    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pod przymusem drugiej osobie oddać coś wartościowego
    Date: Wed, 6 Dec 2006 08:48:03 +0000 (UTC)

    Dnia Tue, 05 Dec 2006 17:12:44 +0100, t napisał(a):

    > Emeryture ze skłądek niby się odkłada, ale jak umrzesz po oderbaniu
    > pierwszej wypłaty
    > to wg najnowyszych pomysłów reszta przepadnie..

    Tak na marginesie. ta cała dyskusja o dziedziczeniu emerytury jest dla
    mnie nieco niezrozumiała. Według tego co mówiono gdy wprowadzano nowy
    system emerytalny, jako możliwe uważano 3 formy wypłaty emerytury:

    1. Jednorazowo - człowiek osiągający wiek emerytalny dostaje całą kwotę i
    jego sprawą jest jej zainwestowanie tak aby mu wystarczyło do śmierci. W
    tym systemie oczywiście nie ma mowy o zadnym dziedziczeniu po wypłącie.

    2. Wypłata stałej kwoty miesięcznej powiększanej o zyski z inwestycji
    reszty. Kwota wypłaty może być ustalana różnie - decyzja emeryta,
    pzrewidywana długość życia. Jeśli klient będzie pobierał za dużo to w
    pewnym momencie cała jego emerytura wyczerpie się i skończą się wypłaty.
    Dziedziczenie reszty emerytury po śmierci jest w tym modelu oczywiste.

    3. Model "ubezpieczeniowy". Cała kapitał trafia do firmy ubezpieczeniowej,
    która w oparcie o statystyczny przeiwdywaną długość życia ustala kwotę
    wypłaty i *gwarantuje* wypłatę do śmierci emeryta niezależnie od jego
    rzeczywistej długości życia. Ktoś kto przy tym modelu spodziewał się
    możliwości dziedziczenia chyba naprawdę nie rozumie jak działają
    ubezpieczenia. Ceną za te gwarncje wypłat musi być właśnie brak
    dziedziczenia.

    Modele 2 i 3 muszą oczywiście wymagać uszczegółowienia i modyfikacji
    związanych z zapewnieniem wypłat dla małżonków i ogólnie rzecz biorąc
    osób mających prawo do alimentów (czyli zazwyczaj niepełnoletnich dzieci)

    To co tak naprawdę w ostatnich wypowiedziach polityków zmieniło się, to
    fakt że pozostawiono tylko model nr 3 odrzucając nr 2. Myślę, że tak
    naprawdę nikt rozsądny nie spodziewał się w naszym socjalistycznym
    państwie wprowadzenia modelu nr 1.