  • 1. Data: 2005-01-17 10:24:43
    Temat: nakaz zapłaty a PIT
    Od: "\(Monika B\)" <m...@U...pl>

    Proszę o pomoc.

    Pracowałam u poprzedniego pracodawcy pól roku. Po odejściu z pracy nie
    wypłacono mi ostatniego wynagrodzenia, więc nasłałam na niego Inspekcję
    Pracy, a później założyłam sprawę w Sądzie Pracy, którą wygrałam. W chwili
    obecnej złożyłam prawomocny nakaz zapłaty wynagrodzenia do komornika i
    oczekuję na egzekucję. Nakaz zapłaty opiewa na wynagrodzenie brutto plus
    odsetki. Jednocześnie otrzymałam od pracodawcy PIT-11, na którym wykazano
    niewypłacone wynagrodzenie (zaznaczam, że podatek dochodowy i składki ZUS
    zostały zapłacone przez pracodawcę - zmusiła go do tego Inspekcja Pracy). W
    jaki sposób mam się w tej chwili rozliczyć z podatku. Czy ująć to
    niewypłacone wynagrodzenie na druku PIT-37 ( nie dostałam go fizycznie więc
    nie jest moim przychodem), czy sama mogę skorygować PIT? Wiem, że powinnam
    żądać korekty PIT-u 11, ale nie mogę namierzyć byłego pracodawcy, bo gdzieś
    zniknął.
    Czy ktoś miał taki przypadek? Bardzo proszę o pomoc.

  • 2. Data: 2005-01-17 11:14:58
    Temat: Re: nakaz zapłaty a PIT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jan 2005, (Monika B) wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zostały zapłacone przez pracodawcę - zmusiła go do tego Inspekcja Pracy).

    Szanowni grupowicze - czy to jest prawidłowe ?
    Czy ktokolwiek może "zmusić" kogoś do wpłaty *nienależnych* składek ??

    O ile się nie mylę - składki i podatek "należą się" od WYPŁACONEGO
    wynagrodzenia.
    I IP jest od "zmuszania" do wypłacania WYNAGRODZENIA.

    Mi się wydaje czy coś tu ktoś na głowie postawił ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-17 12:00:29
    Od: "\(Monika B\)" <m...@U...pl>

    Może nie jest to prawidłowe, ale niezgodne z prawem jest również to że nie
    otrzymałam wynagrodzenia, a pracodawca mnie olał!!! (sorry za słownictwo).
    od ponad roku próbuję wyegzekwować swoje pieniądze, nie moge nic zrobić, a
    zanaczę że nie pracowałam u niego dla przyjemności, tylko po to by zarobić
    na utrzymanie.

  • 4. Data: 2005-01-17 14:20:02
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    (Monika B) wrote:

> [...]
    > zanaczę że nie pracowałam u niego dla przyjemności, tylko po to by zarobić

    nie Ty pierwsza...

    US-a to NIE OBCHODZI czy ktos otrzymal, czy nieotrzymal.

    Ty "tylko" pensji nie dostalas...
    a przezdziebiorcy nie TYLKO "pensji"
    ale i "zwrotu kosztow" nie dostaja,
    a podatek od tego zaplacic musza..

    Koszty 100 kz
    dochod 10 kz

    a podatek sie placi jakby sie dostalo 110

    Wiem,z e to male pocieszenie ze inny ma gorzej....

    Ale takie mamy prawo...

    Boguslaw

  • 5. Data: 2005-01-17 22:10:41
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > wynagrodzenia.
    > I IP jest od "zmuszania" do wypłacania WYNAGRODZENIA.

    Z tego co pamiętam, podatek - od wypłaconego, ale składki od naleznego.

    M.

  • 6. Data: 2005-01-18 00:22:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jan 2005, Maciej Bebenek wrote:
> [...]
    > +
    > + Z tego co pamiętam, podatek - od wypłaconego, ale składki od naleznego.

    Aż zajrzałem do ustawy :) (mam nadzieję że mam W MIARĘ aktualną).

    Ustawodawca chyba się prosi żeby mu kocówę zrobić, zacytuję:
    ++++
    Art. 18. 1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
    i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3
    i pkt 18a stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10,
    z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12.
    ----

    No normalnie luz, "blus" i kontrolowania niedbałość :>
    Siąść i płakać. Albo co kto tam lubi :> Wrr....

    Ale nic to.
    Jedziemy:
    ++++
    Art. 6. 1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają
    [...] osoby fizyczne które [...] są:
    1) pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów,
    ----

    ...i część druga:

    ++++
    Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    9) przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby,
    wykonywania mandatu posła lub senatora,
    ----

    Jak dla mnie - niemożliwe żeby podatek liczyło się inaczej
    niż składki społeczne :)
    Zdrowotnych nie chcę już sprawdzać, czytanie takich ciągów
    odesłań może zaszkodzić na wrzody (podobno) :]

    Niemniej - nie widzę podstaw.
    Pracodawca wskutek działań IS błędnie i na szkodę pracownika zamiast
    wypłacić mu stosowną *część* (posiadaną) i zapłacić od tej *części*
    podatek i składki zapłacił "składki od niczego".
    Nie wiem czy przypadkiem US i ZUS nie powinny ZWRÓCIĆ nadpłaty.
    Tyle że to nie pracownik jest "uprawnionym" do otrzymania zwrotu...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)