  • 1. Data: 2002-12-12 07:41:05
    Temat: kasa mieszkaniowa - problem
    Od: Jan Mis <j...@g...pl>

    Witam Grupowiczów

    w Vademecum Rzeczpospolitej dotyczacym podatkow 2003
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/PODATKI2003/P
    DF/pdf1.html#4

    znalazlem kilka zapisow dotyczacych kasy mieszkaniowej - cytat ponizej
    pochodzi z komentarzy urzednikow Ministerstwa Finansow:

    >Czy w 2003 r. będzie można korzystać jeszcze z dużej ulgi budowlanej?

    >Ta ulga, a także na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej, została zniesiona w 2002 r.
    Jednak możliwość odliczeń w ramach praw nabytych zachowały osoby ponoszące wydatki
    na kontynuowanie inwestycji, z racji której skorzystały z ulgi w zeznaniu za 2001 r.
    lub za lata wcześniejsze, a także kontynuujący oszczędzanie na tym samym rachunku w
    kasie mieszkaniowej na podstawie umowy o kredyt kontraktowy, zawartej przed 1
    stycznia 2002 r. [...].
    >Jeśli chodzi o kasy, ulga obejmuje wpłaty wnoszone przez okres systematycznego
    oszczędzania wnikający z umowy zawartej z kasą mieszkaniową w brzmieniu na 31
    grudnia 2001 r.

    >Jakie będą więc limity tych odliczeń w 2003 r.?

    >Takie same jak w 2002 r. [...] Kontynuującym zaś oszczędzanie w kasie mieszkaniowej
    wolno będzie pomniejszyć podatek o 30 proc. tych wydatków, ale nie więcej niż o 6
    proc. kwoty bazowej (189 tys. zł), czyli o 11.340 zł (co odpowiada rocznym
    oszczędnościom w wysokości 37.800 zł)."

    Niepokoi mnie stwierdzenie "Jeśli chodzi o kasy, ulga obejmuje wpłaty
    wnoszone przez okres systematycznego oszczędzania wnikający z umowy
    zawartej z kasą mieszkaniową w brzmieniu na 31 grudnia 2001 r." z
    ktorego wynika nieskutecznosc wszelkich aneksow do umowy zmieniajacych
    skladke sporzadzonych po 1 stycznia 2002.

    Czy ktos z grupowiczow zetknal sie z tym problemem i probowal ustalic
    jak to jest z odliczeniem skaldek do kasy mieszkaniowej w 2002 (i
    pozniejszych latach), bede wdzieczny za wszelkie informacje.

    pozdrawiam

    Jan Mis

  • 2. Data: 2002-12-12 08:25:37
    Temat: Re: kasa mieszkaniowa - problem
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jan Mis" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy ktos z grupowiczow zetknal sie z tym problemem i probowal ustalic
    > jak to jest z odliczeniem skaldek do kasy mieszkaniowej w 2002 (i
    > pozniejszych latach), bede wdzieczny za wszelkie informacje.

    Nikt sie nie zetknal bo nie ma jeszcze zadnego problemu.

    Karol

  • 3. Data: 2002-12-12 08:44:18
    Od: Jan Mis <j...@g...pl>

    On Thu, 12 Dec 2002 09:25:37 +0100, "Karol"
    <a...@a...poczta.onet.pl> wrote:

    >Nikt sie nie zetknal bo nie ma jeszcze zadnego problemu.
    >
    >Karol

    ... to problem powstanie w styczniu (lub w przypadku wezwania przez
    Urząd Skarbowy)

  • 4. Data: 2002-12-12 09:29:27
    Od: "Dariusz Buba" <d...@s...pl>

    >Jeśli chodzi o kasy, ulga obejmuje wpłaty wnoszone przez okres
    systematycznego oszczędzania >wnikający z umowy zawartej z kasą mieszkaniową
    w brzmieniu na 31 grudnia 2001 r.

    Nie widze w tym zdaniu podstaw do kwestionowania aneksow, nawet tych
    zmieniajacych dlugosc oszczedzania czy kwote skladki. Przeciez umowa z kasa
    daje prawo do takich aneksow.Ten przepis nalezy rozumiec tylko jako
    ograniczenie czasu odliczania od podatku. ( przeciez slowo 'wynikajacy'
    odnosi sie do slowa okres a nie wplaty).
    Jezeli w ustawie bylo by zamiast 'wynikajacy' slowo 'wynikajace' to wtedy
    zmiana wysokosci wplat byla by nieskuteczna. Tzn jakby zapis brzmial:

    ulga obejmuje wpłaty wnoszone przez okres systematycznego oszczędzania
    wynikające z umowy zawartej z kasą mieszkaniową w brzmieniu na 31 grudnia
    2001 r.

    Darek

  • 5. Data: 2002-12-12 09:56:52
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Buba" <d...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    mieszkaniową
    > w brzmieniu na 31 grudnia 2001 r.
    >
    > Nie widze w tym zdaniu podstaw do kwestionowania aneksow, nawet tych

    WKF: AFAIR w ustawie jest zapis, ze korzystac z ulgi mozna tylko tak dlugo
    jak trwa okres oszczedzania okreslony w w umowie z KM, zawartej do dnia
    31.12.2001. Tak wiec mozna podpisywac obecnie (po 31.12.2001) ankesy z KM
    dotyczace dlugosci oszczedzania ale dla ulgi nie bedzie to juz mialo
    znaczenia.

    Karol

  • 6. Data: 2002-12-12 10:44:38
    Od: Jan Mis <j...@g...pl>

> [...]
    >31.12.2001. Tak wiec mozna podpisywac obecnie (po 31.12.2001) ankesy z KM
    >dotyczace dlugosci oszczedzania ale dla ulgi nie bedzie to juz mialo

    odnazłem to w nowelizacji Ustawy z dnia 21.11.2001 (DzU 134 poz 1509)

    "Art4. pkt3. Podatnikom, którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z
    bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie
    oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych
    formach popierania budownictwa mieszkaniowego, i przed dniem 1
    stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków
    poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy
    wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia
    2002 r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do
    odliczania od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na
    kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym
    samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku
    prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od dnia 1 stycznia 2002
    r., do upływu określonego przed dniem 1 stycznia 2002 r. terminu
    systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o
    kredyt kontraktowy."

    z tego wynika że ograniczony jest tylko termin zakończenia odpisów
    związanych z oszczędzaniem, nie ma ograniczeń wysokości składek (pod
    warunkiemm ich zmiany poprzez aneksy).

    Dziękuję za pomoc, pozdrawiam

    Jan Mis

  • 7. Data: 2002-12-15 08:15:04
    Od: "Wojciech Breksa" <w...@x...wp.pl>

> [...]
    > jak to jest z odliczeniem skaldek do kasy mieszkaniowej w 2002 (i
    > pozniejszych latach), bede wdzieczny za wszelkie informacje.

    Zobacz Rzeczpospolitą z chyba 15.02.2002 dodatek Moje Pieniadze jest
    interpretacja MF że można aneksować taką umowę i dokonywać odliczeń na
    podstawie aneksu. W umowie pierwotnej musisz mieć zapisane prawo do zmiany
    umowy. Wiem, że US to respektują choć nie wiem czy wszystkie.
    Ja w moim US Kraków uzyskałem informację że nie mogę odliczyć kwot na
    wpłacanych do KM na podstawie zmienionej umowy ale mając taką
    interpretacje MF nie będę poważnie traktował totalnych ignorantów z US.
    Zmieniłem umowę i dokonam odliczeń w tym roku.
    pozdrawiam Wojtek