  • 1. Data: 2003-03-03 09:42:34
    Temat: koszty uzyskania przychodu
    Od: "Pata" <v...@w...pl>

    Witam,
    mieszkam w szczecinie, pracuje w gryfinie. Czy mam prawo do powiększonych
    kosztów uzyskania przychodów?

    --
    Pata

  • 2. Data: 2003-03-03 11:56:31
    Temat: Re: koszty uzyskania przychodu
    Od: "Biedrona" <b...@o...pl>

    > Witam,
    > mieszkam w szczecinie, pracuje w gryfinie. Czy mam prawo do powiększonych
    > kosztów uzyskania przychodów?

    jeśli masz meldunek w szczecinie to jak najbardziej

  • 3. Data: 2003-03-03 12:26:38
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 12:56:31 +0100, "Biedrona"
    <b...@o...pl> zakodował:

    >je?li masz meldunek w szczecinie to jak najbardziej

    Meldunek nie ma znaczenia - ważne jest faktyczne miejsce zamieszkania.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-03-03 13:02:45
    Od: "buba" <1...@w...pl.ANTYSPAM>

    > Meldunek nie ma znaczenia - ważne jest faktyczne miejsce zamieszkania.

    a jak mozna faktycznie mieszkac nie meldujac sie?
    w zgodzie z prawem ofkors ;-)

  • 5. Data: 2003-03-03 13:17:57
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 14:02:45 +0100, "buba"
    <1...@w...pl.ANTYSPAM> zakodował:

    > a jak mozna faktycznie mieszkac nie meldujac sie?
    >w zgodzie z prawem ofkors ;-)

    A jakie prawo aktualnie nakazuje Ci meldowanie się? W ogóle posiadanie
    meldunku nie jest obowiązkowe.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2003-03-03 13:24:06
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Kaizen" <x...@c...sz> wrote in message
    > Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 14:02:45 +0100, "buba"
    > <1...@w...pl.ANTYSPAM> zakodował:

    > A jakie prawo aktualnie nakazuje Ci meldowanie się? W ogóle posiadanie
    > meldunku nie jest obowiązkowe.

    Posiadanie meldunku nie, ale zameldowanie jeśli się mieszka tak

  • 7. Data: 2003-03-03 14:06:31
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 03-03-2003 14:17, Użytkownik Kaizen napisał:
    > Pięknego dnia Mon, 3 Mar 2003 14:02:45 +0100, "buba"
    > <1...@w...pl.ANTYSPAM> zakodował:

    > A jakie prawo aktualnie nakazuje Ci meldowanie się? W ogóle posiadanie
    > meldunku nie jest obowiązkowe.

    Jest obowiązkowe. To że nikt nikogo za brak meldunku nie ściga i że
    najemcy nagminnie nie melduja się w wynajmowanych mieszkaniach bo
    wynajmujący sie nie zgadza, to inna sprawa.

    Ale starych przepisów nikt nie unieważnił.
    To tylko i obywatele i administracja udaje że ich nie ma.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-03-03 15:45:00
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 03 Mar 2003 15:06:31 +0100, Maddy
    <m...@e...com.pl> zakodował:

    >Jest obowiązkowe. To że nikt nikogo za brak meldunku nie ściga i że

    Możesz podać przepis? Bo AFAIR już ładnych parę lat temu został
    zniesiony.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2003-03-03 17:18:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 03-03-2003 16:45, Użytkownik Kaizen napisał:
    > Pięknego dnia Mon, 03 Mar 2003 15:06:31 +0100, Maddy
    > <m...@e...com.pl> zakodował:

    > Możesz podać przepis? Bo AFAIR już ładnych parę lat temu został
    > zniesiony.

    Parę lat, powiadasz? Hmm...

    USTAWA z dnia 10 kwietnia 1974 r.o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych - ostatnia nowelizacja z 01.01.2003

    Nie szukamy długo:
    "Art. 2. Osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest
    obowiązana wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie."

    A dalej jest tylko lepiej - Rozdział 2 ma tytuł "Obowiązek Meldunkowy"
    Rozdział 3 - "Zameldowanie"

    mamy tam takie kwiatki jak np.

    "Art. 10. 1. Osoba, która przebywa w określonej miejscowości pod tym
    samym adresem dłużej niż trzy doby, jest obowiązana zameldować się na
    pobyt stały lub czasowy najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc
    od dnia przybycia."

    Jest jeszcze troche o tym że dozorca/administrator budynku powinien
    zawiadomic wlaściwe organy o przebywaniu w lokalu osób niezameldowanych.
    I o tym że niedopełnienie obowiązku medunkowego jest wykroczeniem
    podlegajacym ustawie "Kodeks wykroczeń"

    I duuużo duuużo innych ciekawych przepisów.

