  • 1. Data: 2008-08-08 11:15:30
    Temat: interpretacja indywidualna - premie bonusy
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    Bede skladal taki wniosek, Pytanie czy jest OK, czy cos trzeba
    zmienic.Zasatanawiam sie czy te przyklady o wytokach i decyzjach sa
    potrzebne, czy je wyciac.

    Bede dzieczny za info

    Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
    podatkowa Dz. U. Nr 137 z późn. zm.) działając w imieniu własnym niniejszym
    zwracam się wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i
    sposobu zastosowania prawa podatkowego, a konkretnie Ustawy z dnia 11 marca
    2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r.).

    Stan faktyczny:

    Zawieram umowy z moimi dostawcami na dostarczanie przez nich zamówionych
    towarów do dalszej odsprzedaży. Umowa zawiera zapis, że w przypadku
    osiągnięcia określonego obrotu (zakupu towaru na określoną kwotę), nabędę
    prawo do premii pieniężnej (bonusu). Premia ta może być wypłacana, w
    zależności od umowy, za różne okresy czasowe. Z umowy nie wynika, że prócz
    zakupów towarów wykonuję na rzecz sprzedawcy inne czynności, co jest zgodne
    ze stanem faktycznym.

    Poniżej przytoczę różne decyzje i interpretacje urzędów w taj sprawie, które
    nie są w tej sprawie jednoznaczne.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r.,
    sygn. akt III SA/Wa 4080/06. Uznał on, że: : "(.) opodatkowanie (.) usługi
    świadczonej przez nabywcę towaru (.) będzie prowadziło do podwójnego
    opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy
    towaru), drugi jako zakupu tego samego towaru, ale jako kolejnego zakupu o
    określonej łącznej wartości (świadczenia usługi) ale w ramach tej samej
    transakcji. (.) Ponadto Sąd zauważa, że usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1
    ustawy o VAT oraz art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy VAT, to transakcja gospodarcza.
    Oznacza to, zdaniem Sądu, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się
    ze świadczeniem wzajemnym. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu
    obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek
    odpowiedzialnością. (.)". Powołując się na powyższe sąd uznał, że premie
    wypłacane po osiągnięciu określonego poziomu obrotów nie są wynagrodzeniem
    za świadczenie usług. Takie same stanowisko było wyrażone w wyrokach z 6
    lutego 2008 r. (III SA/Wa 1967/07), i kolejny raz 29 maja 2008 r. sygn. akt
    III SA/Wa 659/08

    Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I
    FSK 94/06: "Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości
    obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8
    ust. 1 ustawy o VAT, a zatem wypłacana temu nabywcy premia (Bonus) za
    uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za
    świadczenie usług)."

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał decyzję 17 września 2007 r. (nr
    1401/PH-I/4407/14-46/ 07/KO) w której uchylił postanowienie naczelnika
    Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, która nakazuje
    opodatkowywać premie pieniężne VAT.

    Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienił z urzędu postanowienia
    naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego, wydając decyzje z: 12 marca
    2008 r. (nr IS. II/2-443/219/07), 20 lutego 2008 r. (nr IS. II/2-443/
    216/07) i 6 lutego 2008 r. (nr IS. II/2-443/215/07). Uznał, że otrzymanie
    premii pieniężnych nie stanowi wynagrodzenia za usługę, wobec czego nie
    powstaje w takim przypadku obowiązek w VAT.

    Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia
    ministra finansów, od początku 2008 r. wydał już kilka interpretacji (nr
    IPPP1/443-136/08-2/AP, IPPP1/443-193/08-2/AP, IP-PP2-443-170/08-4/PW),
    wszystkie z 29 lutego 2008 r., w których stwierdził, że kontrahent dokonując
    zakupów świadczy usługę na rzecz dostawcy wpłacającego mu premię pieniężną.
    W konsekwencji wyraził pogląd, że premia pieniężna podlega opodatkowaniu
    VAT. Podobne stanowisko

    Przedmiot wniosku:

    1.. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym takie premie wypłacane przez
    sprzedawcę podlegają pod ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
    i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r.).
    2.. Czy dokumentem potwierdzającym otrzymanie takiej premii powinna być
    faktura VAT, czy nota obciążeniowa
    3.. Czy w przypadku jeżeli, dokumentem koniecznym do udokumentowania
    otrzymania takiego bonusu - premii będzie faktura VAT, to firma wypłacająca
    taką premię będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z takiej faktury.

    Stanowisko strony:

    ad.1.

    Moim zdaniem otrzymanie premii, czy nabycie prawa do premii nie podlega pod
    ww. ustawę. Nie można jednej transakcji opodatkować dwukrotnie, raz jako
    nabycia towarów i dugi jako świadczenia usług - gdyż żadne usługi na rzecz
    sprzedawcy nie były świadczone. Pragnę zauważyć, że kupując towar za kwotę,
    która uprawnia mnie do otrzymania premii od dostawcy, nie wykonuję żadnych
    innych dodatkowych czynności, w porównaniu z sytuacją kiedy zakupy nie
    uprawniają mnie do otrzymania premii. W jednym i w drugi przypadku dokonuję
    dokładnie takie same czynności (zamawiam towar na pokrycie potrzeb moich
    odbiorców), a to rynek czy koniunktura decyduje (a nie dodatkowe działania),
    czy limit moich zamówień da mi prawo do bonusu, czy nie.

    ad. 2.

    Moim zdaniem premia nie podlega pod ustawę o VAT (jak wyjaśniłem
    w piśmie powyżej), w związku z tym powinna być udokumentowana notą
    obciążeniową.

    AD. 3 .

    W przypadku, jeśli Państwa stawisko będzie odmienne od mojego,
    to wystawienie przeze mnie faktury z tytułu nabycia prawa do premii powinno
    dać nabywcy prawo do odliczenia podatku VAT z tej faktury, jeżeli inne
    ograniczenia prawne nie będą zabraniały takiego odliczenia.

    Adam

  • 2. Data: 2008-08-08 11:59:48
    Temat: Re: interpretacja indywidualna - premie bonusy
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > towarów do dalszej odsprzedaży. Umowa zawiera zapis, że w przypadku
    > osiągnięcia określonego obrotu (zakupu towaru na określoną kwotę), nabędę

    IMO nie ma sensu się pytać - dostajesz typowy upust, rabat czy jak go tam
    zwać, od ceny nabycia.
    Jedyną sensowną formą rozliczenia tego jest faktura korygująca VAT od
    sprzedawcy, dotycząca już sprzedanych towarów.

  • 3. Data: 2008-08-08 15:41:28
    Od: r...@o...pl

    On 8 Sie, 13:59, "Cavallino" <c...@k...pl> wrote:

> [...]
    > Jedyną sensowną formą rozliczenia tego jest faktura korygująca VAT od
    > sprzedawcy, dotycząca już sprzedanych towarów.

    Nawet jesli masz racje(nie wglebialem sie w to co napisal Adamski, a
    WSA roznie podchodza do sprawy premii),
    to bezpiecznik warto miec. Bodajze od 1. stycznia wystawienie dla
    bezpieczenstwa faktury z 22% i odprowadzenie podatku
    juz nie dziala dla transakcji zwolnionych/niepodlegajacych VAT.

  • 4. Data: 2008-08-11 05:56:02
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

[...]

    Widze, że pomimo, że nie wglebiasz sie w temat to bardzo dobrze
    wykobinowales(as). Dokladnie o to chodzi..

    Adam.