    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pit-5 | problem
    Date: Fri, 26 Aug 2005 11:47:02 +0200

    On Wed, 24 Aug 2005, Maria wrote:

    > Użytkownik "cacup" <c...@n...stud.pam.szczecin.pl> napisał
    [...]

    Nie, bo płaci się ponad 8% a odlicza tylko 7,75.
    Stopniowo od coraz większej kwoty płacimy *zarówno podatek jak
    i zdrowotne*.

    Tak. Jest zapis w ustawie.

    Ściśle biorąc (ze względu na zaokrąglenia !) trzeba wziąć *podstawy*
    i od nich policzyć przysługujące odliczenie.

    [...]
    > A czy czasem składki ZUS 51 nie ujmuje się w PIT-5 , a nie w kosztach.

    Przecież to pozostawiono uznaniu podatnika.

    Ujęcie w KUP ma zaletę w razie kiedy DG jest jedynym źródłem dochodu
    i przynosi straty (bądź wszystkie źródła przynoszą stratę), bo
    stratę można "przepchnąć" na kolejne lata ("nie przepadnie").
    Osobne odliczanie składek społecznych ma zalety kiedy DG przynosi
    straty ale są inne źródła dochodu (można odliczyć natychmiast).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)