    Polecam lekturę..
    Niestety nie wiem gdzie jest to w sieci, ja to mam na papierze.
    Ale jak poguglasz to znajdziesz...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2003-03-04 09:42:42
    Od: "Biedrona" <b...@o...pl>

    Dz.U.01.87.960
    2002-06-19 zm.wyn.z Dz.U.02.78.716
    2002-06-29 zm. Dz.U.02.74.676
    2003-01-01 zm. Dz.U.01.110.1189
    USTAWA
    z dnia 10 kwietnia 1974 r.
    o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
    (tekst jednolity)
    Rozdział 1
    Przepisy ogólne
    Art. 1. 1. Ustawa normuje sprawy ewidencji ludności i dowodów osobistych.
    2. Ewidencja ludności polega na rejestracji danych o miejscu pobytu osób, o
    urodzeniach, dotyczących obowiązku wojskowego, zmianach stanu cywilnego,
    obywatelstwa, imion i nazwisk oraz o zgonach.
    3. Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby oraz
    poświadczającym obywatelstwo polskie.
    Art. 2. Osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest
    obowiązana wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.
    Art. 3. (skreślony).
    Rozdział 2
    Obowiązek meldunkowy
    Art. 4. Obowiązek meldunkowy polega na:
    1) zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
    2) wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
    3) zameldowaniu o urodzeniu dziecka,
    4) zameldowaniu o zmianie stanu cywilnego,
    5) zameldowaniu o zgonie osoby.
    Art. 5. 1. Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w
    miejscu pobytu stałego.
    2. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.
    Art. 6. 1. Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod
    oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
    2. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej,
    zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę
    przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.
    orzeczenia sądów
    Art. 7. 1. Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca
    pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej
    miejscowości, lecz pod innym adresem.
    2. Miejscem pobytu czasowego osoby zatrudnionej na statku morskim albo
    osoby, która w związku z wykonywaniem pracy przebywa przez określony czas w
    ruchomym urządzeniu mieszkalnym poza miejscem pobytu stałego, jest
    miejscowość, w której ma siedzibę zakład pracy zatrudniający tę osobę.
    Art. 8. 1. Osoba zameldowana na pobyt czasowy i przebywająca w tej samej
    miejscowości nieprzerwanie dłużej niż 2 miesiące jest obowiązana zameldować
    się na pobyt stały, chyba że zachodzą okoliczności wskazujące na to, iż
    pobyt ten nie utracił charakteru pobytu czasowego. Za okoliczności
    uzasadniające zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące uważa
    się w szczególności:
    1) wykonywanie pracy poza miejscem pobytu stałego,
    2) pobyt związany z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem lub ze
    względów rodzinnych,
    3) odbywanie czynnej służby wojskowej,
    4) pobyt w zakładach karnych i poprawczych, aresztach śledczych,
    schroniskach dla nieletnich i zakładach wychowawczych.
    2. Wątpliwości co do charakteru pobytu rozstrzyga właściwy organ gminy.
    orzeczenia sądów
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 9. 1. Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego należy przedstawić dowód
    osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na
    ustalenie tożsamości.
    2. (1) (utracił moc).
    3. Osoba niepełnoletnia nieposiadająca dokumentu stwierdzającego tożsamość
    przedstawia odpis skrócony aktu urodzenia.
    4. Osoby podlegające powszechnemu obowiązkowi obrony przedstawiają wojskowy
    dokument osobisty (potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji
    przedpoborowych) w celu zamieszczenia w nim stosownych wpisów dotyczących
    obowiązku meldunkowego.
    orzeczenia sądów
    Art. 9a. Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych
    obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba
    sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
    Art. 9b. 1. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy następuje pod oznaczonym
    adresem.
    2. Adres określa się przez podanie:
    1) w gminach, które uzyskały status miasta - nazwy miasta (dzielnicy),
    ulicy, numeru domu i lokalu (pomieszczenia) oraz nazwy województwa,
    2) w innych gminach - nazwy miejscowości, numeru domu i lokalu (pomieszczen
    ia), nazwy gminy i województwa.
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do zameldowania osób
    przebywających stale lub czasowo na statku morskim lub żeglugi śródlądowej
    albo w innych ruchomych pomieszczeniach mieszkalnych.
    Rozdział 3
    Zameldowanie
[...]
    2. Osoba, która przybywa do zakładu hotelarskiego albo do zakładu
    udzielającego pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub
    opieką społeczną, jest obowiązana zameldować się na pobyt stały lub czasowy
    przed upływem 24 godzin od chwili przybycia.
    orzeczenia sądów
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 11. 1. Osoba zobowiązana do zameldowania się na pobyt stały przedstawia
    organowi gminy właściwemu ze względu na nowe miejsce jej pobytu stałego
    zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego oraz
    zgłasza następujące dane osobowe:
    1) nazwisko i imiona,
    2) nazwisko rodowe,
    3) nazwiska i imiona poprzednie,
    4) imiona rodziców,
    5) nazwiska rodowe rodziców,
    6) stan cywilny,
    7) imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe,
    8) płeć,
    9) datę i miejsce urodzenia,
    10) obywatelstwo,
    11) numer PESEL,
    12) dotyczące obowiązku wojskowego, w tym stopień wojskowy, nazwę, serię i
    numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy
    uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji
    przedpoborowych,
    13) adres poprzedniego miejsca pobytu stałego,
    14) adres nowego miejsca pobytu stałego,
    15) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
    16) o wykształceniu.
    2. W zastępstwie osoby obowiązanej do zameldowania się czynności zgłoszenia
    danych może dokonać członek rodziny, opiekun ustawowy lub faktyczny albo
    inna osoba.
    orzeczenia sądów
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 12. 1. Zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w sposób określony w
    art. 11 w miejscu tego pobytu, z jednoczesnym zgłoszeniem zamierzonego czasu
    jego trwania.
    2. Osoba, która przedłuża pobyt czasowy w tej samej miejscowości ponad
    zgłoszony czas jego trwania, zmienia adres albo zmienia pobyt czasowy na
    stały, jest obowiązana dokonać odpowiedniego zameldowania w ciągu następnej
    doby.
    3. Zwalnia się od obowiązku zameldowania na pobyt czasowy dzieci do lat 7,
    na okres nieprzekraczający 2 miesięcy.
    Art. 13. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy w zakładzie hotelarskim, w
    zakładzie udzielającym pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się
    lub opieką społeczną dokonuje się u kierownika zakładu lub upoważnionej
    przez niego osoby. Przepisu art. 9 ust. 2 nie stosuje się.
    Art. 14. 1. Zgłoszenie danych dotyczących urodzenia, zmiany stanu cywilnego,
    imienia lub nazwiska, dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zgodnie
    z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego - zastępuje zameldowanie.
    2. Zameldowania o zmianie imienia lub nazwiska dokonuje starosta, który
    wydał decyzję o zmianie.
    Rozdział 4
    Wymeldowanie
    Art. 15. 1. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego
    trwającego ponad 2 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy,
    właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu
    opuszczenia tego miejsca.
    1a. Osoba zobowiązana do wymeldowania się zgłasza organowi gminy właściwemu
    ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu stałego lub czasowego
    trwającego ponad 2 miesiące następujące dane osobowe:
[...]
    13) adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego
    ponad 2 miesiące,
    14) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
    15) o wykształceniu.
    2. Organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie
    wymeldowania osoby, która utraciła uprawnienie wymienione w art. 9 ust. 2 i
    bez wymeldowania się opuściła dotychczasowe miejsce pobytu stałego, albo
    osoby, która bez wymeldowania się opuściła dotychczasowe miejsce pobytu
    stałego i nie przebywa w nim co najmniej przez okres 6 miesięcy, a nowego
    miejsca jej pobytu nie można ustalić.
    3. Osoba, która wyjeżdża za granicę na okres dłuższy niż 2 miesiące, jest
    obowiązana zgłosić swój wyjazd oraz powrót właściwemu ze względu na miejsce
    pobytu stałego organowi wymienionemu w ust. 1. Zgłoszenia wyjazdu dokonuje
    się najpóźniej w dniu opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu, a
    zgłoszenia powrotu - najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia
    powrotu.
    4. Jeżeli okres pobytu czasowego trwającego ponad 2 miesiące odpowiada
    okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego
    pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.
    5. Osobie, o której mowa w ust. 1, organ gminy wydaje zaświadczenie
    stwierdzające dopełnienie obowiązku wymeldowania się.
    orzeczenia sądów
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 16. 1. Jeżeli okres pobytu czasowego trwającego do 2 miesięcy odpowiada
    okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego
    pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.
    2. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu czasowego trwającego do 2 miesięcy
    przed upływem czasu zgłoszonego przy zameldowaniu, jest obowiązana
    wymeldować się najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
    Art. 17. Zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z
    przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby
    zmarłej.
    Rozdział 5
    Obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów
    Art. 18. 1. Osoba, która przybywa do domu wczasowego lub wypoczynkowego,
    pensjonatu, hotelu, motelu, domu wycieczkowego, pokoju gościnnego,
    schroniska, campingu lub na strzeżone pole biwakowe albo do innego podobnego
    zakładu, jest obowiązana zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 24
    godzin od chwili przybycia.
    2. Zameldowania dokonuje się u kierownika zakładu lub upoważnionej przez
    niego osoby.
    Art. 19. Osoba przebywająca w określonej miejscowości w celach
    turystyczno-wypoczynkowych poza zakładami określonymi w art. 18 jest
    zwolniona z obowiązku zameldowania się, jeżeli jej pobyt w tej miejscowości
    nie przekracza 30 dni.
    Art. 20. Uczestnicy wycieczki organizowanej przez instytucję państwową lub
    społeczną, związek zawodowy albo inną organizację społeczną dokonują
    zameldowania się na pobyt czasowy za pośrednictwem kierownika wycieczki,
    który jest obowiązany z chwilą przybycia do zakładu hotelarskiego zgłosić
    pobyt wycieczki kierownikowi zakładu lub pracownikowi upoważnionemu do
    przyjmowania zgłoszeń, przedstawiając listę uczestników oraz dowód
    upoważniający go do kierowania wycieczką.
    Art. 21. 1. Uczestnicy kolonii i obozu turystyczno-wypoczynkowego
    organizowanego przez instytucję państwową lub społeczną, związek zawodowy
    albo inną organizację społeczną dla młodzieży szkolnej i studiującej są
    zwolnieni od obowiązku meldunkowego, jeżeli pobyt czasowy nie przekracza 30
    dni.
    2. Kierownik obozu lub kolonii jest obowiązany prowadzić listę uczestników.
    Art. 22. Przy wymeldowaniu się przepis art. 16 stosuje się odpowiednio.
    Rozdział 6
    Obowiązek meldunkowy cudzoziemców
    Art. 23. Cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy na zasadach określonych w
