  • 1. Data: 2010-03-04 07:46:15
    Temat: koszt uzyskania przychodu - limit roczny czy m-czny?
    Od: badzio <b...@g...com>

    Witam,

    jak to jest z gornym limitem kosztu uzyskania przychodu? Liczy sie on
    w skali roku czy w skali m-ca? Wiem ze rocznie wynosi on 1335 w
    przypadku (lub cos powyzej 1600 jesli pracownik dojezdza do innej
    miejscowosci niz jest zameldowany). Slyszalem tez o m-cznym limicie,
    111zl (dla 'normalncyh' kosztow). Alee ten m-czny limit ma jakies
    umocowanie prawne czy wynika z podzielenia 1335zl przez 12m-cy?
    Przyklad - pracownik ma pensje w wysokosci 2000 zl brutto, ale przez 9-
    mcy byl na urlopie (kolejno) macierzynskim, wypoczynkowym i
    wychowawczym (darmowym). Wg pracodawcy przy wynagrodzeniu za urlopy
    macierzynski/wypoczynkowy nie uwzglednia sie kosztu uzyskania
    przychodu (czyli do podstawy opodatkowania bierze sie 100% a nie 80%
    pensji). Ale przez 3m-ce byla wyplacana 'normalna' pensja z
    uwzglednieniem kosztow uzyskania przychodu. Wiec jakie sa koszty z
    tych 3m-cy? Wg mnie to: 20% * 2000zl = 400zl m-cznie. Przez 3m-ce daje
    to 1200zl, co miesci sie w limicie rocznym 1335zl. Ale z drugiej
    strony koszt m-czny 400zl jest wiekszy niz wspomniany limit 111zl.
    Zatem moje pytanie - obowiazuje i roczny i m-czny limit czy tez tylko
    roczny czy tez tylko m-czny?
    Z gory dzieki za info

  • 2. Data: 2010-03-04 08:47:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Mar 2010, badzio wrote:

> [...]
    > 111zl (dla 'normalncyh' kosztow). Alee ten m-czny limit ma jakies
    > umocowanie prawne czy wynika z podzielenia 1335zl przez 12m-cy?

    Tu masz podstawę prawną, przełóż sobie na polski:
    +++
    2. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku
    służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
    stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

    1) wynoszš 111 zł 25 gr miesięcznie,
    a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, w przypadku
    gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego
    stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
    stosunku pracy oraz pracy nakładczej,

    2) nie mogš przekroczyć łšcznie 2.002 zł 05 gr
    za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje
    przychody równoczeœnie z tytułu więcej niż jednego
    stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
    stosunku pracy oraz pracy nakładczej,

    3) wynoszš 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok
    podatkowy łšcznie nie więcej niż 1.668 zł 72 gr,
    w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania
    podatnika jest położone poza miejscowoœciš, w której
    znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje
    dodatku za rozłškę,

    4) nie mogš przekroczyć łšcznie 2.502 zł 56 gr
    za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje
    przychody równoczeœnie z tytułu więcej niż jednego
    stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
    stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce
    stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest
    położone poza miejscowoœciš, w której znajduje się
    zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłškę.
    ---

> [...]
    > wychowawczym (darmowym). Wg pracodawcy przy wynagrodzeniu za urlopy
    > macierzynski/wypoczynkowy nie uwzglednia sie kosztu uzyskania

    <grek mode>
    Te urlopy nie wynikają ze stosunku pracy?
    <\grek mode>

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-03-04 09:27:00
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 4 Mar, 09:47, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
> [...]
    >   gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego
    >   stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego

    Czyli jednak limity sa zarowno roczne jak i miesieczne. Bez sensu

    > <grek mode>
    >   Te urlopy nie wynikają ze stosunku pracy?
    > <\grek mode>

    Nie rozumiem tagu <grek mode> ale te urlopy wynikaja ze stosunku
    pracy. Czy tez inaczej - moga wynikac z czegos innego? Zona urodzila
    dziecko, poszla na macierzynski, pozniej wziela ponad 2m-ce urlopu
    wypoczynkowego (zalegly oraz biezacy). Obydwa urlopy byly platne ale
    pracodawca podczas wyplacania pensji nie uwzglednial kosztow,
    tlumaczac ze za urlop wypoczynkowy oraz macierzynski koszty nie
    przysluguja. Zreszta, pytalem juz o to na grupie i nie uzyskalem
    odpoweidzi.

  • 4. Data: 2010-03-04 09:40:04
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...

    Nie rozumiem tagu <grek mode> ale te urlopy wynikaja ze stosunku
    pracy. Czy tez inaczej - moga wynikac z czegos innego?

    Wiec wlasnie, zadawanie retorycznych pytan wymaga "udawania greka".
    Stad wlasnie ow tag z greckim trybem :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2010-03-04 11:14:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Mar 2010, badzio wrote:

    > Czyli jednak limity sa zarowno roczne jak i miesieczne. Bez sensu

    Zauważ, że suma miesięcznych może przekraczać roczny.
    No chyba że masz na myśli iż *to* jest bez sensu.

    > Nie rozumiem tagu <grek mode> ale te urlopy wynikaja ze stosunku
    > pracy.

    Z wersji "wyjść na głupka jak nie zostanę zrozumiany", "spostponować
    pracodawcę a nuż się obrazi" tudzież "udać greka", celowo z małej
    litery, możesz wydedukować co wybrałem :D

    KUP jest "ze stosunku pracy" (sprawdź w cytacie), a *NIE*
    "z okazji przychodzenia do pracy".

    > pracodawca podczas wyplacania pensji nie uwzglednial kosztow,
    > tlumaczac ze za urlop wypoczynkowy oraz macierzynski koszty nie
    > przysluguja.

    Zapodaj jaką podstawę prawną podał, bo może istnieć jakiś
    przepis o którym nie wiemy. W ustawie napisali co napisali
    (a że *są* interpretacje US rozbieżne z ustawą i oparte
    o bliżej nie wiadomo co, to też wiemy).

    > Zreszta, pytalem juz o to na grupie i nie uzyskalem odpoweidzi.

    Wrzuć waść link (do pytania).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-03-04 11:46:08
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 4 Mar, 12:14, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Zauważ, że suma miesięcznych może przekraczać roczny.
    >   No chyba że masz na myśli iż *to* jest bez sensu.

    Nie, bez sensu jest dla mnie to ze jest limit m-czny. Roczny bym
    zrozumial ale i taki i taki? Poza tym, suma limitow miesieczncyh daje
    wlasnie limit roczny (111,25 * 12 = 1335)

    >   Z wersji "wyjść na głupka jak nie zostanę zrozumiany", "spostponować
    > pracodawcę a nuż się obrazi" tudzież "udać greka", celowo z małej
    > litery, możesz wydedukować co wybrałem :D

    Aha, rozumiem :)

> [...]
    > przepis o którym nie wiemy. W ustawie napisali co napisali
    > (a że *są* interpretacje US rozbieżne z ustawą i oparte

    Generalnie nie podali podstawy prawnej, powiedzieli tylko ze podczas
    urlopu wypoczynkowego/macierzynskiego pracownik nie swiadczy pracy
    wiec nie ponosi kosztow z tym zwiazanych (co na chlopski rozum moze
    miec sens)

    >   Wrzuć waść link (do pytania).

    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_frm/thread/8626780ec0b41f0a#

  • 7. Data: 2010-03-04 12:57:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 04 Mar 2010 03:46:08 -0800, badzio napisał(a):

> [...]
    > urlopu wypoczynkowego/macierzynskiego pracownik nie swiadczy pracy wiec
    > nie ponosi kosztow z tym zwiazanych (co na chlopski rozum moze miec

    Jak poszukasz w sieci, to wszyscy maja zdanie odmienne:

    http://zus-i-place.wip.pl/swiadczenia-urlopowe-i-ekw
    iwalent-za-urlop/wynagrodzenie-urlopowe-skladki-i-po
    datki,0,267613,0,209794,0.html

    http://ksiegowosc.infor.pl/zus-kadry/urlopy/53973,Cz
    y-naliczyc-koszty-uzyskania-przychodu-od-ekwiwalentu
    -za-urlop.html

    http://www.podatki.egospodarka.pl/41628,Ekwiwalent-z
    a-urlop-a-zryczaltowane-koszty-pracownicze,1,65,1.ht
    ml

    http://samorzad.infor.pl/organizacja/sprawy-pracowni
    cze/97751,Urlop-dla-poratowania-zdrowia-a-koszty-uzy
    skania-przychodu.html

  • 8. Data: 2010-03-04 15:24:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Mar 2010, badzio wrote:

    > Nie, bez sensu jest dla mnie to ze jest limit m-czny. Roczny bym
    > zrozumial ale i taki i taki?

    Ktoś np zarabia 5 miesięcy. Albo dwa tygodnie.
    Dlaczego ma mieć roczny "bonus" do podatku, skoro kosztów taka
    praca spowoduje mało?

    > Poza tym, suma limitow miesieczncyh daje
    > wlasnie limit roczny (111,25 * 12 = 1335)

    Tylko w częstych rzadkich przypadkach ;)
    Znaczy przypadkach które stanowią bardzo istotną większość
    ilości zdarzeń, ale tylko małą częśc kombinacji zdarzeń
    możliwych jak ktoś się przenosi/przeprowadza.

    [...]
> [...]
    > urlopu wypoczynkowego/macierzynskiego pracownik nie swiadczy pracy
    > wiec nie ponosi kosztow z tym zwiazanych (co na chlopski rozum moze

    Ale koszty *nie są* powiązane z *pracą*, powiązane są z *wynagrodzeniem
    pochodzącym ze stosunku pracy*.
    Z tym że ktoś pieniądze dostaje za to, że ma podpisaną umowę o pracę,
    a niekoniecznie z tym że przychodzi do pracy albo nie :D

    Tego zresztą tyczyła moja uwaga nt. "nie wiadomo skąd wziętych"
    pozytywnych (!) dla podatników interpretacji US, dotyczacych przypadków
    kiedy pracownik pracuje, a nie dostaje wynagrodzenia w danym miesiącu.
    Dajmy na to: zmienia pracę z płatnej "z góry" na płatną "z dołu".
    Bądź pracodawca płaci którąś pensję "z poślizgiem".
    Albo cos podobnego.
    Ustawa nie przewiduje wtedy "kosztów z okazji chodzenia do pracy"!

    > http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_frm/thread/8626780ec0b41f0a#

    Pytanie sugeruje, że mogło Ci chodzić o to czy koszty są podwyższone,
    a do tego się nie wtykam :D
    (acz przyznaję, że 1. część pytania jest wprost o koszty)
    Co do googlania to jureq już Cię zasypał linkami :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-03-04 19:18:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    badzio wrote:

    > Czyli jednak limity sa zarowno roczne jak i miesieczne. Bez sensu

    bardzo z sensem.

    miesieczne sa dla jedne pracy (w lub po za miescowoscia)

    roczne sa dla dwoch lub wiecej jednoczesnych prac.

    te roczne limity sa mniejsze niz 2 x 12 x miesieczne, ale wieksze niz
    pojedyncze koszty

    w ten sposob, ktos kto dorabial przez klika miesiecy moze dodac koszty z
    obu zakladow i sie zmiescic w rocznym limicie.
    Dopiero ktos kto pracowal przez prawie caly rok, ma koszty przyciete
    przez limit.