  • 1. Data: 2011-11-23 09:00:20
    Temat: nowy komputer o wart. ponizej 3500
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Jak ująć w ewidencji nowy komputer o wartości 2100 zł ?
    a)wyposażenie
    b)środki trwałe?
    Jak to wykazać w ewidenci VAT w przypadku a) i b)? Czy oba są dopuszczalne
    ?
    I jedna ważna uwaga: do tego komputera jest monitor "prywatny"= nie ma na
    monitor faktury, kupiony kilka lat wczesniej. Wartość komputera=wartość
    jednostki centralnej i klawiatury.

  • 2. Data: 2011-11-23 09:39:05
    Temat: Re: nowy komputer o wart. ponizej 3500
    Od: <s...@a...pl>

    > Jak ująć w ewidencji nowy komputer o wartości 2100 zł ?
    > a)wyposażenie

    Wypełniasz rubryki (pola), które masz tej ewidencji są.

    > b)środki trwałe?

    Ustalasz, w jaki sposób będziesz amortyzował. Wypełniasz rubryki (pola),
    które masz w tej ewidencji i dotyczą wybranego sposobu amortyzacji.

    > Jak to wykazać w ewidenci VAT w przypadku a) i b)? Czy oba są dopuszczalne
    > ?

    Tak samo w jednym i drugim przypadku. Wpiszujesz w zakupach jak każdy inny
    wydatek, od którego możesz odliczyć VAT. Oczywiśćie jak masz fakturę VAT na
    zakup.

    > I jedna ważna uwaga: do tego komputera jest monitor "prywatny"= nie ma na
    > monitor faktury, kupiony kilka lat wczesniej. Wartość komputera=wartość
    > jednostki centralnej i klawiatury.

    Raz piszesz, że monitor kupiłeś, a niżesz, że jego wartość jest zerowa (bo
    pomijasz ją w wycenie). Zdecyduj się! Nie wiem do czego tego sprzętu
    bedziesz uzywał, ale przy ewentualnym ujmowaniu w EŚT możesz się narazić na
    zarzut, że sprzęt był niezdatny do użytku, niekompletny.

    --
    Chcesz wysłać jakiś spam? Wyśli go do tych, którzy spamują moje skrzynki.
    Oni wysyłają reklamy bez pytania o zgodę:

  • 3. Data: 2011-11-23 09:47:38
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Niejasno sie wyraziłem. Chodziło mi o to, czy mogę go ująć zarówno w ST ja
    w wyposażeniu .

    Bo jak w ST< to inna rubryka w dekalracji VAT ?

    > Raz piszesz, że monitor kupiłeś, a niżesz, że jego wartość jest zerowa (bo
    > pomijasz ją w wycenie). Zdecyduj się! Nie wiem do czego tego sprzętu

    Wyjasniam: to jest kompletny komputer, tyle że na jdnostkę centralną mam
    fsktury "na firmę", a na monitor nie ma faktury "na firmę". Monitor jst-
    faktury brak.

    > bedziesz uzywał, ale przy ewentualnym ujmowaniu w EŚT możesz się narazić na
    > zarzut, że sprzęt był niezdatny do użytku, niekompletny.
    ano wlaśnie, i mogą wyrzucic z amortyzacji ?

    Przy okazji: jak zlikwidować umorzony stary komputer ? robię protokół
    likidacji, przekazuję złom elektroniczny na wysypisko, wykreśla z ewidencji
    ST i koniec ? Jakie jeszcze dokumenty /wpisy w dokumentaqcji ?

  • 4. Data: 2011-11-23 14:38:58
    Od: <s...@a...pl>

    > Niejasno sie wyraziłem. Chodziło mi o to, czy mogę go ująć zarówno w ST ja
    > w wyposażeniu .

    To zależy, m.in. od czasu, jaki planujesz go używać. Zakładam jednak, że
    powyżej roku. Ja wpisałbym go do EŚT. Dla wygody przy ew. likwidacji DG.

    > Bo jak w ST< to inna rubryka w dekalracji VAT ?

    Pytałeś o ewidencję, teraz mówisz o deklaracji. To są dwie różne rzeczy.

    > Wyjasniam: to jest kompletny komputer, tyle że na jdnostkę centralną mam
    > fsktury "na firmę", a na monitor nie ma faktury "na firmę". Monitor jst-
    > faktury brak.

    No to wpisując do do EŚT wyceń ten monitor. Jak? Masz informacje w ustawie
    oraz wiele w internecie (hasło wartość początkowa). Jak jest to stary
    monitor to bym poszukał faktury :) Na bank wartość początkowa będzie większa
    od tej, którą ustalisz.

    > ano wlaśnie, i mogą wyrzucic z amortyzacji ?

    Z ustawy o podatku dochodowym od osób ficzynych
    (http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2010051030701.pdf art. 22a): Amortyzacji
    podlegają (...) kompletne i zdatne do użytku w dniu przjęcia do używania...

    Czy jednostka centralna bez monitora "kompletna i zdatna do użytku"? Może
    być, ale w 99,99% przypadków nie będzie. A jak nie będzie to jak myślisz?

    Np. tak jak napisałeś.

  • 5. Data: 2011-11-28 09:32:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Nov 2011, s...@a...pl wrote:

    > To zależy, m.in. od czasu, jaki planujesz go używać. Zakładam jednak, że
    > powyżej roku. Ja wpisałbym go do EŚT. Dla wygody przy ew. likwidacji DG.

    > Pytałeś o ewidencję, teraz mówisz o deklaracji. To są dwie różne rzeczy.

    Różne, ale odpowiedziałes mu że "tak samo", a to nie do końca prawda:
    skoro ewidencja ma być tak prowadzona, aby na jej podstawie dało się
    prawidłowo wypełnić deklarację, to musi (w ewidencji!) istnieć co
    najmniej wyróżnik skutkujący podsumowaniem w innej pozycji.
    Czyli nie tak samo :)

    IMVHO może pominąć, albo inaczej: co mu grozi za zaniżenie wartości
    początkowej poprzez nieuwzględnienie części składowej, *POZA* przypadkiem
    kiedy z tego powodu WP<3500zł i skorzysta w ten sposób z prawa do
    jednorazowej amortyzacji? (w przeciwnym razie przysługiwałaby tylko
    zwykła forma amortyzacji przyspieszonej *lub* jednorazową należy
    zaliczyć do "pomocy publicznej" - więc kryterium ew. problemu nie jest
    fakt przekroczenia limitu, lecz skorzystania z "jenorazowej")

> [...]
    > monitor to bym poszukał faktury :) Na bank wartość początkowa będzie większa

    A to zgoda :)
    I dla porządku można przypomnieć że (w razie wyceny) chodzi o grudzień
    poprzedniego roku.

> [...]
    > być, ale w 99,99% przypadków nie będzie. A jak nie będzie to jak myślisz?

    Myślę że bez problemu wykaże, że zarzut niekompletności jest błędny,
    jako że ocenia podlega stan faktyczny, a rzeczywiście popełnił błąd, ale
    nie w tym miejscu - lecz przez niewykazanie części składowej.
    I wraca pytanie wyżej: co za to grozi?
    Teza: "nic", o ile nie zaszedł przypadek z przekroczeniem wartości
    *oraz* skorzystania z "jednorazówki", ustawowe "specjalne" odsetki od
    nieprawidłowej wartości początkowej poddawanej amortyzacji opisane
    odrębnie w ustawie przy "bezprawnej jednorazówce".

    Co przemawia przeciw (tezie)?

    pzdr, Gotfryd