    From: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: komis w nowej ustawie VAT
    Date: Wed, 21 Apr 2004 20:59:55 +0200
    Sender: m...@a...pl@host-81-190-208-85.wroclaw.mm.pl

    news:Pine.WNT.4.58.0404211304190.544@athlon.portezja
    n.zabrze.pl...
    > Nie tyle "zastanawiałem się" co zauważyłem komentarze.
    > O ile dzis wuglada to tak:
    > - zakup od OF: 100 zł
    > - sprzedaż netto: 120 zł
    > - czyli prowizja: 20 zł
    > - do tego VAT: 4,40 zł
    > - brutto do zapłaty: 124,40 zł
    >
    > ..to najwyrazniej "nowy" VAT ma się płacic od CALEJ wartosci sprzedaży !
    > Czyli 146,40 zł do zapłaty !
    > Nie warcz na mnie, ale jak na razie tak mi wyszło z czytania :(
    > Bez sensu :( !
    pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

    no właśnie ja sie zastanawiam, zaczęłam przekopywać się przez jakieś archiwa
    Rzepy i znalazłam rozmowę z ekspertem z marca 2004, w której jest napisane,
    że "dla komisu samochodowego nic się nie zmieni, ponieważ nadal chodzi o
    sprzedaż towarów używanych, więc vat tylko od prowizji". Powołał się tam na
    art. 120, no to zajrzałam i tam stoi (pozwolę sobie trochę przekopiować):

    4) przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do
    dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w
    pkt 1-3 [...]
    -----------------
    4. W przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie
    towarów
    używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych
    uprzednio
    przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w
    celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca
    różnicę
    między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia,
    pomniejszona
    o kwotę podatku.
    -----------------------
    10. Przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki,
    przedmiotów kolekcjonerskich
    lub antyków, które podatnik nabył od:
    1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej
    osobowości
    prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15;
    2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była
    zwolniona
    od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
    3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem
    zgodnie z
    ust. 4.
    ----------------------
    14. Podatnik MOŻE stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których
    stosuje
    się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik
    ma prawo
    do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust.
    11, w
    rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika
    z tytułu
    dostawy tych towarów.
    ----------------------

    mój wniosek jest taki: jeżeli ktoś prowadzi komis handlując towarami
    dostarczanymi przez podatników VAT, to może udawać, jakby to komis nie był i
    de facto będzie mu pewnie łatwiej ewidencjonować.
    W moim przypadku (komis używanego sprzętu sportowego, który przynoszą osoby
    fizyczne nie prowadzące działalności gosp.) domyślnie używam starego
    systemu: stawka zw. przy sprzedaży, prowizja z vat 22% tylko od marży, w
    deklaracji nie ujmuję sprzedaży zw., tylko samą prowizję.

    Potwierdźcie to proszę, albo wyprowadźcie mnie z błędu. Gotfryd, nie
    ukrywam, że liczę szczególnie na Ciebie ;-), bo masz niesamowitą cierpliwość
    do czytania postów (jak będziesz we Wrocławiu to zapraszam na piwo).

    pozdro
    Magda