    ustawie, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
    Art. 24. 1. Cudzoziemiec przebywający poza zakładem hotelarskim, zakładem
    udzielającym pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub
    wypoczynkiem jest obowiązany zameldować się na pobyt czasowy przed upływem
    48 godzin od chwili przybycia do określonej miejscowości i nie później niż
    przed upływem 48 godzin od chwili przekroczenia granicy Rzeczypospolitej
    Polskiej.
    2. Jeżeli koniec terminu do dokonania obowiązku meldunkowego przypada na
    dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy
    następny dzień powszedni.
    Art. 25. Uczestnicy wycieczek dokonują zameldowania się na pobyt czasowy za
    pośrednictwem kierownika wycieczki, który jest obowiązany z chwilą przybycia
    wycieczki do zakładu hotelarskiego zgłosić pobyt wycieczki kierownikowi
    zakładu lub pracownikowi upoważnionemu do przyjmowania zgłoszeń,
    przedstawiając listę uczestników wycieczki oraz dokumenty uprawniające ich
    do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    Art. 26. Cudzoziemiec, dokonujący zameldowania się na pobyt stały, zgłasza
    wymagane dane do zameldowania, przedstawia kartę pobytu stałego albo
    zezwolenie na osiedlenie się wydane stosownie do przepisów o cudzoziemcach i
    potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy.
    Art. 27. Od wykonywania obowiązku meldunkowego zwolnieni są pod warunkiem
    wzajemności szefowie i członkowie personelu przedstawicielstw
    dyplomatycznych oraz urzędów konsularnych państw obcych, łącznie z członkami
    ich rodzin pozostającymi z nimi we wspólnocie domowej, a także inne osoby na
    podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych,
    z wyjątkiem cudzoziemców mających stałe miejsce pobytu w Rzeczypospolitej
    Polskiej.
    Art. 28. Do cudzoziemców nie mają zastosowania przepisy art. 18-21.
    Rozdział 7
    Obowiązki najemców, właścicieli domów i lokali, administratorów i dozorców
    domów, zakładów pracy oraz sołtysów
    Art. 29. 1. Wynajmujący, najemca, osoba, której przysługuje spółdzielcze
    prawo do lokalu, lub właściciel lokalu jest obowiązany potwierdzić fakt
    pobytu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące,
    a ponadto właściciel (zarządca) budynku jest obowiązany wskazać, czy osobie
    tej przysługuje uprawnienie do przebywania w lokalu, w którym ma nastąpić
    zameldowanie.
    2. Osoby wymienione w ust. 1 są obowiązane do zawiadamiania właściwego
    organu gminy o stałym lub czasowym pobycie innej osoby w ich lokalach
    (pomieszczeniach) oraz o opuszczeniu przez nią tego lokalu (pomieszczenia),
    jeżeli osoba ta nie dopełniła obowiązku meldunkowego. Zawiadomienie powinno
    być dokonane niezwłocznie po upływie terminu określonego do wykonania
    obowiązku meldunkowego.
    orzeczenia sądów
    Art. 30. 1. Dozorca domu, a jeżeli nie ma dozorcy - administrator domu, a
    jeżeli nie ma administratora - właściciel domu jest obowiązany zawiadomić
    właściwy organ wymieniony w art. 11 ust. 1 o niedopełnieniu obowiązku
    zameldowania lub wymeldowania się przez osobę przebywającą w tym domu.
    2. Na terenie wsi obowiązek określony w ust. 1 ciąży również na sołtysie.
    3. Przepis art. 29 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
    Art. 31. 1. Zakład pracy jest obowiązany sprawdzić przy zatrudnieniu osoby w
    tym zakładzie, czy dopełniła ona obowiązku meldunkowego.
    2. O niedopełnieniu przez tę osobę obowiązku meldunkowego zakład pracy jest
    obowiązany zawiadomić niezwłocznie właściwy organ wymieniony w art. 11 ust.
    1.
    Rozdział 7a
    Nadawanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności
    (PESEL)
    Art. 31a. 1. Numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności,
    zwany w niniejszej ustawie "numerem PESEL", jest to 11-cyfrowy, stały symbol
    numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną, w którym sześć
    pierwszych cyfr oznacza datę urodzenia (rok, miesiąc, dzień), kolejne
    cztery - liczbę porządkową i płeć osoby, a ostatnia jest cyfrą kontrolną
    służącą do komputerowej kontroli poprawności nadanego numeru ewidencyjnego.
    2. Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw administracji publicznej w
    formie czynności materialno-technicznej.
    3. Numer PESEL nadaje się osobom fizycznym przebywającym stale na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający
    ponad 2 miesiące, a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu
    osobistego.
    4. Nadanie numeru PESEL następuje na wniosek organu gminy właściwej ze
    względu na miejsce pobytu stałego lub czasowego osoby podlegającej
    obowiązkowi jego nadania albo organu, w którym złożono wniosek o wydanie
    dowodu osobistego, z zastrzeżeniem art. 31b.
    Art. 31b. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej może nadać
    numer PESEL osobom innym niż wymienione w art. 31a ust. 3 na ich pisemny
    wniosek, jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL
    przez te osoby.
    2. Osoby, o których mowa w ust. 1, składają umotywowany pisemny wniosek o
    nadanie numeru PESEL bezpośrednio do ministra właściwego do spraw
    administracji publicznej.
    3. Wniosek o nadanie numeru PESEL powinien zawierać następujące dane:
    1) nazwisko i imiona,
    2) nazwisko rodowe,
    3) imiona rodziców,
    4) nazwisko rodowe matki,
    5) płeć,
    6) datę i miejsce urodzenia,
    7) obywatelstwo,
    8) adres i miejsce pobytu stałego lub czasowego,
    9) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.
    4. Minister właściwy do spraw administracji publicznej może, na umotywowany
    pisemny wniosek organów, o których mowa w art. 31a ust. 4, i osób, o których
    mowa w art. 31b ust. 1, zmienić numer PESEL.
    Art. 31c. Minister właściwy do spraw administracji publicznej powiadamia o
