoty 7100 do netto)
    - *nie liczy* więc tych 100 zł *w całości*
    - ale za to *liczy* podatki od nieruchomości i podobne, bo tych
    ani rozliczenie "od 7100 do 4000" ani ceny netto nie objęły.

    Wszystko po jednym razie, dobrze jest.
    Oczywiście stawek podatku nie można sumować, żeby komu nie
    wyszło ponad 100% podatku :P, ale (licząc "od źródła"):
    (brutto_brutto - oba_ZUSy)*(1-stawka-dochodowego)*(1-1/[1-stawka_VAT]
    )
    Oczywiscie z uwzględniemiem że nie ma jednej stawki VAT (więc
    *średnio* nie wyjdzie 22% tylko mniej) za to kompensuje to akcyza,
    od 3% na sól do nie wiem ile na alkohole i paliwa :>
    I oszacowania drobniejszych obciążeń w stylu opłat urzędowych i podatkow
    od nieruchomości można by tylko dokonywać "globalnie"
    Osobna sprawa, że część tych opłat jest NIEOPŁACALNA, znaczy ich
    ściągnięcie kosztuje więcej niż jest warta opłata - zniesiona już
    opłata od przesyłek (kurierzy płacili) była szacowana, że
    koszt ściągnięcia wynosił 3 do 4 razy jej wartości, a niemal na
    pewno nie policzono w koszcie obciążenia podatnika papierkologią
    (a tylko koszty *urządów*).

    > Albo to tych 10% dorzuć inne obciążenia, albo z twoich 80% odrzuć to co nie
    > jest bezpośrednio z kieszeni pracownika.

    Jak pracownik kupuje towar wart 122 zł to jak najbardziej 22 zł są
    "z kieszeni".
    I to samo dotyczy opłaty za wydanie dowodu osobistego, prawa jazdy
    oraz podatku od nieruchomości.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2009-01-24 13:15:50
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    witek wrote:

> [...]
    > tych 10% dorzuć inne obciążenia, albo z twoich 80% odrzuć to co nie
    > jest bezpośrednio z kieszeni pracownika.

    Ale *akcyza* i *vat* zawarte czy to w benzynie czy w wodce to wlasnie z
    mojej KONSUMENCKIEJ kieszeni sa placone. Gdyby ich nie bylo, to bym mogl
    kupic dwa razy wiecej benzyny albo 5 razy wiecej gorzaly.

    I za wydanie dowodu, i za to, ze kupilem mieszkanie na kredyt tez place
    ja z mojej kieszeni (i to kilka razy, PCC od sprzedazy, PCC od hipoteki
    jak na kredyt, podatek lokalny). To sa moje koszty zycia w RP ponoszone
    na jej rzecz.

    > Nie tyle okradane, co liczby przedstawione w innym świetle inaczej
    > wyglądają. Teraz nie twierdzisz, ze to co płacisz od brutto to jest
    > okradanie.

    Tak. To jest okradanie. Zabieraja mi ~33% a w zamian g... otrzymuje.
    Moj pracodawca musi dolozyc prawie drugie tyle, a moglby ta kwota mnie
    motywowac do lepszej pracy. Znowu czuje sie okradany (pracodawca pewnie
    tez).

    Wieslaw

  • 13. Data: 2009-01-24 17:33:18
    Od: Michal <f...@w...pl>

    > Moj pracodawca musi dolozyc prawie drugie tyle, a moglby ta kwota mnie
    > motywowac do lepszej pracy. Znowu czuje sie okradany (pracodawca pewnie
    > tez).

    ... nie wspominając o tym, że mając w kieszeni więcej $$$ mógłbyś lepiej
    wykształcić dzieci, zapewnić im i rodzinie lepszą opiekę zdrowotną
    (znaczy, "tańszych" obywateli), jeździć lepszym (=bezpieczniejszym,
    powodujacym statystycznie niższe koszty opieki zdrowotnej) autem, itepe
    itede....

    M.

  • 14. Data: 2009-01-25 21:19:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek pisze:

    > Nie porównej tego wówczas do tych 10%, bo to też nie były wszystkie koszty.
    > Albo to tych 10% dorzuć inne obciążenia, albo z twoich 80% odrzuć to co
    > nie jest bezpośrednio z kieszeni pracownika.

    Przepraszam, a jaka jest różnica (poza formalną) czy składka obciąża
    pracodawcę, czy pracownika?

