  • 1. Data: 2008-07-09 08:36:56
    Temat: odsetki ustawowe
    Od: OCTOBeer <o...@g...com>

    Witam,

    Mam kontrahenta który nagminnie zalega z płatnościami.
    Chciałbym go jakoś zdyscyplinować ale mam kilka pytań:

    1. jak się liczy odsetki ustawowe i jak je ująć w płatności?
    Sytuacja jest taka, że co pare dni wpływają mi transze płatności czyli
    np:
    klient zalega mi 1000 zł płatność 14tego czerwca
    25 czerwca wpłacił 300 zł, 2 lipca natępne 200 zł resztę nadal zalega.

    30 czerwca wystawiam mu następną fakturę i chciałbym razem z tą
    fakturą już wyegzekwować jakoś te odsetki.

    Powiedzcie jak to policzyć i jak to ująć na fakturze? czy może
    wystawić oddzielny jakiś dokument?
    Jak też zaksięgować takie odsetki?

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2008-07-09 10:22:18
    Temat: Re: odsetki ustawowe
    Od: gollum <n...@u...pl>

    > Powiedzcie jak to policzyć i jak to ująć na fakturze?

    Odsetek nie wystawia się na fakturze VAT.
    Jest takie coś, jak nota odsetkowa.
    Wystawiasz ją po wpłaceniu przez kontrahenta jakiejś kwoty
    (niekoniecznie całej). Odsetki liczysz od dnia wymagalności spłaty do
    dnia spłaty - od kwoty wpłaty.

  • 3. Data: 2008-07-09 18:39:32
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "gollum" <n...@u...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Wystawiasz ją po wpłaceniu przez kontrahenta jakiejś kwoty
    (niekoniecznie całej). Odsetki liczysz od dnia wymagalności spłaty do

    Odsetek, owszem, nie wpisuje się do faktury, ale nic nie stoi
    na przeszkodzie żeby nota odsetkowa była wydrukowana na tej
    samej kartce co faktura. Np. zakład energetyczny tak robi i na
    końcu dużą czcionką wybija łączną kwotę do zapłaty (bieżąca
    faktura + te odsetki). Tą samą kwotę drukuje na załączonym
    kwitku wpłaty/przelewu, więc mała szansa żeby klient omyłkowo
    (lub "omyłkowo") zapłacił tylko za fakturę a olał odsetki.

  • 4. Data: 2008-07-09 20:13:23
    Od: OCTOBeer <o...@g...com>

    Super :) Dzięki.
    Napiszcie mi jeszcze proszę jakiego wzoru użyć do liczenia odsetek.
    Patrzyłem w internecie jest kilka kalkulatorów ale dają one różne
    wyniki :(

  • 5. Data: 2008-07-09 20:23:24
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Alek w <news:g530l8$ff5$1@news.onet.pl>:

> [...]
    > kwitku wpłaty/przelewu, więc mała szansa żeby klient omyłkowo
    > (lub "omyłkowo") zapłacił tylko za fakturę a olał odsetki.

    ZE to są dowcipne...
    Wpierw wystawiają faktury zaliczkowe, potem przysyłają wezwanie do zapłaty
    (miesiąc po spóźnionej o 3 tygodnie wpłacie zaliczki), na koniec półrocznego
    okresu rozliczeniowego podsumowanie ubiegłego okresu i prognozę z fakturami
    na następny okres. Oczywiście doliczając odsetki...

    A z tych ich rozliczeń wychodzi, że w dniu wystawienia wezwania i w dniu
    naliczenia odsetek była nadpłata

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2008-07-09 21:43:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jul 2008, Alek wrote:

    > faktura + te odsetki). Tą samą kwotę drukuje na załączonym
    > kwitku wpłaty/przelewu, więc mała szansa żeby klient omyłkowo
    > (lub "omyłkowo") zapłacił tylko za fakturę a olał odsetki.

    :)
    Dodatkowo może być warto zaznaczyć, że w odróżnieniu od opłat
    administracyjnych, opłaty prywatne można zaliczać na zapłatę
    należności głównej i ubocznych (tu: odsetek) wedle własnego
    widzimisię.
    CZĘŚCIOWO pozwala to zmniejszyć ograniczenie w postaci zakazu
    naliczania odsetek od odsetek w ten sposób, że wszelkie wpłaty
    zalicza się NAJPIERW na odsetki - przez co kwota główna
    (od której nalicza się przyszłe odsetki) pozostaje większa :)

    pzdr, Gotfryd