  • 1. Data: 2004-11-19 02:46:01
    Temat: kupno-sprzedaż-faktura VAT a podatek
    Od: "vdstudio" <v...@m...com>

    witam szanownych grupowiczów,
    oświećcie mnie, proszę.
    otóż jest firma A, która zakupuje od firmy B przedmiot w postaci
    oprogramowania.
    firma B wystawia fakturę VAT na określoną kwotę - sprawa jest niby prosta,
    ale rodzi się pytanie:
    czy od tej transakcji odprowadza się 19% podatek zawsze i wszędzie?
    dodam (to może być istotny faktor), że oprogramowanie to było amortyzowane
    przez okres kilku miesięcy (6-7 miesięcy) oraz odliczony był VAT od tego
    zakupu.

    jak to jest z tym podatkiem, skoro nie jest to transakcja na podstawie umowy
    kupna-sprzedaży.

    przepraszam za takie (głupie?) pytanie, ale mam realną zagwozdkę, a mało
    wiem na temat podatków i ogólnie pojętej księgowości.
    chciałbym po prostu wiedzieć czy jest sprawą nieuniknioną oddanie tych 19%

    co może sprzedający oraz kupujący z tym zrobić dalej: wyżej wymieniony
    podatek oraz VAT?

    z góry dziękuję za pomoc
    tomG

  • 2. Data: 2004-11-19 04:34:36
    Temat: Re: kupno-sprzedaż-faktura VAT a podatek
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Fri, 19 Nov 2004 03:46:01 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, vdstudio
    napisał(a):

> [...]
    > ale rodzi się pytanie:
    > czy od tej transakcji odprowadza się 19% podatek zawsze i wszędzie?

    O jakie 19% podatku Ci chodzi i w której firmie A czy B ?

    > jak to jest z tym podatkiem, skoro nie jest to transakcja na podstawie umowy
    > kupna-sprzedaży.

    A niby jaka to jest transakcji - program dostarczono, fakturę vystawiono,
    domniemywam że zapłacono - typowa transakcja kupna sprzedaży.

    > przepraszam za takie (głupie?) pytanie, ale mam realną zagwozdkę, a mało
    > wiem na temat podatków i ogólnie pojętej księgowości.
    > chciałbym po prostu wiedzieć czy jest sprawą nieuniknioną oddanie tych 19%

    Coś niejasno piszesz - w opisanej sytuacji :
    A - odlicza VAT i zalicza program do kosztów ( bezpośrednio lub jako
    umorzenie WNiP - zależy od wartości )

    B - płaci VAT do US, płaci podatek od osiągniętego dochodu - w jakiej
    formie - zależy jak się z US rozlicza.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-11-19 08:00:32
    Od: "vdstudio" <v...@m...com>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@U...pl> napisał w wiadomości

    > O jakie 19% podatku Ci chodzi i w której firmie A czy B ?

    B (dochodowy)

    > B - płaci VAT do US, płaci podatek od osiągniętego dochodu - w jakiej
    > formie - zależy jak się z US rozlicza.

    czyli wynika z tego, że jednak płaci, ale...

    ...czy płacić musi?

    > (...) zależy jak się z US rozlicza.

    KPiR, liniowy (o ile wiem)

    dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    tomG

  • 4. Data: 2004-11-19 09:02:30
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Fri, 19 Nov 2004 09:00:32 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, vdstudio
    napisał(a):

    > Użytkownik "Mieczysław" <m...@U...pl> napisał w wiadomości

    > B (dochodowy)

    > czyli wynika z tego, że jednak płaci, ale...
    >
    > ...czy płacić musi?

    Każdy musi płacić podatki.
    Jeżeli chodzi o VAT - to płaci różnicę między VAT-em naliczonym a należnym.
    Jeżeli chodzi o dochodowy - to nie płaci jak nie ma *dochodu*.

    Ale to są pytania "przedszkolne" z zakresu prowadzenia DG.
    Przy takiej wiedzy o rozliczniu DG nie wróżę nic dobrego - obym się mylił.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2004-11-19 19:43:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Nov 2004, vdstudio wrote:

    >+ witam szanownych grupowiczów,
    >+ oświećcie mnie, proszę.
    >+ otóż jest firma A, która zakupuje od firmy B przedmiot w postaci
    >+ oprogramowania.

    A, pewnie coś o co na .prawo kilkanaście tysięcy postów już było
    - celem ustalenia czy chodzi o "egzemplarz" czy "licencję" :)
    Ale dla nas mało istotne.

    >+ firma B wystawia fakturę VAT na określoną kwotę - sprawa jest niby prosta,
    >+ ale rodzi się pytanie:
    >+ czy od tej transakcji odprowadza się 19% podatek zawsze i wszędzie?

    Nie.
    Pierwsze słyszę żeby przychody z tytułu sprzedaży praw majątkowych
    ("w tym praw autorskich") były opodatkowane RYCZAŁTEM o skali
    19% :] i to bez rozliczania kosztów - a rozumiem iż chodzi
    o opodatkowanie EFEKTYWNE ?
    To jest przecież NORMALNY PRZYCHÓD - jak ktoś rozlicza się "wg
    skali" to może mu wyjść od straty do +40%, zależnie od rozliczenia
    niezamortyzowanej częsci...
    19% to wyjdzie bez uwzględniania rozliczenia kosztów na CIT i PIT-5L...

    >+ dodam (to może być istotny faktor), że oprogramowanie to było amortyzowane
    >+ przez okres kilku miesięcy (6-7 miesięcy) oraz odliczony był VAT od tego
    >+ zakupu.

    No to w ustawie jest przepis jak skorygować koszty, nie ? :)

    >+ jak to jest z tym podatkiem, skoro nie jest to transakcja na podstawie umowy
    >+ kupna-sprzedaży.

    ...a przepraszam bardzo, na podstawie CZEGO w takim razie ??
    "Sprzedaż praw majątkowych" to też sprzedaż :]

    >+ chciałbym po prostu wiedzieć czy jest sprawą nieuniknioną oddanie tych 19%

    ...no przecież zostało zaliczone w koszty (amortyzacją) i tę część (o ile
    stała się "nadwyżką przychodu" przy sprzedaży) trzeba "oddać"...

    >+ co może sprzedający oraz kupujący z tym zrobić dalej: wyżej wymieniony
    >+ podatek oraz VAT?

    ...ale trudno pytanie zrozumieć :[
    To jest NORMALNA SPRZEDAŻ !
    Jako że jest to ST - to KUP do rozliczenia.
    A jeśli VAT byłby rozliczany proporcją - to ew. VAT do korekty...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-11-20 03:06:33
    Od: "vdstudio" <v...@m...com>

> [...]
    >
    > Ale to są pytania "przedszkolne" z zakresu prowadzenia DG.
    > Przy takiej wiedzy o rozliczniu DG nie wróżę nic dobrego - obym się mylił.

    spokojnie, to i tak przejdzie przez księgowość. Natomiast ja rzeczywiście
    (jak napisałem wcześniej) daleki jestem od biegłości w tej dziedzinie, co
    nie przeskadza mi być biegłym w innych, w których jestem specjalistą. W
    zasadzie stawiam pierwsze kroki na gruncie DG więc pewne przepisy nie są dla
    mnie wystarczająco jednoznaczne i przejrzyste - tym zresztą zajmą się
    profesjonaliści z biura rachunkowego (na szczęście :-)
    Po prostu stoję w przededniu dokonania takiego zakupu i taka rozkminka mnie
    chwyciła.

    Zapomnijmy o sprawie (niech się tym zajmie księgowość).
    Przepraszam za zaśmiecanie grupy pytaniami z pozycji raczkującej hehe

    i dziękuję
    tomG

  • 7. Data: 2004-11-20 03:24:22
    Od: "vdstudio" <v...@m...com>

    > A, pewnie coś o co na .prawo kilkanaście tysięcy postów już było
    > - celem ustalenia czy chodzi o "egzemplarz" czy "licencję" :)
    > Ale dla nas mało istotne.

    dla tej sprawy również. O tym rozstrzyga inna procedura (wynikająca z
    licencji właśnie) - i tu niejednoznaczności żadnych nie widzę. I szczerze
    mówiąc nie rozumiem z czym ludzie mają taki problem, jeśli chodzi o
    oprogramowanie. Nie rozumiem na takiej samej zasadzie pewnie jak większość z
    tych, którzy nie rozumieją moich rozterek na zadany temat. Cóż, tak jest
    skonstruowany ten świat, gdzie coraz trudniej być wszechwiedzącym, a wręcz
    niemożliwe (na pewno niemożliwe!).

    dziękuję za zainteresowanie moim "problemem". Sprawę przekażę specjalistom,
    moje wynurzenie bylo głupstwem - przyznaję.

    pozdrawiam
    tomG

  • 8. Data: 2004-11-20 08:56:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Nov 2004, vdstudio wrote:
    [...]
    >+ > - celem ustalenia czy chodzi o "egzemplarz" czy "licencję" :)
    >+ > Ale dla nas mało istotne.
    >+
    >+ dla tej sprawy również.

    To miałem na myśli :) - inaczej nie byłoby "nas" (bo jaki inny
    wspólny interes mogliśmy mieć w TYM poście ? :)).

    Trochę (dużo :]) OT:

> [...]
    >+ licencji właśnie) - i tu niejednoznaczności żadnych nie widzę. I szczerze
    >+ mówiąc nie rozumiem z czym ludzie mają taki problem, jeśli chodzi o

    No dość proste: czy taki "typowy problem sprzedawny na sztuki" to
    jest coś do czego ma się "tylko prawo korzystanie zwane licencją",
    a jeśli tak - to czy istnieje jakikolwiek element prawny pozwajalący
    uznać że to nie jest "egzemplarz" w rozumieniu ustawy o prawach
    autorskich (to "egzemplarza" dotyczy właśnie "prawo do korzystania
    bez rozporządzania prawami majątkowymi")

    Jeśli odpowiedź brzmi "tak nie" - to nie ma "procedury wynikającej
    z licencji" bo z prawa autorskiego wynika ustawowe prawo zbycia.

    Tak samo jak z prawa cywilnego wynika ustawowe prawo zastawu dla
    wynajmujacego czy ustawowe prawo do rozwiązania umowy zlecenia
    z ważnych powodów - choćby na uszach stanąć to nie można umownie
    wyłączyć owych ustawowych praw.

    Do rozpatrzenia art.50.2 art.52, art.53 (wykluczający że może
    chodzić o inną umowę, skoro na np. Office nie mam "umowy pisemnej" :)
    oraz kluczowy art. 51.3 określający że "wprowadzenie do obrotu
    wyczerpuje prawo do zezwalania z wyjątkiem najmu i użyczenia")
    oraz sprzeczne z powyższym zapisem zapisy w LICENSE.TXT... :]
    Wymienione artykuły NIE SĄ wymienione w art. 77 jakoby miały
    nie dotyczyć ROWNIEŻ programów komputerowych. Czyli ich dotyczą.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)