    From: " artur" <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek od spadków i darowizn
    Date: Thu, 2 Sep 2004 13:43:29 +0000 (UTC)

    hanna <h...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik " artur" <a...@N...gazeta.pl> napisał w

    > darowizn
    > pieniędzy

    > ----------------
    >
    > [no j a tobie odpowiem;-)]
    >
    > "hej Artur, jak sam piszesz - w przypadku gdy dostaniesz od kogos
    > [ i ma tu pewne - niewielkie - znaczenie kto to dla ciebie bedzie]
    > pieniadze [d a r o w i z n a] to [byc moze] bedziesz musial zaplacic
    > podatek od spadkow i d a r o w i z n.
    >
    > podpowiadanka: jedno - napisane o d m i e n n i e od innych - slowo w
    > zdaniu powyzej zostalo uzyte dwukrotnie. ono tez powinno utwierdzic ciebie
> [...]

    W ustawie o podatku od spadków i darowizn czytamy:

    "1. Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej &#8222;podatkiem&#8221;, podlega
    nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

    1) spadku;

    2) darowizny;

    3) zasiedzenia;

    4) nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

    5) zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez
    spadkodawcę darowizny lub w postaci powołania do spadku albo w postaci zapisu.

    2. Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na
    podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek jego śmierci oraz nabycie jednostek
    uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego
    otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek
    jego śmierci."

    Gdzie w tym przepisie widzicie pieniądze? Mowa w nim tylko o rzeczach,
    prawach majątkowych i wkładzie oszczędnościowym. IMO pieniądze nie są rzeczą
    jako taką (chyba że mamy na myśli materiał, z którego są wykonane). Jasne
    jest dla mnie, że jeśli otrzymam np. mieszkanie to powinienem to opodatkować
    (abstrahuję zupełnie od wartości tego mieszkania i od kogo, vide: zwolnienie
    w przypadku darowizny od członków rodziny).

    Ponadto, w art. 9 czytamy:

    "9.1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności
    rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

    2) 7 276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

    3) 4 902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej."

    Jakbyście określili kwotę wolną jeśli otrzymałem pieniądze? Czysta wartość
    kwoty, którą otrzymałem przekracza 9 367 zł??? Przyznacie, że brzmi trochę
    dziwnie.

    artur

    PS. Na złośliwości z zasady nie odpowiadam