  • 1. Data: 2004-09-22 11:31:36
    Temat: księgowanie polisy PZU
    Od: "lena" <l...@g...pl>

    Witam, mam pytanie jak zaksiegować polisę PZU na ubezpieczenie sprzętu
    komputerowego, która obejmuje okres od 01-09-2004 do 31-08-2005? Czy mogę
    dać całość w koszty tego roku, czy też podzielić to proporconalnie i dać
    część w koszty tego roku a resztę na międzyokresowe rozliczenie kosztów,
    czyli przenieść na rok następny. Rozliczam się na zasadzie memoriału i ma to
    zasadnicze znaczenie w sprawozdaniach i planach finansowych.

  • 2. Data: 2004-09-23 06:55:50
    Temat: Re: księgowanie polisy PZU
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "lena" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czyli przenieść na rok następny. Rozliczam się na zasadzie memoriału i ma
    > zasadnicze znaczenie w sprawozdaniach i planach finansowych.

    Popatrz na kwote ubezpieczenia, potem odnies to na zasade istotnosci i juz
    powinnas wiedziec, czy jednorazowo czy miesiecznie.

    Oczywiscie super prawidlowo i elegancko jest miesiecznie... Ale jezeli to
    kilkaset zlotych przy milionowych obrotach to IMO nie ma sensu...

    Pozdrawiam
    LG

  • 3. Data: 2004-09-30 06:36:58
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Oczywiscie super prawidlowo i elegancko jest miesiecznie... Ale jezeli to
    > kilkaset zlotych przy milionowych obrotach to IMO nie ma sensu...

    Rozumiem, że jest to podejscie wg ustawy o rachunkowości, bo wg ustaw
    podatkowych mogą być przesłanki (koszty pośrednie) do jednorazowego zaliczenia
    w KUP w momencie poniesienia wydatku.
    Szczegóły:
    "Gazety Prawna (14.07.2004, strona 6.).
    PODATKI DOCHODOWE. ROZLICZANIE KOSZTÓW W CZASIE
    Wydatki na usługi doradcze, ubezpieczenia i odsetki"

    Cytat:
    "Podobnie przedstawia się
    kwestia rozliczania wydatków ponoszonych przez podatnika z
    tytułu składek na ubezpieczenie majątku prowadzonego
    przedsiębiorstwa.

    Wydatki te niewątpliwie także służą zabezpieczeniu źródła
    przychodów, jakim jest przedsiębiorstwo podatnika, a tym
    samym mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w
    rozumieniu przepisów art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i art. 22 ust.
    1 u.p.d.o.f. (por. m.in. wyrok NSA z 24 września 2001 r., I
    SA/Lu 881/2000; niepublikowany; wyrok NSA z 18 maja 1999 r. I
    SA/Wr 1357/98, ONSA z 2000 r. nr 2, poz. 81). Należy mieć na
    uwadze, że wspomniane wydatki stanowią tzw. koszty pośrednie
    uzyskania przychodu, jako że nie można ich bezpośrednio
    powiązać z konkretnymi przychodami uzyskiwanymi przez
    podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    W rezultacie wydatki te - zgodnie z powszechnie akceptowanym
    poglądem - powinny być zaliczane w koszty uzyskania przychodu
    z chwilą ich faktycznego poniesienia (por. m.in. Pismo
    Ministerstwa Finansów - Podsekretarza Stanu z 26 kwietnia
    2002 r., nr PB3-8214-99/WK/02, Biuletyn Skarbowy nr 3 z 2002
    r.; pismo Ministerstwa Finansów - Dyrektora Departamentu
    Podatków Bezpośrednich z 10 czerwca 2002 r., nr
    PB3/GM-8214-127/02, Biuletyn Skarbowy nr 5 z 2002 r.)."

    Pozdrawiam,
    Karol