  • 1. Data: 2006-06-05 21:23:37
    Temat: kilka pytań
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Witam

    Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam
    do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura. I w związku z tym 2
    pytania:

    1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od
    dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy
    papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w
    biurze a część u mnie?.

    2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam
    jakieś pismo/a do US/ZUS?

    p. m.

  • 2. Data: 2006-06-05 22:08:58
    Temat: Re: kilka pytań
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@g...com> napisal(a):
    > Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam
    > do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura.

    To jest etap I. Potem jest faza II - błogiej nieświadomości. Potem
    nastąpi etap III, kiedy znowu zaczniesz sam robić. :) Oczywiście nie
    musi tak być, ale niestety jest taka populacja partaczy w tym
    zawodzie, że trafienie na rzetelne biuro nie jest proste. Na pewno nie
    wybieraj tego najtańszego i zrób dobry 'wywiad' w środowisku.

> [...]
    > dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy
    > papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w

    TEORETYCZNIE wskazuje się biuro jako miejsce przechowywania
    dokumentacji. Całej. W praktyce biura trzymają jedynie obecny rok,
    te rozliczone oddając Ci do domu (oszczędność miejsca).

    > 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam
    > jakieś pismo/a do US/ZUS?

    Na ogół biura same to już za Ciebie załatwiają.
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2006-06-05 22:21:46
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 05-06-2006 o 23:23:37 mvoicem <m...@g...com> napisał:

> [...]
    > biurze a część u mnie?.
    >
    > 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam

    Jak nie trafisz w dobre biuro to będziesz miał (pod/nad)zbiór przyjemności
    które opisałem kilka wątków wyżej.
    A trafić w dobre możesz chyba tylko z 'solidnego' polecenia.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-06-06 11:23:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jun 2006, mvoicem wrote:

    > 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od dnia
    > rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze.

    Nie.
    Część papierów musi leżeć u podatnika - przykładem jest ewidencja
    sprzedaży. Rozporządzenie stanowi wyraźnie:
    +++
    § 8.
    1. Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało
    powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany:
    1) w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym
    zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone
    zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce
    (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej
    prowadzeniem,

    2) prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży,
    z zastrzeżeniem ust. 3, a w razie wykonywania działalności określonej
    w § 6 - także ewidencje, o których mowa w tym przepisie.
    [...]
    ---

    VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT
    JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR.
    Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze".

    Ba - z doświadczeń na grupie wynika że BARDZO WAŻNE jest ujęcie
    w umowie w jakiej formie i *terminie* dokumenty zostaną wydane
    przez biuro w razie zakończenia umowy tudzież pisemne oświadczenie
    o odpowiedzialności za zagubione/nieooddane dokumenty.
    Opisywane były przypadki odmowy wydania dokumentów :> bądź
    oświadczenia że "nie ma, znikły".
    :]

    > 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam jakieś
    > pismo/a do US/ZUS?

    Patrz wyżej (choć to nie wszystko i nie wiem czy wyjaśniła się już
    sprawa prawa do podpisywania deklaracji podatkowych).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-06-06 13:05:15
    Od: t <r...@o...pl>

    To ja mam pytania w związku z tym zagadnieniem

    I)
    "§ 8
    [...]
    2. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której
    mowa w ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna
    zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania
    przychodu nie udokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego
    przychodu."

    Czy ta ewidencja tyczy sie wyłącznie sprzedaży 'bezrachunkowej'?
    Z brzmienia przepisu jestem na 99% pewien że tak.

    Dalej:
    "§ 18.
    1. Podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencjach, o których
    mowa w § 6 pkt 1 i w § 8 ust. 1 pkt 2, jeden raz dziennie po zakończeniu
    dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym."

    Znowu - tylko bezrachunkowa ?

    Dalej:

    "
    § 19.
    1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów
    handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w
    przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie
    wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie
    wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest
    prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas
    rejestrujących.
    2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po
    zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu
    następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30."

    Czyli jeżeli mam tylko fakturowa sprzedaż to wpisuje po zakończeniu dnia
    wszytskie faktury wg tego paragrafu
    (oczywiście jeśli nie skorzystam z prawa do zbiorczego wpisania które to
    prawo jest w kolejnych punktach tegoż
    paragrafu)

    Dalej:

    "
    § 30.
    1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane
    w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16,
    oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w
    § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w §
    20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy,
    w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz
    nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników prowadzących
    przedsiębiorstwa wielozakładowe.
    3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w
    ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w §
    8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
    dokumentowanej wyłącznie fakturami. "

    Jak dla mnie pkt 3 CO NAJMNIEJ pozwala mi wpisywać faktury do KPiR
    zbiorczo do 20
    - skoro nie mam sprzedaży innej niż fakturowanej. Mam wątpliwości czy
    zwalnia mnie to z prowadzenia
    ewidencji sprzedaży bezrachunkowej ale skoro jest i tak pusta to bez
    różnicy mi to.

    I teraz:

    Dnia 06-06-2006 o 13:23:42 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT
    > JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR.
    > Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze".

    Mówisz tutaj o potraktowaniu Ewidencji Sprzedaży VAT jako Ewidencji
    Sprzedaży do KPiR?
    Rozumiem że w tedy trzeba osobno zsumować sprzedaż bezrachunkowa na ES VAT
    i potraktować
    jako sume ES KPiR a faktury VAT można albo po jednej albo też posumować i
    zbiorczo do KPiR?

    Z innej beczki:

    "
    § 22.
    1. Podatnik, opłacający na podstawie odrębnych przepisów podatek od
    towarów i usług:
    1) może w ciągu roku podatkowego ewidencjonować przychody w dacie
    wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie
    określonym w odrębnych przepisach, w dniu, w którym faktura powinna być
    wystawiona, z zastrzeżeniem pkt 2,"

    Czy to oznacza że jak faktura styczniowa przyszla w lutym przed 20. to
    moge ja na styczeń wspiac w dacie
    wystawienia(bo księguje wszytsko zbiorczo na mocy par. 30)?

  • 6. Data: 2006-06-07 09:32:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jun 2006, t wrote:

> [...]
    >
    > Czy ta ewidencja tyczy sie wyłącznie sprzedaży 'bezrachunkowej'?
    > Z brzmienia przepisu jestem na 99% pewien że tak.

    Moim zdaniem nie.
    Zobowiązuje (zmusza) do ujmowania sprzedaży bezrachunkowej, ale nie
    zabrania ujmowania całej sprzedaży - to podatnik decyduje jak chce
    sobie zorganizować sprzedaż dokumentowaną f-rami.
    Tam jest wyraźnie: "co najmniej".
    Czyli również "co najmniej sprzedaż przychodu nie udokumentowanego
    fakturami" :)

    > Dalej:
    > "§ 18.
    [...]
    > Znowu - tylko bezrachunkowa ?

    Wychodzi że "tylko bezrachunkową musi".

> [...]
    > dokumentowanej wyłącznie fakturami. "
    >
    > Jak dla mnie pkt 3 CO NAJMNIEJ pozwala mi wpisywać faktury do KPiR zbiorczo

    No tak wychodzi (że jest liberalniej niż to określiłem :))

    > I teraz:

    > Mówisz tutaj o potraktowaniu Ewidencji Sprzedaży VAT jako Ewidencji Sprzedaży
    > do KPiR?

    Miałem na myśli 2 możliwości:
    1. tak, bo IMO warunek bycia "zwykłą" ES spełnia.
    2.
    +++
    § 21. 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa w art.
    109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze
    sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną
    kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie
    danych wynikających z tej ewidencji.

    2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej
    następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów ze
    sprzedaży pomniejszoną o należny podatek od towarów i usług oraz o wartość
    towarów i usług nie stanowiącą przychodów w rozumieniu ustawy o podatku
    dochodowym i powiększoną o przychody nie objęte obowiązkiem
    ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług.
    ---

    > Rozumiem że w tedy trzeba osobno zsumować sprzedaż bezrachunkowa na ES VAT

    IMO nie trzeba - bo określenie "co najmniej" j.w. pozwala aby w ES
    ("zwykłej") były również ujęte inna rzeczy niż te "co najmniej" :)

    > i potraktować
    > jako sume ES KPiR a faktury VAT można albo po jednej

    IMO można.

    > albo też posumować i zbiorczo do KPiR?

    Jeśli "podsumowanie" ma być oparte na ES VAT - czyli par.21 - to
    IMO można, ale zezwolenia na odrębne ewidencjonowanie f-r *miesięcznie*
    nie kojarzę: jest takie?
    Przyznam że w razie czego mam taką "ostatnią linię obrony" - trzymam
    ją na wypadek jakby mnie (lepiej nie :>) kontrola VAT kiedyś zaatakowała
    za to że na DW pt. "delegacja" rozliczam sumę VATu z biletów (taka
    podtabelka w której standardowo mam 4 pozycje - bilet tam i z powrotem
    i tak samo miejscówka) i księguję łącznie do EZ VAT.

    Otóż pytam jaki przepis narzuca *formę* EZ VAT?
    Bo jak nie narzuca to ja sobie postanowiłem ewidencję podzielić
    na księgi, jedna to jest tak główna - o tu, a księgi podrzędne są
    na poszczególnych stronach druku delegacji ;)
    Jakby się uprzeć to trzeba by pomyśleć jak sformułować założenia ES VAT
    żeby również dla sprzedaży dało się dopasować do koncepcji "podsumowania
    tylko faktur" :)

> [...]
    > zastrzeżeniem pkt 2,"
    >
    > Czy to oznacza że jak faktura styczniowa przyszla w lutym przed 20.

    To dotyczy faktur WYSTAWIONYCH! - przychodów, nie kosztów, wyraźnie
    zapisali.
    Przeniesienie kosztów na następny rok możliwe jest na mocy zapisu "jeśli
    to było niemożliwe" - ale oznacza to że NIM f-ra dotarła zamkniemy KPiR.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)