    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie zakupów zagranicznych
    Date: Fri, 29 Feb 2008 20:44:38 +0100

    On Thu, 28 Feb 2008, cosmita wrote:

    > ale jesli dobrze zrozumialem to pownienem normalnie wpisac ten koszt
    > bez vatu do zakupow, nastepnie wstawic dwie faktury z VAT jedna zakupu
    > usług z VAT - zakup towarow i uslug a druga sprzedaz i ewidencje VAT
    > wybrac import usług, wtedy mam koszt a podatek VAT i tak sie zeruje -

    Czekaj, jakie "dwie faktury"?
    Przy imporcie, w momencie importu, wystawiasz JEDNĄ f-rę wewnętrzną.
    VAT z niej idzie *zarówno* do należnego jak i naliczonego (terminy
    mogą się rozjechać :>).
    Jak miałeś na myśli "drugą fakturę" dlatego, że zakupiony program
    później "po prostu" odsprzedajesz, to nie mam pytań.
    Tylko żeby nie wyszło że przy samym imporcie (albo zużyciu na potrzeby
    wewnętrzne) pojawiają się dwie f-ry.

    > pozostaje pytanie co, jesli tego nie robilem do tej pory ???? w koncu
    > i tak VAT-u bym nie placil za to bo on sie zeruje...

    Nieprawda.
    Zeruje się NIEKIEDY - rozpatrz przypadek, kiedy importu dokonuje
    VATowiec który ma sprzedaż "pół na pół" (mieszaną) a kupuje
    na cele wewnętrzne.
    Przecież ma prawo odliczyć tylko *połowę* VATu.

    Już Ci napisali: "doliczenie" VATu obowiązuje wszystkich, więc jak
    US wykryje nieprawidlowość, to VAT "doliczy" (ci) i tyle.
    Ale *odliczyć* podatnik *ma prawo* (wcale nie musi!) i to tylko,
    jak ma dokumenty!
    Skoro podatnik nie ma dokumentów - to nie może.
    A skoro (pomijając ten brak) nie ujął w ewidencji, to widać nie
    chciał, przymusu nie ma :>
    Ale jak chciał *nie doliczyć* (do swojego VAT do zapłacenia), to
    już jest naruszenie prawa, więc łup go stosownym numerkiem KKS :)

    > co radzicie w tej sprawie bo sie pogubilem

    No niestety... kolejny "co radzicie".
    Ja nie mogę :]

    pzdr, Gotfryd