    From: "Piotr" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: "natura" VATu
    Date: Fri, 30 Jun 2006 01:34:00 +0200

    > I w takim razie, po kiego grzyba 2 podatki, które defacto są takie same,
    > tylko się je w innych terminach rozlicza?. Czy nie lepiej mieć jeden
    > podatek %40, czy się go nazwie VAT czy PIT?

    Teoretycznie podatek Vat jest przezroczysty dla firm, a placony przez
    konsumentow, a w praktyce mydlenie oczu i brak uczciwego przyznania sie, jak
    duze sa w Polsce (i pewnie nie tylko) obciazenia podatkowe i parapodatkowe.

    Mowia, ze dzien "wolnosci podatkowej" wypada pod koniec czerwca, czyli do
    tego dnia pracujemy na panstwo, po tym dniu zaczynamy pracowac na siebie.

    Choc jesli by podliczyc wszystko uczciwie, wlacznie z takimi rzeczami jak
    abonament telewizyjny, podatek placony przez firmy (ok niby placi to firma,
    a nie Kowalski, ale gdyby firma nie musiala placic, Kowalski moglby dostac
    wiecej), czy tez czyms, co ja nazywam podatkiem od utrzymywania monopoli
    (np. koleje wciaz sa monopolista, choc teoretycznie jest kilka firm), czy
    podatkiem od nieudolnosci panstwa (ile razy przy powaznych problemach
    zdrowotnych szlo sie do prywatnego lekarza), nie wspominajac juz o korupcji
    itd. (ok to niby urzednik kradnie, a nie panstwo, ale w koncu to panstwo
    czesto tworzy procedury, ktore sa korupcjogenne, a dodatkowo to samo panstwo
    nie potrafi skutecznie zwalczac korupcji) to smiem twierdzic, ze jakies 80%
    pieniedzy, ktore potencjalnie moglby dostac Kowalski zabiera mu tajemnicza
    reka i niestety niewiele daje w zamian.

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz