  • 1. Data: 2004-11-06 23:09:42
    Temat: mieszkanie i zwolnienie z podatku przez uplywem 5 lat
    Od: "Miki" <r...@o...pl>

    Witam,
    W 2000 roku stalem sie wlascicielem mieszkania komunalnego jako
    spatkobierca (pozostali spatkobiercy przekazali mi swoje "czesci"
    mieszkania w darowiznie).
    Warunkiem zwolnienia od oplaty podatku z tego tytulu jest zamieszkanie w
    lokalu przez okres minimum pieciu lat (o ile sie nie myle, z zaokragleniem
    do pelnego roku kalendarzowego), czyli w moim przypadku do konca 2005 r.
    Moje pytania sa nastepujace, czy kupujac nowe mieszkanie a sprzedajac
    stare przed uplywem tego okresu moge liczyc na zwolnienie z oplaty
    zaleglego podatku? Czy jest to dobra wola Urzedu Skarbowego czy nalezy mi
    sie takie zwolnienie niejako ustawowo? Jakie czynnosci musze podjac w tej
    sprawie?
    Czy moge najpierw kupic nowe mieszkanie a nastepnie sprzedac to bedace
    darowizna? Jesli tak to ile mam na to czasu?

    Pozdrawiam,

    --
    Rafal r...@o...pl GG#151592
    Autograph Cards of Formula 1 Drivers http://signatures.formula1.pl

  • 2. Data: 2004-11-07 14:01:33
    Od: "Slayer" <s...@m...bejbe>

    Użytkownik "Miki" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Moje pytania sa nastepujace, czy kupujac nowe mieszkanie a sprzedajac
    > stare przed uplywem tego okresu moge liczyc na zwolnienie z oplaty
    > zaleglego podatku?

    odwrotnie, najpierw sprzedać, a następnie do 0,5 roku kupić

    Czy jest to dobra wola Urzedu Skarbowego czy nalezy mi
    > sie takie zwolnienie niejako ustawowo? Jakie czynnosci musze podjac w tej
    > sprawie?

    wszystko jest ustawowo.... z tym że w tym przypadku należy po sprzedaży
    wystosować do US pismo w którym jakoś musisz umotywować konieczność zmany
    warunków mieszkaniowych

    > Czy moge najpierw kupic nowe mieszkanie a nastepnie sprzedac to bedace
    > darowizna?

    nie!

  • 3. Data: 2004-11-07 18:22:22
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    "Slayer" <s...@m...bejbe> wrote in message

    > odwrotnie, najpierw sprzedać, a następnie do 0,5 roku kupić

    Zakup do dwoch lat...

    Pol roku to na samochody (Art. 10 ust. 1 pkt. 8 lit. d), na dodatek
    samochody rozliczasz na zasadach ogolnych, a mieszkania na ryczalcie 10%.

    Polecam lekture Art. 21 ust. 1 pkt. 32 Ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych.

> [...]
    > wszystko jest ustawowo.... z tym że w tym przypadku należy po sprzedaży
    > wystosować do US pismo w którym jakoś musisz umotywować konieczność zmany

    Wypelniasz PIT-23, a w pismie deklarujesz, ze w ciagu 2 lat kupisz za te
    pieniadze nowe mieszkanie.
    Nic nie musisz motywowac.

    > nie!

    Jezeli chcesz uniknac podatku to nie... Natomiast z darowanymi
    mieszkaniami... Hmmm...

    Slayer, wybacz ale nie popisales sie zupelnie:

    Art. 21 ust. 1 pkt. 32 lit. d

    Tak wiec Miki podatek Cie nie dotyczy.

    Pozdrawiam i powodzenia w kupowaniu mieszkania.
    LG

  • 4. Data: 2004-11-07 18:45:38
    Od: "Slayer" <s...@m...bejbe>

    Użytkownik "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zakup do dwoch lat...

    hehe, ;-) byc może masz racje bo zapodaje z pamięci a jest troszkę tych
    przepisów...;-) a w dodatku mam dzisiaj 2 urodziny mojej córeczki i siłą
    rzeczy... hmmm
    ale z tego co pamiętam to zakup do 2 lat w przypadku jeżeli sprzedajesz to
    co kupiłeś, a nie otrzymałes w drodze spadku/darowizny, bo tutaj chodzi o
    art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn... czyli o zapłatę
    wstrzymanego na okres 5 lat podatku od spadku..

    proszę o komentarz...;-P

  • 5. Data: 2004-11-08 07:22:00
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    Łukasz Góralczyk <l...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Oznacza to, ze Miki'ego czeka podatek + odsetki... Jezeli nalezal do I
    > grupy, to moze nie bedzie to kosmiczna kwota, gorzej jezeli do II lub III.

    jeżeli juz podatek go czeka to i tak bez odsetek, od darowizn\spadków odsetek
    nie ma...

    > Teraz juz chyba wyczerpalismy temat?

    art 16 ust 7 ustawy o podatku od spadkow i darowizn, jeżeli po sprzedaży
    zakup do 0,5 roku to nie traci ulgi i nie placi wstrzymanego podatku

    > Coz, smierci i podatkow nie unikniesz:)

    w tym przypadku podatków unikniesz..;-)

    > Mam nadzieje, ze urodziny sie udaly.

    oj tak, dziękuję

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-11-08 08:52:41
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Slayer" <s...@m...bejbe> napisał w wiadomości

> [...]
    > art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn... czyli o zapłatę
    > wstrzymanego na okres 5 lat podatku od spadku..

    A to sie zgadza... Wtedy pisanie pism z wyjasnieniami jak najbardziej na
    miejscu.
    Eeeh, i wychodzi na to, ze ja tez kula w plot trafilem i jeszcze Ci wmawiam,
    ze sie nie popisales.

    Pozdrawiam
    LG

  • 7. Data: 2004-11-08 12:16:18
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    III.

    > jeżeli juz podatek go czeka to i tak bez odsetek, od darowizn\spadków
    odsetek
    > nie ma...
    A mozesz przyblizyc przepis - mam tu "pewne" luki w wiedzy.

    Napisal, ze mieszkanie ma od 2000r. wiec bedzie lzejszy o kilka zlotych:-(

    Pozdrawiam
    LG

  • 8. Data: 2004-11-08 13:06:48
    Od: "Miki" <r...@o...pl>

    Wielkie dzieki wszystkim za wyjasnienia.

  • 9. Data: 2004-11-08 13:35:44
    Od: "Slayer" <s...@m...bejbe>

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > odsetek
    > A mozesz przyblizyc przepis - mam tu "pewne" luki w wiedzy.

    moment powstania obowiązku podatkowego to moment wymierzenia podatku przez
    US

    > Napisal, ze mieszkanie ma od 2000r. wiec bedzie lzejszy o kilka zlotych:-(

    nie będzie, ulga zostanie przeniesiona na to co kupi. ;-)

  • 10. Data: 2004-11-08 15:11:34
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > Wielkie dzieki wszystkim za wyjasnienia.
    Powiedz potem jak sie skonczylo, takie wyjasnienia tez sie przydaja.

    LG