    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kilka pytań
    Date: Mon, 24 Mar 2003 12:28:18 +0100

    On Mon, 24 Mar 2003, mmm wrote:

    >+ Witam!

    My też !

    >+ Mam kilka pytań:

    Ja też - z ciekawości: "działasz" 1. rok ? Pokazałeś kiedyś "papiery"
    doradcy ?

    >+ 1. W zeszlym roku, zakpuliem troche towaru (na sprzedaz, wliczone w koszty),
    >+ ktorego nei sprzedalem do konca roku. W zwiazku z tym mam pytanie:
    >+ a) musze zrobic remament roczny?

    Źle zadane pytanie !
    "Czy musiałem robić remanent roczny" ;>
    Odpowiedź brzmi: tak, remanent który zrobiłeś na dzień 31.XII/1.I jest
    ci niezbędny wg rozp. ds. KPiR !
    Podejrzewam że przy braku remanentu w razie kontroli US może podważyć
    papiery i zrobić oszacowanie. Nie polecam :>

    >+ b) Rozumiem, ze wartosc (zakupu) towarow musze wrzucic w przychod, czy
    >+ dochod?
    >+ c) gdzie uwzgledniac nalezy wartosc tego zakupionego towaru? w PIT - 5 za
    >+ grudzien (w KPiR), czy tylko na Picie rocznym?

    Zdaje się że w b/c łącznie kombinujesz "gdzie to wetknąć" ?
    Czytałeś rozp. ds. KPiR i objaśnienia ?
    Dochód roczny oprócz "normalnego" dochodu zawiera korektę majątku
    leżącego na magazynie (z podatkowego p. widzenia towar na magazynie
    stanowi twoją własność); różnicę:
    stan_magazynu_z_końca_roku - stan_magazynu_z_początku roku
    doliczasz do wyniku finansowego :)
    Jak "ci przyrosło" to powiększa dochód (lub zmniejsza stratę), jeśli
    ubyło - wręcz przeciwnie.
    Żeby była jasność: wartość remanentu początkowego odczytujesz
    z twojej KPiR, wartość końcowego - takoż. I obliczenia wg objaśnień
    robisz *też* w KPiR.

    BTW: co do wartości towarów: dla uzasadnionych przypadków isnieje
    pojęcie przeceny... Przeczytaj to !@#$%^&* rozp. ds. KPiR, dobrze ci
    zrobi !

    >+ 2) Kiedy nalezy zaczac skladac PIT-5 w roku podatkowym, wtedy gdy Dochod
    >+ osiagnie 2800 PLN,

    Takiej opinii jeszcze nie było !!

    >+ czy wtedy, kiedy nadejdzie potrzeba zaplacenia zaliczki
    >+ na podatek?

    Możesz sobie poszukać googlem i wybrać jedną z dwu odpowiedzi:
    - "kiedy wartość podatku przekracza 0" (to *nie* jest to samo co
    twoja propozycja - bo od przychodu mogą być odliczenia, np. ZUS,
    strata z zeszłego roku itp).
    - "kiedy trzeba płacić" (a to nie to samo co wyżej ze wzgl. na
    odliczenia od podatku, np. zdrowotne)

    >+ 3) jak wyglada sprawa rozliczen odsetek za srodki na rachunkach bankowych?
    >+ Tzn, w ktorej pozycji nalezy to wrzucic w KPiR?

    "Inne przychody", 8.

    >+ Czy do tego potrzebna jest jakis papier z banku?

    Optymista. A wylosuj sobie właściwą odpowiedź :]
    Są zwolennicy zbierający papierki (no, za transakcję o wartości
    2 zł potwierdzenie kosztujące 5 zł - na przykład :>), część grupowiczów
    zadowala się wyciągami.
    Ja należę do grupy która (konta "elektroniczne") drukuje i zatwierdza
    własnym podpisem (ew. pieczątką). W końcu identyfikator transakcji
    jest sprawdzalny...

    >+ Oczywiscie, jestem Vatowcem

    :)
    Wyjątkowo udało ci się wylosować pytania omijające VAT z daleka !

    pzdr, Gotfryd