    From: t <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kilka pytań
    Date: Tue, 06 Jun 2006 15:05:15 +0200

    To ja mam pytania w związku z tym zagadnieniem

    I)
    "§ 8
    [...]
    2. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której
    mowa w ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna
    zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania
    przychodu nie udokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego
    przychodu."

    Czy ta ewidencja tyczy sie wyłącznie sprzedaży 'bezrachunkowej'?
    Z brzmienia przepisu jestem na 99% pewien że tak.

    Dalej:
    "§ 18.
    1. Podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencjach, o których
    mowa w § 6 pkt 1 i w § 8 ust. 1 pkt 2, jeden raz dziennie po zakończeniu
    dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym."

    Znowu - tylko bezrachunkowa ?

    Dalej:

    "
    § 19.
    1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów
    handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w
    przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie
    wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie
    wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest
    prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas
    rejestrujących.
    2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po
    zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu
    następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30."

    Czyli jeżeli mam tylko fakturowa sprzedaż to wpisuje po zakończeniu dnia
    wszytskie faktury wg tego paragrafu
    (oczywiście jeśli nie skorzystam z prawa do zbiorczego wpisania które to
    prawo jest w kolejnych punktach tegoż
    paragrafu)

    Dalej:

    "
    § 30.
    1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane
    w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16,
    oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w
    § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w §
    20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy,
    w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz
    nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników prowadzących
    przedsiębiorstwa wielozakładowe.
    3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w
    ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w §
    8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
    dokumentowanej wyłącznie fakturami. "

    Jak dla mnie pkt 3 CO NAJMNIEJ pozwala mi wpisywać faktury do KPiR
    zbiorczo do 20
    - skoro nie mam sprzedaży innej niż fakturowanej. Mam wątpliwości czy
    zwalnia mnie to z prowadzenia
    ewidencji sprzedaży bezrachunkowej ale skoro jest i tak pusta to bez
    różnicy mi to.

    I teraz:

    Dnia 06-06-2006 o 13:23:42 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT
    > JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR.
    > Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze".

    Mówisz tutaj o potraktowaniu Ewidencji Sprzedaży VAT jako Ewidencji
    Sprzedaży do KPiR?
    Rozumiem że w tedy trzeba osobno zsumować sprzedaż bezrachunkowa na ES VAT
    i potraktować
    jako sume ES KPiR a faktury VAT można albo po jednej albo też posumować i
    zbiorczo do KPiR?

    Z innej beczki:

    "
    § 22.
    1. Podatnik, opłacający na podstawie odrębnych przepisów podatek od
    towarów i usług:
    1) może w ciągu roku podatkowego ewidencjonować przychody w dacie
    wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie
    określonym w odrębnych przepisach, w dniu, w którym faktura powinna być
    wystawiona, z zastrzeżeniem pkt 2,"

    Czy to oznacza że jak faktura styczniowa przyszla w lutym przed 20. to
    moge ja na styczeń wspiac w dacie
    wystawienia(bo księguje wszytsko zbiorczo na mocy par. 30)?