  • 15. Data: 2009-01-25 22:25:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Przepraszam, a jaka jest różnica (poza formalną) czy składka obciąża
    > pracodawcę, czy pracownika?

    Jest różnica propagandowa.

  • 16. Data: 2009-01-26 09:54:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Wwieslaw wrote:

> [...]
    > ja z mojej kieszeni (i to kilka razy, PCC od sprzedazy, PCC od hipoteki
    > jak na kredyt, podatek lokalny). To sa moje koszty zycia w RP ponoszone

    Mimo wszystko, 80% jest grubo przesadzone.

    Policzmy: wg http://firma.onet.pl/2,kalkulator.html żeby dostać 2500 na rękę,
    pracodawca musi wydać 4200 netto , czyli doliczając do tego VAT - 5150 zł
    (zaokrąglam w górę do 50zł, dla ładniejszego rachunku :D).

    Czyli całe obciążenie podatkowe w płacy to jest "raptem" 52%. A gdzie
    brakujące 28% do twojego 80%?. Przecież żeby człowiek miał tyle na akcyzę
    wydać - to by mu wątroba pękła :).

    p. m.

  • 17. Data: 2009-01-26 10:54:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-01-2009 o 10:54:44 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Czyli całe obciążenie podatkowe w płacy to jest "raptem" 52%. A gdzie
    > brakujące 28% do twojego 80%?. Przecież żeby człowiek miał tyle na akcyzę

    To zależy jak patrzeć - procent "zaboru" w bruttobrutto czy stosunek zaboru
    do netto czy jeszcze jakoś inaczej.

    W USA była kampania na temat krajowego sales tax który by zastąpił
    wszytskie podatki federalne - i stawka miała wynosić 23%.
    Przeciwnicy zarzucili kłamstwo - że stawka wyniosłaby 30%.
    A chodziło o to czy liczyć od netto czy brutto :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 18. Data: 2009-01-26 10:59:00
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 25-01-2009 o 23:25:07 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Jest różnica propagandowa.

    Ajjj, nie tak, ciszej pss
    Teraz to się nazywa public relations ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 19. Data: 2009-01-26 16:59:46
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Tomek wrote:

> [...]
    [...]
    > To zależy jak patrzeć - procent "zaboru" w bruttobrutto czy stosunek
    > zaboru do netto czy jeszcze jakoś inaczej.

    No tak, jakby liczyć do netto (w sensie - od tego co podatnik dostaje do
    ręki) to i podatek może wyjść ponad 100%.

    Tyle że to tyle będzie miało wspólnego z prawdą jak to że ja powiedzmy
    zarabiam 2000zł, zaś sąsiad płaci podatku 4000zł, więc podatek w PL wynosi
    200%.

    Jeżeli zaś ci chodzi o netto/brutto w kwestii VATu - to policzmy :).

    Żeby zarobić 2500 do ręki, pracodawca musi wydać 4200. Przyjmując
    najbardziej pesymistyczne założenia, czyli wydaję wszystko, i wszystko jest
    ze stawką 22%, wtedy od tej kwoty pracownik płaci jeszcze 2500//1.22*0.22 =
    450zł.

    Czyli, (4200-2500+450)/4200 = 51% podatku. To gdzie brakujące (do
    wspomnianych 80%) 29%?

    p. m.

  • 20. Data: 2009-01-26 17:43:52
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-01-2009 o 17:59:46 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Czyli, (4200-2500+450)/4200 = 51% podatku. To gdzie brakujące (do
    > wspomnianych 80%) 29%?

    To nie ja te 80% rzuciłem, pewnie to się wzięło z tego co mówią
    korwiny (jakoś wyliczyli 83%, chyba poprzez sumowanie procentów),

    Natomiast zauważ też że podatków mamy od groma, np tych związanych
    z ochroną środowiska (opłata produktowa, recyklingowa, sieciowa,
    z a korzystanie ze środowiska i pewnie jeszcze tuzin innych)
    i to wszytsko masz w cenach, na to jest nakładany też VAT.

    Więc żeby wyliczyć efektywną stopę podatkową, to chyba tylko
    to co robi CAS, stosunek wydatków publicznych do PKB (czy jakoś tak).
    Nie wiem czy oni wliczają do tego składki na ZUS i wydatki funduszów
    pozabudżetowych.

    W każdym razie 51% to i tak porażająca kwota. Nie dziwota
    że Kiosaki się nabija z pracowników (a w US chyba mimo wszystko
    jest to trochę mniej niż 51%)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek