  • 1. Data: 2005-08-11 10:39:31
    Temat: jakie są korzyści z podmiotowego zwolnienia z vat
    Od: Andrzej <a...@o...pl>

    Witam wszystkich
    Zakładam właśnie działalność gospodarczą i mogę w związku z tym skorzystać
    z prawa do zolnienia podmiotowego vat. Zastanawiam się czy warto? Jakie są
    z tego korzyści a jakie utrudnienia? Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
    Anrzej

  • 2. Data: 2005-08-11 12:00:29
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > z tego korzyści a jakie utrudnienia? Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

    Przedmiotowe? Po prostu ustawodawca zwalnia z opodatkowania pewne rodzaje
    sprzedaży usług lub towarów i tyle. Nie ma się na to żadnego wpływu.
    Chyba chodzi o zwolnienie podmiotowe?

    Pozdrawiam

    Damian

  • 3. Data: 2005-08-11 12:10:23
    Od: Andrzej <a...@o...pl>

    Dnia Thu, 11 Aug 2005 14:00:29 +0200, Damian napisał(a):

> [...]
    >
    > Przedmiotowe? Po prostu ustawodawca zwalnia z opodatkowania pewne rodzaje
    > sprzedaży usług lub towarów i tyle. Nie ma się na to żadnego wpływu.

    Zdaje się że tak właśnie napisałem: podmiotowe
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 4. Data: 2005-08-11 12:51:15
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

    > Zdaje się że tak właśnie napisałem: podmiotowe
    > pozdrawiam
    > Andrzej

    Ups, fakt. Chyba mam coś z oczami ;)

    Korzyścią jest konkurencyjna cena Twoich usług nie zawiera VAT, ponadto
    składać deklaracji w przypadku korzystania z usług biura rachunkowego mniej
    płacisz za usługi.. Wadą są wyższe koszty prowadzenia działalności - brak
    możliwości odliczenia VAT. A ponadto nawet jak jesteś zwolniony podmiotowo
    to musisz prowadzić ewidencję obrotu, aby wiedzieć i móc udowodnić w
    przypadku kontroli US, że nie przekroczyłeś ustawowych progów
    upoważniających Ciebie do korzystania ze zwolnienia.
    Tak naprawde podatek VAT jest neutralny dla przedsiębiorców, płaci go
    ostateczny konsument, nabywca. Oczywiście poza paliwem i samochodami
    osobowymi bo na tym tle polski ustawodawca ma jakieś kompleksy.

    Pozdrawiam

    Damian

  • 5. Data: 2005-08-11 13:11:15
    Od: Andrzej <a...@o...pl>

> [...]
    > ostateczny konsument, nabywca. Oczywiście poza paliwem i samochodami
    > osobowymi bo na tym tle polski ustawodawca ma jakieś kompleksy.

    Czyli jeśli głównym źródłem przychodów jest sprzedaż towarów a nie usług to
    zwolnienie PODMIOTOWE :) nic mi nie da?

  • 6. Data: 2005-08-11 13:28:29
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

    > Czyli jeśli głównym źródłem przychodów jest sprzedaż towarów a nie usług
    > zwolnienie PODMIOTOWE :) nic mi nie da?

    To zależy. Jeżeli kupujesz np w hurtowni, to i tak płacisz z VAT'em, z tym,
    że ten VAT staje się częścią składową wartością zakupu. Jeżeli będziesz
    sprzedawał tylko dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej to nie
    ma to znaczenia. Jednak w przypadku sprzedaży dla firm możesz być mniej
    konkurencyjny. Twoja cena będzie tylko odrobinę niższa, niż VAT'owskiej
    konkurencji, a od ich towarów mozna odliczyć VAT.

    Przykład
    kupujesz: 100+22%=122,- wartość
    marża 30% 122*30%=36,60
    sprzedajesz po 122+36,60=158,60
    Jeżeli zmniejszysz marę do 30 pln to twoja cena będzie 152,0
    Dla przedsiębiorcy koszt zakupionego towaru to 158,60 (lub 152,-)pln

    VAT'owiec

    Kupuje 100+22%=122
    wartość 100
    22 odlicza od VAT'u należnego
    marża 30% 100*30%=130

    Sprzedaje
    130+22%=158,60

    Czyli tyle samo, ale przedsiębiorca odlicza sobie VAT i rzeczywisty koszt
    dla niego to 130, a nie 158,60 więc kupi u VAT'owca.

    Pozdrawiam

    Damian.

  • 7. Data: 2005-08-11 13:57:48
    Od: Andrzej <a...@o...pl>

> [...]
    >
    > Czyli tyle samo, ale przedsiębiorca odlicza sobie VAT i rzeczywisty koszt
    > dla niego to 130, a nie 158,60 więc kupi u VAT'owca.

    Czyli jak sprzedam towar z 30% marżą za 158,60 to:
    przyklad 1 - zysk=36,30
    przyklad 2 - sysk=30
    to jednak jest różnica.
    Andrzej

  • 8. Data: 2005-08-11 14:08:15
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Thu, 11 Aug 2005 15:57:48 +0200, Andrzej napisał(a):

    > Czyli jak sprzedam towar z 30% marżą za 158,60 to:
    > przyklad 1 - zysk=36,30
    > przyklad 2 - sysk=30
    > to jednak jest różnica.

    Ale weź pod uwagę że za 158,60 możesz nie znaleźć klienta, szczególnie
    VAT-owcy będą cię omijać szerokim łukiem.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 9. Data: 2005-08-11 15:32:31
    Od: Andrzej <a...@o...pl>

    Dnia Thu, 11 Aug 2005 16:08:15 +0200, Mieczysław napisał(a):

    > Ale weź pod uwagę że za 158,60 możesz nie znaleźć klienta, szczególnie
    > VAT-owcy będą cię omijać szerokim łukiem.

    Moje założenie jest takie, że na początku działalności sprzedaż skierowana
    będzie głównie do odbiorców indywidualnych (nie vatowców).
    Nie wiem czy dobrze rozumiem ale zwolnienie podmiotowe vat w tym układzie
    jest dla mnie bardziej korzystne niż odprowadzanie składek vat bo przy tym
    samym zysku ze sprzedaży mam niższą cenę.

    Przypuśćmy że na towarze za 100zł netto chcę zarobić 30zł więc:

    przykład 1 (zwolnienie z vat)
    kupuję za towar za 100zł + 22% vat =122zł
    sprzedaję za 152zł
    zysk = 152-122 = 30

    przykład 2 (jestem płatnikiem czynnym)
    kupuję za 100 + 22%vat = 122
    sprzedaję za 130 + 22%vat = 158,60
    zysk = 130-100 = 30

    Cena dla odbiorcy indywidualnego w I przykładzie jest więc mniejsza.
    Rozumiem, że w praktyce tracę klientów vatowców, nie mogę wystawiać faktur
    VAT i nie mogę odliczać vatu od rzeczy kupionych na potrzeby firmy. W
    zamian za to jestem bardziej konkurencyjny cenowo. Dobrze to zrozumiałem?

    Andrzej

  • 10. Data: 2005-08-12 08:01:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Aug 2005, Andrzej wrote:
    [...]
    > Czyli jak sprzedam towar z 30% marżą za 158,60 to:
    > przyklad 1 - zysk=36,30
    > przyklad 2 - sysk=30
    > to jednak jest różnica.

    ...jeszcze jest sprawa ile opodatkowanych kosztów będziesz miał.
    Jak np. lokal będziesz wynajmował od VATowca to cały VAT od
    kwoty czynszu będąc sam VATowcem odliczysz - a będąc nieVATowcem
    tylko zaliczysz w koszt. I będziesz musiał pokryć z owego
    "większego zysku"...bo na razie inne koszty zostały pominięte.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)