    nadaniu numeru PESEL organy, o których mowa w art. 31a ust. 4, oraz
    wnioskodawców, o których mowa w art. 31b ust. 1.
    Rozdział 8
    Dowód osobisty
    Art. 32. (skreślony).
    orzeczenia sądów
    Art. 33. Dowodu osobistego nie wolno zatrzymywać, z wyjątkiem przypadków
    określonych w ustawie.
    Art. 34. 1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej
    Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty:
    1) od ukończenia 18 roku życia,
    2) od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie
    zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką
    się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.
    2. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od
    ukończenia 13 roku życia.
    Art. 35. (skreślony).
    Art. 36. 1. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
    2. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest
    ważny 5 lat od daty jego wydania.
    3. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest ważny na
    czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego
    z takim terminem ważności.
    Art. 36a. 1. Dowód osobisty wydaje się po uiszczeniu należnej opłaty
    stanowiącej równowartość kosztów jego wydania.
    2. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa.
    3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty za
    wydanie dowodu osobistego, tryb jej uiszczenia oraz warunki i zakres
    stosowania ulg i zwolnień od tej opłaty.
    akty wykonawcze
    Art. 37. 1. W dowodzie osobistym zamieszcza się:
    1) nazwisko i imię (imiona) oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe,
    2) datę i miejsce urodzenia,
    3) adres miejsca zameldowania na pobyt stały, a w razie jego braku -
    zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad dwa miesiące; w przypadku braku
    zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy trwający ponad dwa miesiące,
    danych o adresie nie zamieszcza się,
    4) płeć, wzrost w centymetrach i kolor oczu,
    5) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji
    Ludności (PESEL),
    6) nazwę organu wydającego, datę wydania oraz termin ważności dowodu
    osobistego.
    2. Dowód osobisty zawiera również zdjęcie i podpis jego posiadacza.
    3. Dane zawarte w dowodzie osobistym przeznaczone do odczytania maszynowego
    oraz dane zawarte w numerze ewidencyjnym, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie
    mogą obejmować innych danych osobowych niż określone w ust. 1 pkt 1-4 i 6.
    Art. 38. (skreślony).
    Art. 39. (skreślony).
    orzeczenia sądów
    Art. 40. Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w
    razie:
    1) zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym,
    2) uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności
    utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,
    3) upływu terminu ważności dowodu osobistego.
    Art. 41. (skreślony).
    Art. 42. 1. Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana
    niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy. Organ ten wydaje
    zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego
    dokumentu.
    2. W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, zgłoszonego jako
    utracony, należy niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, któremu złożono
    wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, jeżeli w miejsce zgłoszonego
    jako utracony nie został jeszcze wydany nowy dokument.
    3. W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, w miejsce którego wydano
    już nowy dowód osobisty, lub cudzego dowodu osobistego, należy niezwłocznie
    złożyć znaleziony dokument najbliższemu organowi gminy.
    Art. 43. Dowód osobisty podlega obowiązkowi zwrotu w razie:
    1) utraty obywatelstwa polskiego,
    2) zgonu posiadacza dowodu osobistego; obowiązek zwrotu dowodu osobistego
    ciąży w tym przypadku na osobach obowiązanych do zgłoszenia zgonu stosownie
    do przepisów prawa o aktach stanu cywilnego.
    Art. 44. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór dowodu
    osobistego oraz tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych,
    ich wymiany, zwrotu lub utraty.
    akty wykonawcze
    Rozdział 8a
    Prowadzenie ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów
    osobistych
    Art. 44a. 1. Ewidencję ludności prowadzi się w systemie informatycznym na
    podstawie danych osobowych zgłoszonych przy wykonywaniu obowiązku
    meldunkowego oraz zgłoszeń, o których mowa w art. 14 oraz w art. 17, w
    formie:
    1) zbiorów meldunkowych jako:
    a) zbioru danych stałych mieszkańców,
    b) zbioru danych byłych mieszkańców,
    c) zbioru danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 2
    miesiące,
    d) zbioru danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający do 2 miesięcy,
    2) zbioru danych osobowych PESEL, zwanego dalej "zbiorem PESEL", uzyskanych
    w związku z nadawaniem numeru PESEL na podstawie zbiorów meldunkowych, o
    których mowa w pkt 1 lit. a)-c).
    2. W zbiorze danych stałych mieszkańców gromadzone są następujące ich dane:
    1) nazwisko i imiona,
    2) nazwisko rodowe,
    3) nazwiska i imiona poprzednie,
    4) imiona i nazwiska rodowe rodziców,
    5) data i miejsce urodzenia,
    6) stan cywilny,
    7) numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt
    sporządził,
    8) płeć,
    9) numer PESEL,
    10) obywatelstwo,
    11) imię i nazwisko rodowe małżonka,
    12) data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie
    urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku
    małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo,
    data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego,
    który ten akt sporządził,
    13) adres i data zameldowania na pobyt stały,
    14) poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu
    zameldowania,
