  • Data: 2002-12-03 16:44:55
    Temat: Re: numeracja faktur - powstał problem !
    Od: "Jacek" <c...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof Milner wrote:
    > A ja mam pytanie.
    > Czy notę korygującą może wystawić osoba wystawiająca fakturę, czy
    > raczej osoba która otrzymała fakturę z błędem?
    > Rozporządzenie mówi w jakich wypadkach wystawiamy notę a w jakich
    > fakturę korygującą.
    > Pytam z ciekawości bo sama ostatnio miałam taki problem.

    Nota korygująca jest wystawiana w przypadku, gdy nabywca dostrzeże błędy
    w danych zawartych w fakturze lub fakturze korygującej. Nie może być ona
    wystawiona w przypadku pomyłek w następujących pozycjach:

    - w jednostce miary lub ilości sprzedanych towarów lub rodzaju
    wykonanych usług,

    - w cenie jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenie
    jednostkowej netto),

    - w wartości sprzedanych towarów lub wykonanych usług bez kwoty podatku
    (wartości sprzedaży netto),

    - w stawkach podatku,

    - w sumie wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z
    podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku,

    - w kwocie podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z
    podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,

    - w wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku
    (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych
    stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku,

    - w kwocie należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi
    i słownie.

    W wymienionych wyżej przypadkach należy wystawić fakturę korygującą.
    Notę korygującą wystawia nabywca. Nie może natomiast w ten sposób
    korekty dokonywać sprzedawca towaru. Podobnie jak w przypadku faktur
    korygujących również tutaj ustawodawca nie określił terminu ich
    wystawienia. Jest ona wystawiana w dwóch egzemplarzach. Oryginał
    otrzymuje sprzedawca (wystawca faktury), a kopię zachowuje wystawca
    noty, czyli nabywca towaru lub usługi.

    Tak więc błąd w numeracji przez ustawodawcę nie był przewidziany:-)) i
    można to naprawić w sposób dowolny,bez konieczności powiadamiania
    odbiorców,oczywiście bez dokonywania zmian w numeracji,aby oryginał
    zgadzał się z kopią.Myślę ,że sporządzenie notatki z wyjaśnieniem
    przyczyn winno wystarczyć,choć niemiły kontroler może podejrzewać
    "wywalenie" brakujących faktur,a tym samym ukrywanie przychodu.

    Jacek