  • 1. Data: 2005-09-14 06:46:56
    Temat: najem
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    znany jest temat uzyczenia nieruchomości przez wspólnika spółki cywilnej
    spółce i o obowiązku doszacowywania przychodów z tego tytułu zarówno osobie
    wynajmującej, jak i wspólnikom.
    no i powstaje ból, jesli ktoś np w ciągu ostatnich 5 lat nie oszacowywał
    takiego przychodu.....
    z punktu widzenia kodeksu cywilnego możnaby zawrzeć umowę najmu z datą
    wsteczną i określić np, że termin płatności przypada po każdym 5 letnim
    okresie (jesli ktoś chciałby naprawić błąd) i np. właśnie w 2005 roku na
    koniec roku ująć to w stosowanych ewidencjach i odpowiednio opodatkować. Czy
    jednak takie postępowanie jest dopuszczalne z punktu widzenia prawa
    podatkowego?
    i jeszcze jedno - czy jesli przy umowie najmu określę czynsz w wysokości 100
    zł miesięcznie zamiast wartości rynkowej 1000 zł to ktoś będzie mi to
    doszacowywał? bo w końcu istnieje coś w rodzaju swobody umów, więc....?

    pozdrawiam
    monika

  • 2. Data: 2005-09-14 07:48:25
    Temat: Re: najem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Sep 2005, Kalina wrote:

    > i jeszcze jedno - czy jesli przy umowie najmu określę czynsz w wysokości 100
    > zł miesięcznie zamiast wartości rynkowej 1000 zł to ktoś będzie mi to
    > doszacowywał? bo w końcu istnieje coś w rodzaju swobody umów, więc....?

    Do tego problemu zapodam ci cytaty:
    +++
    2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub
    budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby
    w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
    2b. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika
    jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad
    określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
    Art. 25.
    1. Jeżeli:
    - i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone
    warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą
    niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów
    albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać,
    gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu
    oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków
    wynikających z tych powiązań.
    2. Dochody, o których mowa w ust. 1, określa się, w drodze
    oszacowania, stosując następujące metody:
    [...lista...]
    4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio, gdy:
    1) podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio
    w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo
    posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego,
    albo
    [...]
    5. Przepisy ust. 4 stosuje się również do powiązań o charakterze
    rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych
    pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych
    podmiotach funkcje zarządzające [...]
    ---

    IMHO US może zastosować którąś z metod "wyceny".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-14 11:25:51
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

> [...]
    > podmiotach funkcje zarządzające [...]
    > ---
    >
    > IMHO US może zastosować którąś z metod "wyceny".

    Jasne.....

    w takim razie po prostu trzba ustalac wartość zbliżoną do rynkowi i już

    dzięki i pozdrawiam
    monika