  • 1. Data: 2010-08-13 17:51:10
    Temat: limit 60% vat przy leasingu auta - pytanie
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    czy przejmując leasing, także mam prawo do odliczenia 60% vatu w cenie
    samochodu ?

    - jeśli tak, to czy naruszyłbym przepisy podatkowe, leasingując auto bez
    kratki (wpłata wstępna to prawie 6 tys vat) w spółce z o.o. w której
    jestem jedynym udziałowcem, a następnie przejąłbym leasing jako osoba
    fizyczna (dg) i ponownie korzystał z odliczeń vat w ratach leasingowych
    do pułapu 6 tys vat ?

  • 2. Data: 2010-08-13 19:55:15
    Temat: Re: limit 60% vat przy leasingu auta - pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Aug 2010, news wrote:

> [...]
    > i ponownie korzystał z odliczeń vat w ratach leasingowych do pułapu 6 tys vat

    Tak sobie czytam i myślę nad sposobem udokumentowania zapisu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    art. 86
    [...]
    7. W przypadku [...] umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy
    o podobnym charakterze [...]
    [...]
    Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których
    mowa w zdaniu pierwszym, dotyczšca jednego samochodu lub pojazdu,
    nie może jednak przekroczyć kwoty 6 000 zł.
    ---

    Mi wychodzi że ustawodawca ustanowił bezwzględne ograniczenie
    przedmiotowe i w razie "przekazywania" umowy strony muszą
    sobie "przekazać" również informację i prawo do odliczenia
    (razem z limitem do wykorzystania).

    Coś przemawia przeciw?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-08-14 14:10:34
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    news pisze:
> [...]
    > jestem jedynym udziałowcem, a następnie przejąłbym leasing jako osoba
    > fizyczna (dg) i ponownie korzystał z odliczeń vat w ratach leasingowych

    Mam też drugie pytanie związane z tym nieszczęsnym limitem - jeśli
    odliczenie 6000 pln wypadnie mi na etapie opłaty wstępnej, to co się
    dalej dzieje z vat-em przy kolejnych ratach leasingowych, którego już
    nie mogę odliczyć - czy w takiej sytuacji w kpir uwzględniam kwotę
    brutto raty leasingowej ?

  • 4. Data: 2010-08-18 15:14:04
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > przedmiotowe i w razie "przekazywania" umowy strony muszą
    > sobie "przekazać" również informację i prawo do odliczenia

    I jak w końcu jest ? Na mój rozum, ograniczenie przedmiotowe jest ale w
    stosunku do podatnika korzystającego z "umowy najmu, dzierżawy, leasingu
    lub innej umowy o podobnym charakterze"

    Czy w takim razie gdziekolwiek w przepisach stoi obowiązek przekazania
    informacji o wykorzystanym limicie, w przypadku przekazania umowy leasingu ?

  • 5. Data: 2010-08-19 22:38:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Aug 2010, news wrote:

    > I jak w końcu jest ?

    Ja nie wiem :)

    > Czy w takim razie gdziekolwiek w przepisach stoi obowiązek przekazania
    > informacji o wykorzystanym limicie, w przypadku przekazania umowy leasingu ?

    W przepisach również nie "stoi" jak ma być zorganizowana np. płatność
    za usługę czy przekazanie informacji o ubezpieczeniu OC samochodu
    (w szczególności o tym, czy było tylko jedno :P - przypadek z "wtopionym"
    przez sprzedającego podwójnym OC kiedyś był na .prawo).
    Jeśli przepis reguluje uprawnienie lub zobowiązanie, a nie
    reguluje formy, to formę strona "mająca interes" sama musi ustalić.
    Domniemywanie że stan jest "jakiś" robi się na własne ryzyko.

    O ile *być może* z czegoś da się wywieść prawo do "wielokrotnego
    limitu" (mi tak nie wychodzi na pierwszy rzut oka, ale jak piszę
    - nie wiem), to nie z tego, że nie ma przepisu regulującego jak
    przekazać tę informację między podatnikami!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-08-20 07:27:01
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 13-08-2010 19:51, news pisze:
> [...]
    > jestem jedynym udziałowcem, a następnie przejąłbym leasing jako osoba
    > fizyczna (dg) i ponownie korzystał z odliczeń vat w ratach leasingowych

    Moze cos rozjasni, moze nie...

    https://www.podatki.biz/interpretacje/0123341.txt

    IP-PP2-443-1012/08-2/MS
    2008.09.19
    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

    Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
    Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz §
    7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie
    upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.
    U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
    działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko
    Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008r. (data
    wpływu 26 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów
    prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie
    leasingu samochodu - jest prawidłowe

    UZASADNIENIE

    W dniu 26 czerwca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej
    interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie
    dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie leasingu samochodu.

