eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkinajpierw interpretacja potem czynny żal? › Re: najpierw interpretacja potem czynny żal?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.uni-stuttgart.de!news.stw-bonn.de!newsreader4.netcolo
    gne.de!news.netcologne.de!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.n
    eostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.ne
    ostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 1 Aug 2011 10:58:15 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: najpierw interpretacja potem czynny żal?
    In-Reply-To: <1f6lccnvfregk$.mjl664v1fty4.dlg@40tude.net>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1108011038520.3652@quad>
    References: <1f6lccnvfregk$.mjl664v1fty4.dlg@40tude.net>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 79
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1312189104 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 3489 83.15.167.123:62040
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:232242
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 29 Jul 2011, Leszek wrote:

    > Witam,
    >
    > Czy z instytucji czynnego żalu można skorzystać PO uzyskaniu
    > indywidualnej interpretacji dot. danego problemu? Bo czytam tu
    > i ówdzie, że z czynny żal jest bezskuteczny np.:
    > "po kontakcie z organami podatkowymi. Nie można zapytać się organu
    > podatkowego o grożące sankcje za w dane wykroczenie/przestępstwo i dopiero
    > następnie złożyć czynny żal".

    Po pierwsze, podaj źródło.
    Po drugie, określ ściślej formę/treść tego co nazywasz "pytaniem".

    > Albo też: "w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną
    > wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia
    > skarbowego".
    >
    > Czyli jeżeli poproszę o interpretację, to US będzie miał udok. wiadomość -
    > bo otrzyma kopię odpowiedzi na interpretację, w której będzie opisany mój
    > stan faktyczny.

    Z p. widzenia interesującej nas procedury, procedury można ogólnie
    podzielić na dwie części: te, w których istotna jest *forma*,
    przykładem jest wystawienie weksla albo faktury, oraz takie
    w których istotna jest wyłącznie *treść*, zgodnie z art.65 Kodeksu
    Cywilnego (i nie pisać mi że KC nie obowiązuje w administracji,
    bo to byłaby nieprawda, co najwyżej wytknąć ktory przepis KPA czy
    Ordynacji lub tp. przesłania 65KC :P)

    Art.16 KKS wymaga:
    - powiadomienia "organu powołanego do ścigania". Stąd istotne jest
    KOGO powiadamiamy.
    - ujawnienia "istotnych okoliczności". Z tego powodu pytanie kategorii
    "co by było gdyby" rzeczywiscie nie wypełnia warunków ustawowych.

    Ale jeśli pismo *WPROST* wymienia wszystkie istotne okolicznosci
    czynu, w rodzaju "w dniu... dokonałem czynności ... i nie złożyłem
    deklaracji ...", to IMO znamiona "czynnego żalu" w sposób oczywisty
    WYPEŁNIA. Z ustawy nie wynika, żeby (w odróżnieniu od braków napisów
    "weksel" lub "faktura VAT") brak lub niewłaściwy tytuł pisma miał
    powodować jego nieskuteczność.
    Co miałoby przemawiać przeciw?

    Sprawą wątpliwą może być "ujawnienie czynu zabronionego", czyli
    pytanie o to, czy składający powiadomienie powinien jasno wskazać
    co uważa za czyn zabroniony.
    IMVHO, wyrażenie wątpliwości nie powinno powodować ryzyka
    podważenia czynnego żalu.

    Ale nie znam odpowiedzi na pytanie co się stanie, jeśli ujawniający
    wyrazi swoje wątpliwości co do jednego czynu karalnego, a z opisu
    "organ" doszuka się INNEGO czynu.
    Powiadomienie o okolicznościach jest, wskazania czynu nie ma.

    Ktoś skomentuje?

    > Tak na logikę to powinna być możliwość skorzystania z c.ż.

    O ile pamiętam, jest nawet wyrok NSA, wskazujący że posłanie
    podatnika kontroli po złożeniu zapytania (kontroli obejmującej
    zakresem zakres poruszony w zapytaniu) łamie zasadę dla
    której istnieje art.16, znaczy "zasadę zaufania do państwa"
    i ukaranie z tego tytułu jest bezprawne.
    Namiarów/sygnatury pod ręką nie mam, ale kojarzę że jest.

    Stąd moje pytanie o źródło Twoich wniosków, bo być może
    źródło opiera się o bezprawne działanie urzędu, bazujące
    na fakcie że podatnikowi nie będzie się chciało/będzie
    się bał/nie będzie wiedział że powinien iść w razie
    takiej "akcji" do WSA.

    > Ale ja pytam nie o logikę, tylko o przepisy,

    :)
    No to ja spytam: a przepis określający podstawy czynnego żalu
    PRZECZYTAŁEŚ?

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1