    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: mandat karny - zakonczenie
    Date: Thu, 10 Sep 2009 16:06:16 +0200

    On Thu, 10 Sep 2009, Liwiusz wrote:

    > A można zgłosić rachunek bez umowy? Na przykład, jeśli umowa pisemna
    > przyjdzie o 2 tygodniach?

    IMO tak.
    Z "obowiązku" NIP wynika obowiązek zgłoszenia rachunku, czyli podania
    jego danych[1]. Żądanie umowy wynika z "nieprzewidzianych komplikacji" :P
    które wynikły przy oszustwach podatkowych, ale o ile wiem, wynika
    bardziej z wewnętrznych okólników, a nie prawa publicznego.
    Oczywiście US może się opierać że bez umowy nie przyjmie itede, ale
    to inna sprawa :D

    [1] oczywiście z zastrzeżeniem wątpliwości co do istnienia obowiązku
    zgłaszania r-ku bankowego przez osoby ficzyne *w ogóle*.
    IMO ustawodawca w ustawie o NIP popełnił gruby błąd, nie regulując
    przepisu w oparciu o "rachunek wykorzystywany lub planowany do
    wykorzystania w DG" ("rachunek wykorzystywany" jest m.in. ukreślony
    w ustawie o podatku dochodowym), przez co *NIE MA* jasnego kryterium
    KTÓRY rachunek i KIEDY należy zgłosić!

    To, że ew. rozpoczęcie rachunku *osobistego* do celów DG, czyli
    przyjmowania przychodów (niech będzie, że wymaga umyślności, czyli
    podania tego rachunku kontrahentom *celem* wpłacania należności
    gospodarczych) spowoduje konieczność doliczenia odsetek z niego
    do przychodów DG raczej wątpliwosci nie wzbudza (po przeczytaniu
    UoPDoOF).
    Ale - z okazji braku *jakiegokolwiek* kryterium w ustawie o NIP
    - pojawia się pytanie, czy, dlaczego i kiedy miałby on być
    ujawniony na NIP-1?
    A jeśli tak, to ponieważ *wg ustawy o NIP* jedynym kryterium jest
    "rachunek bankowy osoby fizycznej", to nie ma siły - mamy w Polsce
    kilkaset tysięcy przestępców, którzy nie zgłosili "rachunków
    bankowych osób fizycznych" na NIP-1 (rachunków osobistych, ale
    przypominam - *NIE WIDZĘ INNEGO KRYTERIUM, niż sam fakt "mania
    rachunku"!).

    pzdr, Gotfryd