  • 1. Data: 2006-03-12 16:15:40
    Temat: pit5 - kilka prostych pytan
    Od: j...@n...org.inv

    Mam kilka niejasnosci odnosnie pit-5 i zaliczki na podatek od DG, prosze
    uprzejmie o pomoc.
    Moja sytuacja: podatek nieliniowy, vat, kpir, bez kasy (maly obrot),
    pracuje tez na etacie

    po jakim miesiacu sklada sie pit5:
    - tym w ktorym ma sie dochod dajacy podatek powyzej 530,08?
    - tym w ktorym ma sie podatek wyzszy niz (530,08 + dotad zaplacone
    skladki na zus zdrowotny)?
    - tym w ktorym ma sie podatek wyzszy niz (530,08 + 7,5 procenta z dotad
    zaplaconych skladek na zus zdrowotny)?
    Czy jezeli pracuje dodatkowo na etacie, to mam prawo do tej kwoty wonej od
    podatku (okolo 530 zl = 19 % * 2789 zl ) w mojej DG?

    i po ktorym miesiacu placi sie zaliczki na podatek?
[...]
    podatku (okolo 530 zl = 19 % * 2789 zl ) w DG?

    Jezeli okaze sie ze musze wplacic zaliczke na podatek pit od DG - to
    wplacam (zakladajac ze dochod z DG miesci sie w I. przedziale podatku)
    ((dochod * 19%) - 530,08 zl)? Czy jakos inaczej? Czy takze jezeli pracuje
    orpocz tego na etacie (zglosilem pracodawcy ze mam DG zeby nie odejmowal
    mi kwoty wolnej od podatku z pracy)?

    Z gory dziekuje za pomoc i pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-03-13 09:00:30
    Temat: Re: pit5 - kilka prostych pytan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Mar 2006 j...@n...org.inv wrote:

> [...]
    > - tym w ktorym ma sie dochod dajacy podatek powyzej 530,08?
    > - tym w ktorym ma sie podatek wyzszy niz (530,08 + dotad zaplacone

    To jest jedyna możliwość która odpada :]

    > - tym w ktorym ma sie podatek wyzszy niz (530,08 + 7,5 procenta z dotad
    > zaplaconych skladek na zus zdrowotny)?

    A ta jest dla odmiany z kosmosu ;)
    Ma być 7,5% *podstawy* zapłaconych składek.
    Czyli z grubsza (z dokładnością do zaokrągleń) zapłacone
    składki*(7,5/8,25) czy ile tam w zeszłym roku było.

    > Czy jezeli pracuje dodatkowo na etacie, to mam prawo do tej kwoty wonej od
    > podatku (okolo 530 zl = 19 % * 2789 zl ) w mojej DG?

    Tak. Za to nie masz tego prawa w dochodach z pracy - nie masz prawa
    złożyć pracodawcy informacji że "nie uzyskujesz dochodów pozwalających
    rozliczać kwotę wolną", więc pracodawca NIE rozlicza jej w zaliczce
    z pracy.
    I nie da się tej kolejności zmienić - przepisy nie przewidują.

    A co do pytania o składanie - są dwa stanowiska:
    - kiedy wychodzi podatek (czyli to co zapisywałeś jako 1. wersję)
    - kiedy wychodzi podatek do zapłaty.

    > i po ktorym miesiacu placi sie zaliczki na podatek?

    No jak ci wyjdzie na PIT :>
    Jak najpoważniej piszę :]

    > Jezeli okaze sie ze musze wplacic zaliczke na podatek pit od DG - to
    > wplacam (zakladajac ze dochod z DG miesci sie w I. przedziale podatku)
    > ((dochod * 19%) - 530,08 zl)? Czy jakos inaczej?

    Pogryzę ;)
    Przecież:
    - łapiesz KPiR
    - przepisujesz co trzeba do PIT
    - liczysz PIT
    - patrzysz ile wyszło.

    I już!
    Tam są całe płachty które być może zostaną ci puste.
    BYĆ MOŻE - dlatego posługiwanie sie twoimi uproszczonymi metodami
    nie jest prawidłowe, bo kto inny poczyta i będzie myślał że też tak
    ma robić!! (a będzie miał doliczenia i odliczenia których nie ujmie,
    bo "na grupie napisali").

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-13 09:37:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kiedy wychodzi zaliczka do zapłaty.
    (czyli jeśli zgodnie z art 26 i kolejne
    z uwzględnieniem części składek zdrowotnych i innych odliczeń
    (np strat z lat ubiegłych)
    wyjdzie, że trzeba coś jednak zapłacić

    > A ta jest dla odmiany z kosmosu ;)
    > Ma być 7,5% *podstawy* zapłaconych składek.

    7,5% to też kosmos.
    A nie czasem 7,75%?

  • 4. Data: 2006-03-13 10:00:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > A ta jest dla odmiany z kosmosu ;)
    > Ma być 7,5% *podstawy* zapłaconych składek.
    > Czyli z grubsza (z dokładnością do zaokrągleń) zapłacone
    > składki*(7,5/8,25) czy ile tam w zeszłym roku było.

    7,75, a nie 7,5!!!!!

> [...]
    > z pracy.
    > I nie da się tej kolejności zmienić - przepisy nie przewidują.

    Art. 32. 3. Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a i 2
    zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek,
    określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej,
    jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym
    złoży zakładowi pracy oświadczenie według ustalonego wzoru, w którym
    stwierdzi, że:
    1) nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
    2) nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni
    produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
    3) nie osiąga dochodów, od których jest obowiązany opłacać zaliczki na
    podstawie art. 44 ust. 3,
    4) nie otrzymuje świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia lub od
    biura terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    5) określa ten zakład pracy jako właściwy do stosowania odliczenia, o
    którym wyżej mowa, w przypadku gdy równocześnie osiąga od innych
    zakładów pracy dochody ze stosunku służbowego, stosunku pracy,
    spółdzielczego stosunku pracy lub wykonywania pracy nakładczej.
    3a. Oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, nie składa się, jeżeli stan
    faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie
    uległ zmianie.
    4. Zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w sposób określony w ust. 3,
    jeżeli podatnik powiadomił go o zmianach stanu faktycznego wynikającego
    z oświadczenia.

    Do niedawna uważałem, że jeśli w ciągu roku podatnik rozpoczął DG to ma
    obowiązek natychmiast powiadomić pracodawcę o tym fakcie. Jednak
    czytając tekst tego arytułu dochodzę do wniosku, że jeśli rozpoczęcie
    DG nastąpiło w trakcie roku to obowiązek powiadomienia powstaje dopiero
    od początku nowego roku. A przez cały pierwszy rok odliczenie jest
    podwójne i wyrówna się dopiero w rozliczeniu rocznym.

    Może ktoś skomentuje....

    > A co do pytania o składanie - są dwa stanowiska:
    > - kiedy wychodzi podatek (czyli to co zapisywałeś jako 1. wersję)
    > - kiedy wychodzi podatek do zapłaty.

    Jest jeszcze trzecie (II US w Lublinie). Chociaż nie dotyczy to Janka.
    - kiedy kwota dochodu przed odliczeniami (w tym składek na
    ubezpieczania społeczne) jest wyższa od granicy przy której wyszedłby
    podatek.

  • 5. Data: 2006-03-13 23:35:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Mar 2006, cef wrote:

    > 7,5% to też kosmos.
    > A nie czasem 7,75%?

    Thx. obom za korektę!!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-03-13 23:37:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Mar 2006, jureq wrote:

> [...]
    > od początku nowego roku. A przez cały pierwszy rok odliczenie jest
    > podwójne i wyrówna się dopiero w rozliczeniu rocznym.

    No było niedawno, popatrzyłem w przepisy i wyszło że rzeczywiście
    przymusu nie ma. Dlatego przezornie pisałem "nie masz prawa powiadomić
    pracodawcy że nie masz dochodów" :)
    Zapis że jeśli powiadomi to trzeba zaprzestać obniżania jest.

    Wygląda na "dziurę", nie wiem czy celową.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)