    15) adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące wraz z
    określeniem okresu zameldowania,
    16) tryb wymeldowania,
    17) stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego
    oraz oznaczenie wojskowej komendy uzupełnień, w której ewidencji osoba
    pozostaje, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych,
    18) seria i numer dowodu osobistego, data jego wydania i data ważności oraz
    oznaczenie organu, który go wydał,
    19) seria i numer karty stałego pobytu, data jej wydania oraz oznaczenie
    organu, który ją wydał.
    3. W zbiorze danych byłych mieszkańców gromadzone są:
    1) ich dane, o których mowa w ust. 2,
    2) data wymeldowania,
    3) data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego,
    który akt sporządził.
    4. W zbiorze danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 2
    miesiące gromadzone są:
    1) ich dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-6, 9-11, 13, 15 i 17-19,
    2) seria i numer karty czasowego pobytu, data jej wydania, data ważności
    oraz oznaczenie organu, który ją wydał.
    5. W zbiorze danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający do 2
    miesięcy gromadzone są:
    1) ich dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 5, 13, 18, 19 i w ust. 4 pkt 2,
    2) adres pobytu czasowego oraz zamierzony czas jego trwania.
    6. W zbiorach meldunkowych, o których mowa w ust. 4 i 5, zamieszcza się
    także oznaczenie dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej oraz datę przekroczenia granicy, jeżeli gromadzone
    dane dotyczą cudzoziemców.
    7. W zbiorze PESEL gromadzone są następujące dane:
[...]
    17) dotyczące obowiązku wojskowego, w tym stopień wojskowy, nazwa, seria i
    numer wojskowego dokumentu osobistego wraz z określeniem wojskowej komendy
[...]
    organu, który ją wydał, poprzednie serie i numery kart stałego pobytu oraz
    oznaczenie organu, który je wydał,
    20) seria i numer karty czasowego pobytu, data jej wydania i data ważności
    oraz oznaczenie organu, który ją wydał,
    21) nazwa organu, numer i data decyzji o zastrzeżeniu udostępnienia danych
    osobowych,
    22) data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego,
    który akt sporządził.
    Art. 44b. 1. Zbiór danych osób przebywających w obiektach, o których mowa w
    art. 13, art. 18 ust. 1 i art. 20, prowadzi się w formie książki zameldowań
    lub w systemie informatycznym.
    2. W zbiorze, o którym mowa w ust. 1, gromadzi się następujące dane osobowe:
    1) nazwisko i imię,
    2) imiona rodziców,
    3) datę i miejsce urodzenia,
    4) adres miejsca pobytu stałego,
    5) datę przybycia i zamierzony czas trwania pobytu,
    6) oznaczenie dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego
    tożsamość, a w tym numer i serię, datę jego wydania, datę ważności oraz
    oznaczenie organu, który go wydał.
    Art. 44c. 1. Organy prowadzące ewidencję ludności są obowiązane do
    bezzwłocznej aktualizacji każdej zmiany danych osobowych zawartych w
    zbiorach meldunkowych, w zbiorze PESEL oraz w ewidencji wydanych i
    utraconych dowodów osobistych.
    2. Dane do aktualizacji zbioru PESEL przekazuje się na nośniku magnetycznym
    lub w drodze teletransmisji w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego
    programu informatycznego.
    3. Wojskowi komendanci uzupełnień obowiązani są do bezzwłocznej aktualizacji
    danych dotyczących obowiązku wojskowego.
    Art. 44d. 1. Organy, o których mowa w art. 46, są obowiązane do wzajemnego
    przekazywania danych zawartych w prowadzonych przez siebie zbiorach.
    2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
    rozporządzenia, tryb przekazywania danych pomiędzy organami, o których mowa
    w art. 46, oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL organów, o których mowa
    w art. 31a ust. 4, oraz wnioskodawcy, o którym mowa w art. 31b ust. 1,
    uwzględniając potrzebę zapewnienia ochrony danych zawartych w zbiorach.
    akty wykonawcze
    Art. 44e. 1. Gminy, na podstawie danych zgłoszonych przy ubieganiu się o
    wydanie lub wymianę dowodu osobistego, prowadzą ewidencję wydanych i
    utraconych dowodów osobistych.
    2. Ewidencję, o której mowa w ust. 1, prowadzi się w formie informatycznej,
    a dane osobowe z tej ewidencji mogą być przetwarzane metodami
    informatycznymi.
    3. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, zawiera następujące dane osobowe:
    1) nazwisko i imiona,
    2) poprzednie imiona i nazwiska,
    3) nazwisko rodowe,
    4) imiona i nazwiska rodowe rodziców,
    5) datę i miejsce urodzenia,
    6) numer PESEL,
    7) wzrost,
    8) płeć,
    9) fotografię i podpis osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego,
    10) adres miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 2 miesiące,
    11) numer i serię aktualnego i poprzednich dowodów osobistych, a w tym daty
    ich wydania, daty ważności oraz oznaczenie organu, który je wydał.
    4. Minister właściwy do spraw administracji publicznej prowadzi
    ogólnokrajową ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych.
    5. Ewidencję, o której mowa w ust. 4, prowadzi się w systemie
    informatycznym, gromadząc dane określone w ust. 3.
    6. Gminy są obowiązane do przekazywania ministrowi właściwemu do spraw
    administracji publicznej danych niezbędnych do prowadzenia ewidencji, o
    której mowa w ust. 4.
    7. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
    rozporządzenia, tryb przekazywania przez gminy danych z ewidencji wydanych i
    utraconych dowodów osobistych, uwzględniając terminy i formy przekazywania
    danych.
    akty wykonawcze
    Art. 44f. Dane do ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych dowodów
    osobistych gminy przekazują bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw
    administracji publicznej w drodze teletransmisji danych w formie dokumentu
    elektronicznego z aktualnego programu informatycznego dostosowanego do
    wymogów PESEL.
    Rozdział 8b
    Udostępnianie danych osobowych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz
    ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych
    Art. 44g. 1. Organy prowadzące zbiory meldunkowe, zbiór PESEL oraz ewidencję
    wydanych i utraconych dowodów osobistych, na pisemny wniosek zainteresowanej
    osoby, są zobowiązane wydać, w formie zaświadczenia, pełny odpis
    przetworzonych danych dotyczących tej osoby.
    2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, może mieć formę wydruku z
    aktualnego programu informatycznego.
    Art. 44h. 1. Dane ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji
    wydanych i utraconych dowodów osobistych udostępnia się, o ile są one
    niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, następującym podmiotom:
    1) organom administracji publicznej, sądom, prokuraturze,
    2) (2) organom Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Wojskowym
    Służbom Informacyjnym, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa
    Wewnętrznego i Agencji Wywiadu,
    3) organom kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego.
    2. Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być udostępnione:
    1) innym państwowym i komunalnym jednostkom organizacyjnym oraz podmiotom -
    w zakresie potrzebnym dla realizowania zadań publicznych określonych w
    przepisach prawa,
    2) osobom i jednostkom organizacyjnym - jeżeli wykażą w tym interes prawny,
    3) jednostkom organizacyjnym - jeżeli po ich wykorzystaniu w celach
    badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej lub rynku, dane te
    zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli na ustalenie
    tożsamości osób, których dane dotyczą,
    4) innym osobom i podmiotom - jeżeli uwiarygodnią one interes faktyczny w
    otrzymaniu danych i za zgodą osób, których dane dotyczą.
    3. Dane ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i
    utraconych dowodów osobistych udostępnia się, z zastrzeżeniem ust. 5, na
    pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.
    4. Dane udostępnione na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 3, nie mogą
    być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku.
    5. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się na formularzu.
    6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
    rozporządzenia, wzór formularza wniosku, uwzględniając zakres danych
    objętych wnioskiem oraz cel udostępniania danych.
    7. Podmiotom, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 2 pkt 1, dane można
    udostępniać za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności
    składania pisemnego wniosku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli spełnią łącznie
    następujące warunki:
    1) posiadają urządzenia umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane
    w systemie oraz zakresu, daty i celu ich uzyskania,
    2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające
    wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania,
    3) uzyskanie danych jest uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywanych
    zadań albo prowadzonej działalności.
    8. Udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji
    wydanych i utraconych dowodów osobistych następuje:
    1) dla podmiotów, o których mowa w ust. 1 - nieodpłatnie,
    2) dla podmiotów, o których mowa w ust. 2 - odpłatnie.
    9. Opłaty pobrane za udostępnienie danych stanowią dochód budżetu państwa.
    10. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat za
    udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji
    wydanych i utraconych dowodów osobistych oraz warunki i sposób ich
    wnoszenia. Rozporządzenie powinno określać zróżnicowaną wysokość opłat w
    zależności od zakresu udostępnianych danych oraz celu i częstotliwości ich
    udostępniania w taki sposób, aby pokrywały one koszty udostępnienia tych
    danych.
    akty wykonawcze
    projekty ustaw
    Art. 44i. 1. Dane ze zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i
    utraconych dowodów osobistych udostępnia organ gminy.
    2. Dane, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do województwa udostępnia
    wojewoda.
    3. Dane ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych
    dowodów osobistych udostępnia minister właściwy do spraw administracji
    publicznej.
    4. O udostępnieniu danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych
    rozstrzyga właściwy organ w drodze decyzji administracyjnej.
    5. Organ rozpatrujący wniosek odmawia, w drodze decyzji administracyjnej,
    udostępnienia danych osobowych, jeżeli udostępnienie danych spowodowałoby
    naruszenie dóbr osobistych osoby, której dane dotyczą, lub innych osób.
    6. Od decyzji odmawiającej udostępnienia danych osobowych przysługuje
    odwołanie.
    Rozdział 9
    Właściwość organów
    Art. 45. 1. Dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy. W rozumieniu
    niniejszej ustawy organem gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
    2. Właściwość miejscową organu, o którym mowa w ust. 1, ustala się według
    miejsca pobytu stałego osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, a
    w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca pobytu stałego tej
    osoby.
    3. Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany
    w ust. 2, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy
    Śródmieście w m.st. Warszawie.
    Art. 46. 1. Ewidencja ludności jest prowadzona w systemie informatycznym
    przez:
    1) ministra właściwego do spraw administracji publicznej - w formie zbioru
    PESEL,
    2) wojewodę - w formie wojewódzkich zbiorów meldunkowych, określonych w
    art. 44a ust. 1 pkt 1 lit. a)-c),
