    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: likwidacja DG - kilka pytań
    Date: Fri, 16 Jan 2004 22:47:52 +0100

    On Wed, 14 Jan 2004, karol wrote:
    [...]
    >+ posiadam na magazynie kilka rzeczy które nie zostały sprzedane. I tu moje
    >+ następne pytanie, czy mogę sprzedać pozostałe na magazynie części inne
    >+ firmie, po kosztach niższych od zakupu (promocja likwidacyjna :) ?

    Zdaje się że jest to powszechna (?) praktyka: uzasadnienie jest.
    Przeczytaj co w ustawie i rozporządzeniu zapisano o likwidacji:
    jest tam jakiś czas przez który możesz po zamknięciu i rozliczeniu
    VAT sprzedać towar "w wartości brutto" (tj. z już rozliczonym
    i odprowadzonym VATem) - jak rozumiem nie uznaje się tego za
    "nielegalne prowadzenie DG" :) a tylko za "koniec zamykania" !

    >+ Posiadam też wyposażenie firmy (komputer, monitor, drukarka, trochę złomu
    >+ itp.). Czy to również mogę sprzedać ?

    Oczywiście.
    Rozróżnij:
    - towary handlowe
    - wyposażenie
    - środki trwałe i WNiP
    ... bo księguje się i rozlicza INACZEJ poszczególne "typy majątku" !

    >+ Co zrobić z pozostałością (złom)
    >+ którego nikt nie kupi (np. stary 14" monitor o wartości ok 20 zł.), czy mogę
    >+ go zezłomować ?

    IMHO błąd - a polega on na tym że należało zezłomowa wtedy kiedy
    "utracił wartość użytkową", czyli kwartał temu ;)
    Ale... w sumie...

    >+ Wiem, że przy likwidacji konieczny jest spis likwidacyjny w który wpisuje
    >+ się "majątek" firmy który pozostał. Jak taki spis wygląda (być może
    >+ dysponuje ktoś wzorem takiego dokumentu). Co z Vatem przedmitów widniejących
    >+ na tym spisie. Z tego co rozumiem spis wykaże jakąś wartość przedmiotów
    >+ netto + VAT.

    Do wyznaczenia VATu używasz "ceny rynkowej".
    Oczywiście zaraz mnie splonkujesz że nie o to pytałeś, ale co mi tam ;>

    >+ VAT, wliczam do deklaracji miesięcznej , a wartość netto uznaję jako dochód
    >+ w danym miesiącu ?

    Nie. Er...tak. Nie, inaczej !!
    - VAT osobno i jak wyżej (od "wartości rynkowej")
    - wyposażenie i towary handlowe - przejrzyj archiwum, było niedawno
    a nadto poczytaj w ustawie: liczy się mądrą "proporcję udziału
    dochodu w przychodzie", wartość remanentu mnoży przez toto i od
    10% z wyniku płaci się podatek.
    A poczytać trzeba, bo nie pamiętam jak tam rozlicza się te
    towary które "zostały zremanentowane" i później się je sprzeda :)

    >+ Czy muszę zawiadamiać US o planowanym zakończeniu działalnosci ?

    To już wiesz ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)