    W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

    W dniu 01.03.2007 r firma Y Sp. z o.o. w W ul. Ks. I. S jako Finansujący
    zawarła umowę leasingu na samochód osobowy marki B z firmą A Sp. z o.o.
    zwanym w umowie jako korzystający. Umowa leasingu została zawarta na 4
    lata (48 rat.) Y L jako Finansujący wystawia w każdym miesiącu fakturę
    na kolejną ratę leasingową. W ciągu 2007 r korzystający A Sp. z o.o.
    odliczył całą kwotę podatku naliczonego w wysokości przysługującego
    limitu 60% 6000,- zł, zgodnie z art. 86 ust. 7. Od dnia 08.05.2008 r. na
    podstawie aneksu nr 1 do tejże umowy leasingowej firma X Sp. z o.o.
    przejęła ten samochód osobowy i stała się stroną jako korzystający z
    leasingu. Od czerwca 2008 r. Y L wystawia na Wnioskodawcę faktury za
    kolejne raty leasingowe.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania:

    Czy firma X Sp. z o.o. ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o
    kwotę podatku naliczonego od faktur VAT wystawianych przez Y L Sp. z
    o.o. w W za kolejne raty leasingowe aż do odliczenia kwoty 6000,- zł. ?

    Zdaniem wnioskodawcy: wątpliwość dotyczy faktu, że kwota 6000 zł. od
    leasingu samochodu osobowego została już odliczona przez poprzedniego
    korzystającego z tego samochodu. Wprawdzie jesteśmy nowym podatnikiem,
    nowym korzystającym z tego pojazdu w naszym zakładzie będą to nowe
    odliczenia podatku naliczonego, to w wątpliwość wprowadza nas drugie
    zdanie art. 86 ust. 7, że suma kwot w całym okresie użytkowania
    samochodów dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak
    przekroczyć kwoty 6000 zł.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w
    sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za
    prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od
    towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o
    VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania
    czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15,
    przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17
    i 19 oraz art. 124.

    Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w
    fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług
    (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT).

    Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku
    usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy
    samochodowe, o których mowa w art. 86 ust. 3, na podstawie umowy najmu,
    dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę
    podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu
    (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy,
    udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania
    samochodów i pojazdów, o których mowa wyżej, dotycząca jednego samochodu
    lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6000zł.

    Umowa cesji, która dla nowego leasingobiorcy przejmującego określoną w
    umowie liczbę rat leasingowych do spłaty, jest umową cywilnoprawną, nie
    rodzi przejęcia prawa i obowiązków dotychczasowego leasingobiorcy na
    gruncie prawa podatkowego. Umową cywilnoprawną nie można przenieść
    uprawnień (przywilejów) podatkowych. Ich sukcesję regulują przepisy
    Działu III Rozdziału 14 w art. 93-94 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -
    Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zgodnie z
    normą prawa, tylko we wskazanych sytuacjach może nastąpić przejęcie praw
    i obowiązków na gruncie prawa podatkowego. Jednakże w przytoczonych
    przepisach nie ma uregulowania, które by normowało cesję umowy leasingu.

    W związku z tym, że podatnik nie stał się sukcesorem praw i obowiązków
    podatkowych wynikających z umowy leasingu, nie jest związany limitem
    odliczenia podatku od towarów i usług obowiązującym poprzedniego
    leasingobiorcę.

    Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik w
    maju 2008r. zawarł umowę cesji leasingu operacyjnego, której przedmiotem
    był samochód osobowy. Pierwszy leasingobiorca zawarł przedmiotową umowę
    leasingu w marcu 2007r. i dokonywał odliczeń podatku naliczonego w
    wysokości 60%.

    W analizowanej sytuacji, pojazd będący przedmiotem leasingu nie zmienia
    się, zmienia się leasingobiorca, co powoduje, że przepis art. 86 ust. 7
    ustawy znajdzie ponownie zastosowanie. Oznacza to, że kolejny
    leasingobiorca również ma prawo do odliczenia 60% kwoty podatku
    naliczonego z kolejno otrzymanych faktur dokumentujących opłaty
    leasingowe, aż do osiągnięcia limitu odliczeń w wysokości 6.000 zł.
    Warunkiem prawa do odliczenia podatku naliczonego w takiej wysokości
    jest związek zakupu wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną

    Reasumując, należy stwierdzić, iż podatnikowi, który użytkuje samochód
    osobowy na podstawie umowy leasingu, niezależnie od tego czy jest
    pierwszym użytkownikiem tego samochodu czy też którymś w kolejności,
    przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego, przy czym kwota podatku naliczonego stanowi 60% kwoty
    podatku naliczonego od raty lub innych płatności związanych z zawartą
    umową, o ile wynikają one z tej umowy i udokumentowane są fakturą. Suma
    tych kwot w całym okresie użytkowania przedmiotowego samochodu przez
    Podatnika nie może przekroczyć kwoty 6.000 zł z zastrzeżeniem, że
    przedmiotowy samochód jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej
    i nie zostały spełnione przesłanki wyłączające odliczenie określone w
    art. 88 ustawy o VAT.

    Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż
    analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach
    określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
    podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z
    którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny
    wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną
    interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
    W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny
    prawnej umów zawieranych przez Spółkę dotyczących leasingu samochodów
    osobowych.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia
    przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego
    obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie
    faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego
    - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą
    interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z
    prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
    Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na
    piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w
    którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu -
    do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia
    2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr
    153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach -
    art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia
    odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli
    organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu
    dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub
    bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres:
    Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku
    ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    --
    Adam