    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: numeracja w kpir
    Date: Thu, 2 Oct 2003 20:46:10 +0200

    On Thu, 2 Oct 2003, Czarek wrote:
    [...]
    >+ Owszem, ten załącznik uściśla przepisy rozporządzenia, ma charakter
    >+ instrukcji obsługi, nie znosi jednak przepisów rozporządzenia.
    >+ Tam dano nam prawo wyboru.

    Nie dano. W rozporządzeniu NIE MA MOWY co wolno wpisywać
    w kolumnę "lp". W związku z tym załącznik jest obowiązującym
    składnikiem prawa...

    >+ Jeśli nie chcemy z niego korzystać, nie musimy.

    Och, ja zazwyczaj komentuję tak: "musieć to ja muszę
    umrzeć. Kiedyś. Wiem."
    W tym zakresie się zgadzamy ;)

    [...]
    >+ Stosując moją metodę (jednoznacznego oznaczania "w inny sposób")
    >+ zostaną ? [uznane za rzetelne]

    Sądzę że jest prawdopodobne iż ew. NSA uzna to za "błąd
    mniejszego formatu" i zarzut nierzetelności mógłby być
    oddalony. Ale "czepiać" się IMHO można :)

    >+ Jeśli nie, to o co my się kłócimy?

    J.w. Że tak ustawodawca nie planował :)

    [...]
    >+ No dobra, myślisz, że US wytoczy komuś sprawę o nierzetelność, skoro dowody
    >+ są jednoznacznie oznaczone i powiązane z zapisami, a dane z nich wynikające
    >+ są godne uznania. OK, wygrają sprawę o "brzydkie" lub "nie w liczbach
    >+ naturalnych" numerowanie dowodów. I co? Więzienie na 2 lata?

    Nie. Najgorszą konsekwencją jest zastosowanie oszacowania :> dla
    określenia przychodu i kosztów z nierzetelnej księgi.
    Myślę że w zaprezentowanym przypadku sąd by określił że
    *wszystkie* dokumenty US musi uwzględnić :) - bo wyroki
    że "wszystkie które są podstawą uznania przychodów i kosztów
    powinny być uwzględnione" jak najbardziej są :)
    Znaczy: najprawdopodobniej US by ci "nierzetelności"
    nie wytoczył :)
    Niemniej - księga nie byłaby prowadzona prawidłowo.
    Nie wiem czy US miałby prawo zmusić cię np. do "poprawienia"
    całej księgi (wpisania właściwych numerków - w rozp. jest
    mowa jak poprawiać KPiR :)) i - ew. w ramach perfidii - złożenia
    kompletu korekt PIT. Takich samych jak oryginały ;) ! - ale
    "z poprawionej księgi" :>
    Sądzę że to tylko w przypadku "stawiania się" ;)

    [...]
    >+ Mamy narzucone zasady rozliczania się, ale też mamy pewne ułatwienia. Nie
    >+ chcemy z nich korzystać, czy tylko się boimy? Jeśli nie chcemy, to się
    >+ zgadzam, jeśli się boimy, to wolę pozostać przekornym.

    :)

    >+ Miło mi było.

    wzajem :) - Gotfryd
    (też uparty)