    3) organy gminy - w formie gminnych zbiorów meldunkowych.
    2. Zbiór, o którym mowa w art. 44b, prowadzi kierownik zakładu lub osoba
    przez niego upoważniona.
    Art. 47. 1. Organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na
    podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania lub wymeldowania przez
    zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu, jak również
    innych zdarzeń objętych obowiązkiem meldunkowym.
    2. Jeżeli zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania lub
    wymeldowania rozstrzyga właściwy organ gminy.
    3. (3) Organ gminy prowadzący ewidencję ludności współpracuje z Szefem
    Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do
    realizacji jego zadań ustawowych.
    orzeczenia sądów
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 48. Organ gminy może żądać od osoby, której dotyczy obowiązek
    meldunkowy, przedstawienia w określonym terminie danych niezbędnych do
    zaktualizowania ewidencji ludności.
    Art. 49. Policja sprawuje kontrolę nad wykonywaniem obowiązków określonych w
    ustawie przez osoby podlegające zameldowaniu lub wymeldowaniu się.
    Art. 50. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej sprawuje
    zwierzchni nadzór nad wykonywaniem obowiązków określonych w ustawie.
    2. Wojewodowie sprawują nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie
    realizacji obowiązków określonych w ustawie.
    3. Wojewoda jest organem odwoławczym od orzeczeń administracyjnych wydanych
    przez organy gminy na podstawie ustawy.
    Art. 51. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w
    drodze rozporządzenia, sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych
    do zameldowania i wymeldowania, sposób prowadzenia ewidencji ludności i
    ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, wzory formularzy
    zgłoszeń meldunkowych oraz wzór wniosku o nadanie numeru PESEL,
    uwzględniając w szczególności sposób wykonywania obowiązku meldunkowego za
    osobę niepełnoletnią, przez cudzoziemca oraz osoby przebywające stale lub
    czasowo na statku morskim lub żeglugi śródlądowej albo w innych ruchomych
    pomieszczeniach mieszkalnych, potrzebę zapewnienia ochrony danych zawartych
    w ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, a
    także zakres danych zgłaszanych przy zameldowaniu i objętych wnioskiem o
    nadanie numeru PESEL oraz danych niezbędnych do ustalenia obowiązku
    wojskowego.
    2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, w porozumieniu z
    Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i
    sposób zameldowania oraz wymeldowania żołnierzy w czynnej służbie wojskowej,
    a także sposób prowadzenia ewidencji ludności w budynkach pozostających w
    zarządzie organów wojskowych, uwzględniając potrzeby wynikające z
    konieczności zapewnienia ochrony informacji niejawnych.
    3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej może w celu
    zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także zwalczania klęsk
    żywiołowych i zagrożenia bezpieczeństwa państwa wprowadzić, w drodze
    rozporządzenia, na czas określony obowiązek zameldowania się z chwilą
    przybycia do danej miejscowości oraz obowiązek zgłoszenia wyjazdu z danej
    miejscowości, uwzględniając określenie szczegółowego sposobu i terminu
    zameldowania osób oraz zakres danych, jakie powinny być zgłoszone przy
    zameldowaniu lub wymeldowaniu.
    akty wykonawcze
    Art. 52. Organy gminy wykonują zadania określone w ustawie jako zadania
    zlecone z zakresu administracji rządowej.
    Rozdział 10
    Przepisy karne
    Art. 53. (uchylony).
    Art. 54. (uchylony).
    orzeczenia sądów
    tezy z piśmiennictwa
    Art. 55. Kto:
    1) uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,
    2) zatrzymuje cudzy dowód osobisty,
    3) nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego,
    4) nie zawiadamia o znalezieniu dowodu osobistego w przypadku, o którym
    mowa w art. 42 ust. 2,
    5) nie zwraca znalezionego dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa w
    art. 42 ust. 3,
    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca(4) albo karze grzywny.
    Art. 56. Wykroczenia przeciwko obowiązkowi meldunkowemu podlegają ustawie z
    dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114, z 1981 r.
    Nr 24, poz. 124, z 1982 r. Nr 16, poz. 125, z 1983 r. Nr 6, poz. 35 i Nr 44,
    poz. 203, z 1984 r. Nr 54, poz. 275, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 23, poz.
    100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135 i Nr 41, poz. 324,
    z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 72, poz. 422 i Nr
    86, poz. 504, z 1991 r. Nr 75, poz. 332 i Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 24,
    poz. 101, z 1994 r. Nr 123, poz. 600, z 1995 r. Nr 6, poz. 29, Nr 60, poz.
    310 i Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr 60, poz. 369, Nr 85,
    poz. 539, Nr 98, poz. 602, Nr 104, poz. 661, Nr 106, poz. 677, Nr 111, poz.
    724, Nr 123, poz. 779, Nr 133, poz. 884 i Nr 141, poz. 942, z 1998 r. Nr
    113, poz. 717, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r.
    Nr 22, poz. 271, Nr 73, poz. 852, Nr 74, poz. 855 i Nr 117, poz. 1228).
    Rozdział 11
    Przepisy przejściowe i końcowe
    Art. 57. Dowody osobiste i tymczasowe zaświadczenia tożsamości wydane w
    trybie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie ustawy zachowują swą
    ważność.
    Art. 58. Ustawa nie narusza przepisów normujących pobyt osób w strefie
    nadgranicznej.
    Art. 59. Tracą moc:
    1) dekret z dnia 22 października 1951 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z
    1962 r. Nr 2, poz. 5),
    2) ustawa z dnia 14 lipca 1961 r. o ewidencji i kontroli ruchu ludności
    (Dz. U. Nr 33, poz. 164, z 1963 r. Nr 15, poz. 77, z 1967 r. Nr 44, poz. 220
    i z 1971 r. Nr 12, poz. 115).